بـیـگـنـــاهـــان ...

بـیـگـنـــاهـــان ...

«حسین پناهی» : و سکوت می‌کنی ، و فریاد زمانم را نمی‌شنوی. یکروز سکوت خواهم کرد. و تو آن روز برای اولـین بار مفهوم دیر شدن را خواهی فهمید!…
بـیـگـنـــاهـــان ...

بـیـگـنـــاهـــان ...

«حسین پناهی» : و سکوت می‌کنی ، و فریاد زمانم را نمی‌شنوی. یکروز سکوت خواهم کرد. و تو آن روز برای اولـین بار مفهوم دیر شدن را خواهی فهمید!…

وزیر ارتباطات: نباید به بهانه اینکه در فضای توئیتر ضد انقلاب است ، این فضا را فیلتر کنیم ...

وزیر ارتباطات: نباید به بهانه اینکه در فضای توئیتر ضد انقلاب است ، این فضا را فیلتر کنیم ...



آذری جهرمی گفت: اکنون همه گروه‌ها و جریان‌ها از اپوزیسیون‌های داخلی که به‌دنبال براندازی نظام نیستند اما منتقدند گرفته تا اپوزیسیون‌های خارجی که نماد آنها رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، من و تو، و... است و به‌دنبال براندازی نظام هستند، همه در توئیتر فعالند بنابراین باید در این فضای رسانه‌ای نوین ما نیز فعال باشیم.

به گزارش جماران؛ ایران نوشت: شبکه اجتماعی توئیتر کماکان فیلتر است اما کاربران زیادی از جمله مسئولان رده بالای حکومت تا کاربران عادی در این شبکه اجتماعی فعال هستند. آگاهان از فضای رسانه‌ای نوین، فعالیت در توئیتر و دیگر رسانه‌های نوین را یک فرصت برای کشور در برابر تهدیدات می‌دانند. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ضمن اینکه خود در این فضا فعال است اخیراً برای سفرا نیز دستورالعمل صادر کرده تا برای تنویر افکارعمومی از این شبکه اجتماعی استفاده کنند و پادزهری باشند برای حرکت‌هایی که علیه ایران از سوی دشمنان انجام می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر استفاده از فضای نوین رسانه‌ای تأکید دارد و فعالیت در این فضا را برای مسئولان و رسانه‌ها نه تنها یک فرصت می‌داند، بلکه معتقد است نباید به بهانه اینکه در این فضا ضد انقلاب است آن را فیلتر کنیم. وزیر ارتباطات در دیدار و نشست صمیمانه با مسئولان روزنامه «ایران» درباره فضای رسانه‌ای نوین و فعالیت در این فضا سخن گفته است که می‌خوانید.

آغاز خط دهی از توئیتر

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فضای نوین رسانه‌ای در جهان بسیار چابک است، گفت: رسانه‌ها در دنیا و در فضای نوین دچار تحول بزرگی شده است و خبرها و خط دهی از فضای مجازی و توئیتر شکل می‌گیرد. مطالب در این شبکه مجازی برای یک درصدی از جامعه که در آنجا حضور دارند گفته و پرداخته می‌شود و بعد از تبادل نظر به رسانه‌ها می‌رسد.

وی افزود: من به تمام مسئولان و رسانه‌ها توصیه می‌کنم که در توئیتر فعال باشند. حتی اخیراً به آقای قمی رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی نیز توصیه کردم در توئیتر فعال باشد و به این شبکه اجتماعی بپیوندد. آقای قمی مانند خیلی از مسئولان معتقد است که در این محیط ضد انقلاب‌ها هستند. ولی من به ایشان گفتم که برای شما مثالی می زنم. در زمان مجلس که کاندیدای وزارت ارتباطات شدم درباره من چه می‌گفتند؟ می‌گفتند ناخن کش، بازجو، مخوف، دزد و... حتی جلاد سایبری را درباره من ترند کردند اما اکنون درباره من چه می‌گویند؟ برای تغییر فضا باید بلد باشیم چگونه کار کنیم وقتی مسئولی نمی‌تواند کار کند از او انتقاد هم می‌کنند بنابراین باید اشتباه خود را بپذیرد و آنها را اصلاح کند. نباید به بهانه اینکه در فضای توئیتر ضد انقلاب است، این فضا را فیلتر کنیم.

آذری جهرمی در ادامه گفت: اکنون همه گروه‌ها و جریان‌ها از اپوزیسیون‌های داخلی که به‌دنبال براندازی نظام نیستند اما منتقدند گرفته تا اپوزیسیون‌های خارجی که نماد آنها رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، من و تو، و... است و به‌دنبال براندازی نظام هستند، همه در توئیتر فعالند بنابراین باید در این فضای رسانه‌ای نوین ما نیز فعال باشیم.

