طرح کاهش یا همان طرح معروف الای زد، از اول آبانماه وارد فاز دوم خود میشود. براین اساس بیش از 4 میلیون خودرو، 6 هزار اتوبوس، یک هزار مینی بوس، کامیونت و موتورسیکلت، ملزم به دریافت معاینه فنی خواهند شد.
به گزارش ایران آنلاین، طرح از محدوده زوج و فرد فراتر رفته، به کل تهران سرایت میکند و نه فقط در ساعات معین محدوده زوج و فرد که به 24 ساعت کل شبانه روز تعمیم پیدا خواهد کرد. با این توصیف اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد، جریمه 50 هزار تومانی در انتظار رانندهاش خواهد بود. با اجرای این طرح، همه کامیونها نیز ملزم به دریافت بارنامه میشوند که شرط اخذ آن، داشتن معاینه فنی است. این بارنامه به شکل آنلاین در همه ساعات شبانه روز از سوی پلیس کنترل میشود. سؤال اینجاست چرا در فاز دوم، بر معاینه فنی اتوبوسها و کامیونها تأکید شده است؟
براساس آخرین آماری که در سال 92 منتشر شده، سهم انتشارآلایندگی کامیونها، اتوبوسهای شرکت واحد، سایر اتوبوسها، مینی بوسها و موتورسیکلتها در هوای شهر تهران در مجموع 67 درصد اعلام شده که در مقابل سهم 3 درصدی سواری و وانتها بسیار قابل توجه است. اما نکته قابل تأسف اینجاست که معاینه فنی برایشان هرگز بهصورت یک الزام نبوده است! درحال حاضر کامیونهای بالای 15 سال که اجازه تردد در جادههای کشور را ندارند، به پایتخت آمده و در نیمههای شب، نخالههای ساختمانی جابهجا میکنند که از نظر قانونی تخلف محسوب میشود، اما به علت عدم سختگیری در معاینه فنی، آنها میتوانند آزادانه در شهر تهران تردد کنند.
بهگزارش خبرنگار «ایران»، هماکنون 6 هزار و 250 اتوبوس در پایتخت تردد میکنند که 3 هزار دستگاه آن، گازسوز هستند. آنطور که آمارها نشان میدهد، بیش از 50 درصد این ناوگان عمر بالای 8 سال داشته و فرسوده محسوب میشوند، با اینهمه طی 40 روز اخیر که روند معاینه فنی برای اتوبوسها انجام شده، تعداد اتوبوسهایی که معاینه فنی نداشتهاند از 24 درصد به 12 درصد رسیده است.
همچنین در این مدت میزان مراجعه اتوبوسها به مراکز معاینه فنی از ۷۶ درصد به ۸۸ درصد افزایش یافته است. به گفته محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، از ابتدای مهر، هیچ اتوبوسی بدون معاینه فنی، حق تردد در تهران را نخواهد داشت.علی پیرحسینلو، مشاور او معتقد است که با اجرای این طرح از اول پاییز، حدود 5درصد اتوبوسها از ناوگان حمل و نقل عمومی خداحافظی خواهند کرد، چراکه موفق به دریافت معاینه فنی نمیشوند.
البته از ابتدای امسال، 40 دستگاه اتوبوس برای ورود به چرخه حمل و نقل عمومی خریداری شده، 900 دستگاه در حال نوسازی و اگر طبق برنامه پیش برویم حدود هزار و 500 دستگاه اتوبوس نیز تا پایان سال به ناوگان اضافه خواهند شد تا مشکل خروجیها تا حدودی حل شود، اما اگر معاینه فنی، در فاز دوم، سختگیرانه و بدون ملاحظه انجام شود، قطعاً باید به فکر جایگزینها بود. آنهم در شرایطی که نوسازی تاکسیهای فرسوده به علت بهانههای ایرانخودرو برای تحویل خودروهای نو، همچنان بلاتکلیف مانده است. اگرچه سهم تاکسیها در آلودگی هوای تهران از نظر ذرات معلق صفر درصد اعلام میشود!
