عبرت نیوز
، گفتگو
با حجت الاسلام زائری :
*
منظورتان از این حکمت اداره جامعه دقیقاً چیست آیا مگر این نظام
حاکمیت دینی در همان چارچوب مبانی فقهی و اسلامی نیست؟
یکی
از دوستان میگفتند در لبنان با یک خانواده شهید روبرو شدیم که
خواهر آن شهید بیحجاب بود ما به پدر شهید اعتراض کردیم که چرا
برخورد نمیکنی؟ گفت شرایط اینجا با ایران فرق میکند، من اگر
بخواهم توی گوشش بزنم شب به خانه بر نمیگردد، من میخواهم شب
بیاید توی خانه خودم بخوابد! وضع حاکم جامعه هم همین است و موضعش
موضع پدر این مردم است و کافل ایتام آل محمد و همین آدمهایی که ما
با این سر و وضع توی خیابان میبینیم، همینها عیال ولی فقیه و
حاکم شرعند.
* یعنی
حاکمیت باید پدرانه برخورد کند؟
بله،
این تجربه جدیدی است، ببینید بعد از قرنها فرصت حکومت دینی به
وجود آمده و الگویی است برای منطقه و جهان ... مسأله انتخاب بین بد
و بدتر یا خوب و خوبتر است. ما اگر در آن فضای نظری داخل حجره از
یک فقیه بپرسیم آیا به یک معتاد سرنگ بدهیم یا نه؟ خواهد گفت هرگز!
این اعانت بر ظلم و فساد است و جایز نیست، اما همان فقیه اگر
متصدی اداره جامعه بشود، میبیند که چارهای ندارد جز اینکه سرنگ
بهداشتی را بین معتادها یا داخل زندان توزیع کند ... ... همین
فقیه که تا دیروز میگفت مثلا ًتخریب مسجد به هیچ وجه جایز نیست
برای احداث اتوبان و حل مشکل ترافیک حکم به تخریب مسجد هم میدهد
...
*میخواهید
بگویید شاید حجاب مثلاً گاهی اولویت ما نباشد؟
من این طور میفهمم که اولویت ما
باید توجه به ربا و رشوهای باشد که دامن جامعه و زندگی مردم را
گرفته، توجه به شرایط اقتصادی که باعث شده خیلی افراد خمس ندهند،
نزولخواری بازار ما را گرفته است که
...
امروز که جمهوری اسلامی برای اولین بار در تاریخ، پوزه غرب را به
خاک مالیده و جبههای در مقابل استکبار جهانی تشکیل داده، اولویت
این است که مخاطب را برای مقابله با آمریکا و توطئههایش هشیار و
بیدار کنیم، ... دشمن
هم اتفاقا دلش میخواهد ما سرمان به حجاب گرم باشد و نفهمیم چه
توطئهای دارد، آن مفسد اقتصادی هم ترجیح میدهد همه بزرگان و علما
و ائمه جمعه ما دغدغهشان فقط بشود ظاهر خانمها و کاری به چپاول
بیتالمال نداشته باشند و به جای فریاد کشیدن بر سر دزدان و
غارتگران فقط بر سر خانمهای بدحجاب نهیب بزنند. به صراحت عرض میکنم
خیلیها هستند که تلاش میکنند ما به جای مشغول شدن به حل مشکلات
کلان سرمان به قضیه حجاب گرم باشد ...
* یعنی
میگویید قضیه حجاب را باید رها کرد؟
خیر، بر عکس میگویم باید
حکیمانه علاج کرد، من حرفم برعکس این است که قضیه حجاب مهم است و
باید به ریشههایش پرداخت نه به ظاهر امر. باید به سراغ علت رفت نه
اینکه با معلول سرگرم بشویم ...
... در نهج البلاغه و
سیره حضرت امیر(ع) به عنوان حاکم اسلامی به ما آدرس درست میدهد که
به جای برخورد با معلول باید با علت برخورد کرد. شما مطمئن باشید
یک جایی در خلوتی کسی رشوهای گرفته و بیتالمال را به توبره کشیده
که اینجا در علن و توی خیابان گردن و بازویی برهنه میشود.