جوان‌ترین وزیر کابینه در ادامه افزود: دولتمردان در فضای توئیتر بسیار ضعیف عمل می‌کنند و به نوعی حضور ندارند. اگر هم برخی حضور دارند یا اسیر جریان‌سازی می‌شوند یا برخی صفحات مجازی خود را به تابلو اعلانات برای تبریک، تسلیت و بازدیدها و نهایت گذاشتن چند عکس خلاصه کرده‌اند. در صورتی که نباید این گونه باشد. به شخصه در فضای رسانه‌ای نوین در توئیتر و اینستاگرام فعالم ولی مراقب جریان‌سازی نیز هستم و می‌دانم چه کسی با منشن کردن یک متن با 40‌ آی دی مختلف دنبال جریان‌سازی است و چه کسی مطلبی را بدرستی و بحق بیان کرده است.

باز کردن فضای نقد در کشور

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه رسانه‌های امروز برخط هستند، گفت: دیگر زمان چاپ بولتن خبری با عبور از خوان‌ها و ممیزی‌های مختلف گذشته است. اکنون دیگر تمام اخبار و اتفاقات و مطالب به لحظه است و پاسخ‌ها نیز باید به‌لحظه باشد.

وزیر ارتباطات درباره انتقاد از مسئولانی که در رسانه‌های نوین خبررسانی می‌کنند و حرف‌های جذاب خود را در این عرصه بیان می‌کنند و این گونه به‌نظر می‌رسد که این اتفاق باعث شده تا روزنامه‌های رسمی جایگاه و مرجعیت خود را از دست بدهند، گفت: وقتی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آمدم با این چالش مواجه بودم که خبرنگاران حوزه وزارت ارتباطات از اینکه روابط عمومی اطلاع‌رسانی نمی‌کند، انتقاد و اعلام می‌کردند که وزیر ارتباطات خبرها را در فضای مجازی مانند اینستاگرام و توئیتر انعکاس می‌دهد از این‌رو ما چه خبری را منتشر کنیم.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه این اتفاق خوبی است که مسئولان و افراد در فضای رسانه‌های نوین اطلاع‌رسانی می‌کنند گفت: وقتی مسئولان و افراد اخبار را خود اطلاع‌رسانی می‌کنند دیگر مسئولیت آن به دوش خبرنگاران نیست که بخواهند هزینه تکذیبیه‌ها را نیز بپردازند. بنابراین همان‌طور که اشاره کردم درعرصه کنونی وظیفه رسانه‌ها خبررسانی دست اول نیست، بلکه غنی‌سازی اخبار و ارائه تحلیل‌ها و نقد‌ها است. در فضای رسانه‌ای جدید باید مطابق شیوه نوین آن پیش رفت. البته ناگفته نماند باید فضای نقد هم در کشور باز شود و برخی سعه صدر خود را بالا ببرند تا رسانه‌ها بتوانند نقد کنند، چرا که اگر فضای نقد در رسانه‌ها باز باشد رسانه‌های معاند نظام دیگر جایی نخواهند داشت و اخبار و اطلاعات را از منابع داخلی و رسمی دریافت می‌کنند.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه جای خبررسانی در فضای نوین رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی است نه به چالش کشیدن و تحلیل آنها، گفت: چالش‌ها را باید به فضای رسانه‌های سنتی و مولتی مدیا کشاند. وقتی درباره شفاف‌سازی صحبت می‌کنم و می‌خواهم این موضوع را به چالش بکشم عده‌ای می‌گویند در شبکه‌های مجازی حرفت را بگو. چالش را باید با مجری و فرد دیگری انجام داد تا به نتیجه درستی برسد و برد داشته باشد بنابراین در اینجاست که باید صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها بخصوص رسانه‌ای مانند روزنامه ایران به میدان بیایند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه دولت تریبونی در صداوسیما ندارد و دیگر رسانه‌ها نیز مواضع دولت را نمی‌گویند، افزود: اکنون هجمه‌ها علیه دولت زیاد است. حتی برخی از روزنامه‌های دولتی کم از اپوزیسیون نیستند و به جای انتقاد تخریب می‌کنند. با وجود چنین رسانه‌هایی دولت به دشمن دیگری نیاز ندارد. مطالبی را برخی رسانه‌های داخلی مطرح می‌کنند که ضد انقلاب هم آن را مطرح نمی‌کند. البته اگر ضد انقلاب چنین مطالبی را بگوید مردم قبول نمی‌کنند ولی وقتی رسانه‌های داخلی می‌گویند، قبول می‌کنند.

آذری جهرمی گفت: امروزه رسانه سنتی ما نیز بدرستی عمل نمی‌کند. حتی برخی از مجموعه‌ها به جای اینکه فضای خبری را در دست بگیرند برنامه‌شان این است تا رسانه‌ها را به گونه‌ای ساکت کنند تا علیه آنها چیزی ننویسند و بیشتر هم به‌دنبال حمایت و تعریف و تمجید هستند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.