«محسن پورسید آقایی»، همچنین در این زمینه از آمار مرگ سالانه 5 هزار نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا خبر داده و به صراحت میگوید که ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران نیز ناشی از تردد وسایل حمل و نقل است.
«بهگفته او، هماکنون مقدمات اجرای طرح کاهش آماده شده است، بهطوری که استاندار تهران طی نامهای به همه کارخانجات، ارگانها و دستگاهها اعلام کرده است که حق ندارند برای تأمین سرویس کارکنانشان با پیمانکارانی که اتوبوسهایشان فاقد معاینه فنی است! قرارداد ببندند.»
آیا طرح کاهش آلایندگی در سایر کشورها هم اجرا میشود؟ پاسخ به این سؤال مثبت است، هماکنون حدود 225منطقه کم انتشار آلودگی هوا در 13 کشور اروپایی که معضل آلودگی هوا دارند، مشخص شده است که بسیاری از وسایل نقلیه حق ورود به این مناطق را ندارند. آنها اگر تخلف کنند هم باید جریمههای بسیار سنگین بپردازند. جالب اینکه بجز کشورهای انگلستان و ایتالیا، همه کشورهایی که مناطق کم انتشار را اجرا کردهاند، دارای یک چارچوب ملی برای آن هستند.
پورسیدآقایی همچنین به معضل پارک حاشیهای اشاره کرده و با اعلام خبر
ساماندهی آنها میگوید: در مورد قیمت پارک حاشیهای اعدادی همچون ۷۰۰۰ و ۱۰
هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری از ساماندهی پارک حاشیهای در جلسات
منتشر میشود که با یک حساب سرانگشتی به تعداد خانوارها قیمتی حدود چهار
میلیون تومان برای هر خانواده در سال برای پارک حاشیهای احصا میشود، اما
آیا همه خانوادهها میتوانند سالی چهار میلیون تومان پول جای پارک بدهند.
آیا اصلاً این کار شدنی است؟ واقعیت آن است که ارقام آنطور که گفته
میشود، نیست و ما امیدواریم در دو سال آینده بتوانیم ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار جای
پارک را ساماندهی بکنیم.
فاز اول طرح کاهش از ابتدای شهریور ماه سال 95 اعلام شده بود، اما به علت نبود زیرساختهای لازم از سوی
پلیس با تأخیرچند ماهه اجرا شد. شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، اول آبان را زمان اجرای فاز دوم اعلام کرده است. دریافت معاینه فنی ازمهمترین نکات طرح کاهش محسوب میشود. براین اساس در سال 96 از مجموع یک و نیم میلیون خودرویی که در سال گذشته، معاینه فنی انجام دادند، 400هزار خودرو به علت نقص آلایندگی، اصلاحیه گرفتند.جالب اینکه در سال 94، تنها 400هزار خودرو به مراکز معاینهفنی مراجعه کرده بودند که در سال گذشته، به یک میلیون خودرو افزایش یافت. امسال از حدود 4 میلیون خودرو، بیش از 100 هزار خودرو معاینه فنی برتر دریافت کردهاند. هماکنون بیش از یک و نیم میلیون خودرو در طرح زوج و فرد تردد میکنند.
مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس با اشاره به جلسه استیضاح وزیر کار و حواشی ادامه دار آن گفت: باید به آن چیزی که لیاقتش داریم برسیم، انگار قرار است بعضی افراد در این جامعه آب به آسیاب آمریکا بریزند.
نماینده تبریز در مجلس در گفتوگو با عصر ایران ادامه داد:5 ماه قبل عدهای استیضاح وزیری را مطرح کردند و موفق نبودند و دوباره همان افراد با همان تفکر و یکسری مطالب جدید استیضاح را مطرح کردند، چه منطقی دارد که یک وزیر را دوبار در طول پنج ماه و با مطالب مشابه استیضاح کنیم .