*البته معمولاً ما اینقدر به عمق
قضیه توجه نمیکنیم!
دلیلش این است که ساختار درک و دریافت ما معمولاً بر اساس حس است و
ما خیلی حسی هستیم و ساختار شخصیتمان بر اساس درک گوش و چشم و حس
لامسه است نه درک و دریافتهای عقلی و به قول یکی از دوستان مثلاً
در موزه یک تابلو یا مجسمه را تا با دستمان لمس نکنیم راضی نمیشویم،
به خاطر همین هر چه نخبگان و کارشناسان به ما بگویند نتیجه فلان
روش و شیوه بهمان اتفاق است تا سرمان نیاید و گرفتار نشویم باور
نمیکنیم و جدیاش نمیگیریم.
آیا
حقوق دیگری که بیشتر جنبه حقالله دارند تاحق الناس مانند
شرابخواری، پوشش مردان، پارتی و ... را هم باید در گروه این حق
قرار دهیم؟
ببینید تا وقتی طرف در چهار دیواری خودش دارد زندگی میکند، هیچکس
نمیتواند به رفتار او و زندگیاش کاری داشته باشد و حکومت هم حق
ندارد به خانه او وارد شود و تجسس کند این آزادی فرد است و «لا
اکراه فی الدین» یعنی ما قرار نیست کسی را مجبور کنیم که مثلا صبح
بلند شود نماز بخواند، اما وقتی مساله به سطح جامعه و روابط عمومی
و اجتماعی افراد میرسد دیگر مسأله شخصی و فردی نیست بلکه حیثیت
عامه است
...
* خوب اینکه فرمودید با برخورد
حکومتی با بدحجابی مخالفید، این شاید برای عموم مردم مثل همان
تیغزدن به جهت کثرت امکان برخورد نباشد اما برخیها که به صورت
سازماندهی شده به صورت مانکن برای تبلیغ مد خاص هنجارشکنی در
خیابانها تردد میکنند و ...
وقتی من با حکمت و تدبیر برنامهریزی کنم
دایره قانون را اینقدر تنگ نمیگیرم که نتوانم پایش بایستم، وقتی
دایره قانون حکیمانه تعریف شود آن وقت با کسی که هدفمند و حساب شده
به ترویج فساد مشغول باشد میتوان برخورد کرد،
...
*
فرمودید برخورد راه حل این مساله افزایش کنترل اجتماعی و تقویت
زمینههای باور عمومی است. چه راهکارهایی را در این دو زمینه
پیشنهاد میکنید؟
ببینید باید اولاً زمینه عمومی جامعه چنان با حیا و عفاف شکل بگیرد
که خود به خود حجاب به عنوان ظهور بیرونی حیا و عفت حاصل شود. یکی
از اشتباهات راهبردی ما این است که به جای تمرکز بر حیا و عفاف
دائم از حجاب حرف میزنیم، حالا باید دید چه چیزهایی عفت و حیا را
تخریب میکند؟ مهمترینش به اعتقاد من دنیاطلبی و ترویج اشرافیگری و
مادیگری و ارضای شهوتهای مادی
...
رسول
اکرم(ص) نقل است که فرمودند به دخترانتان حب علیبن ابیطالب را
بدهید تا عفت و حیایشان زیاد شود، ترویج ارزشهای معنوی مثل محبت
اهل بیت و روضه امام حسین علیه السلام به طور طبیعی نتیجه مستقیم
روی حیا و عفت و حجاب دارد و این اصل است حتی کسی که حجابش درست
نیست با محبت اهل بیت اصلاح شدنی است .. لذا فرمودند: «کن محبا لنا
ولو کنت فاسقا» یعنی حتی اگر به گناهان و خطاهایی کوچک مبتلا شدی
باز هم محبت ما را رها نکن ...
|