این نماینده اصلاح طلب مجلس بیان کرد: چون عده ای قصدشان تحت هر شرایطی استیضاح وزیر بود تمام تلاش خود را کردند که این کار انجام شود و اینقدر هم پیش رفتند که به قصدشان رسیدند.
عضو کمیسیون بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در طرح سوال از رئیس جمهور نیز چنین مطالبی مطرح شود گفت: اگر جای رییس جمهور و هر کدام از وزرا باشم واقعیت ها را به درستی بیان می کردم، حق را می گفتم ودر مورد علتی که باعث ایجاد این شرایط شده است شفاف سازی می کردم.
نایب رییس مجلس تاکید کرد: این روندی که در ساختار و سیستم های ما وجود دارد درست نیست و همه مشکلات ما از همین جا ناشی می شود. سیستمی به نام وزارت رفاه درست کرده ایم که به عریضی و طویلی دولت است و یکسری کارخانه و شرکت ها در دست این وزارتخانه است که همه به طریقی به آنها طمع دارند و نتیجه این سیستم این است که همیشه دعوا و جدل در مورد این وزارتخانه وجود دارد.
پزشکیان گفت: تمام مدیرهای ما یکسال دوسال عمر دارند چراکه ما براساس سلسله مراتب بالا نمی آییم، فردی را چون با فلان فرد آشنا است و یا آدم فلان کس است مدیر می کنند. در خود همین وزارت رفاه بررسی کنید ببیند آدم های که آنجا هستند از کجا آمدهاند و آدم کی هستند؟ چرا برخی در مجلس داد می زنند؟ چون یا آدم من و یا آدم آنها آنجاست، حالا اگر سهم من و آنها را دربیاورند معلوم می شود چه خبر است و سهم هرکس چقدر است .
نماینده مردم تبریز تاکید کرد: چرا همیشه برخی به دنبال این هستند که بدانند کسی مثل من در کدام سیستم آدم دارم؟ چون من هیچ فردی را در هیچ سیستمی ندارم و اگر دخترم در فلان جا کار می کند چه خلافی کرده است؟ آیا رئیس شرکت است، مدیر کل و یا عضو هیات مدیره است و اضافه حقوق می گیرد؟ خود همین افراد که من را متهم کردند اگر بررسی شود مشخص می شود در تمام هیات مدیره ها و بدون هیچ چارچوبی آدم دارند.
وی در مورد شفاف سازی ریس جمهور و اینکه اگر این شفاف سازی به مذاق برخی خوش نیاید ممکن است اتهاماتی به خود ریس جمهور و وزرا وارد کنند گفت: روندی که الان بانک ها برای ما ایجاد کرده اند حاصل رد همان fatfاست که ما در مجلس امضا نکردیم وقتی fatfرا امضا نمی کنیم یعنی هیچ بانکی در دنیا با ما معامله پولی نمی کند و وقتی معامله نباشد قطعا ارز ودلار مشکل پیدا می کند، حالا می خواهیم با این عملکرد یقه چه کسی را بگیریم؟
نایب رییس مجلس تصریح کرد:وقتی سیاست ما این شده است که برجام و «FATF را نمی پذیریم، پس بپذیریم که نتیجه این سیاست ها خود تحریمی است. الان عراق نمی خواهد با ما معامله بانکی کند، اینکه عراق با ما معامله بانکی نمی کند به آمریکا چه ربطی دارد؟ چون ما چارچوب «FATF را نپذیرفتهایم عراق با ما معامله نمیکند.
وی خاطر نشان کرد:شرایطی که الان در کشور حاکم شده است نتیجه تصمیمهایی است که ما گرفته ایم حالا می خواهیم چه کسی را بازخواست کنیم؟ این روند اقتصادی زاییده تصمیمات دولت، مجلس وقوه قضاییه است و اینکه همه گناهان را به گردن یک نفر بیندازیم وبگویم ما بی گناهیم و باید یک نفر مورد سوال و بازخواست قرار گیرد ،درست نیست.