بـیـگـنـــاهـــان ...

بـیـگـنـــاهـــان ...

«حسین پناهی» : و سکوت می‌کنی ، و فریاد زمانم را نمی‌شنوی. یکروز سکوت خواهم کرد. و تو آن روز برای اولـین بار مفهوم دیر شدن را خواهی فهمید!…
بـیـگـنـــاهـــان ...

بـیـگـنـــاهـــان ...

«حسین پناهی» : و سکوت می‌کنی ، و فریاد زمانم را نمی‌شنوی. یکروز سکوت خواهم کرد. و تو آن روز برای اولـین بار مفهوم دیر شدن را خواهی فهمید!…

شرم وُ حیا هم خوب چیزیه! ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

http://s7.picofile.com/file/8239509542/R8NTE_B_ZANJ8NY_BE_SET8DE_AHMADYNEJ8DYHAA_1.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8239509876/1140_HEZ8R_MYLY8RD_TUM8N_DAR_DOLATE_AHMADYNEJ8D_DUD_SHOD_1.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8239510526/ZAM3NX8REE_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8239510792/AHMADYNEJ8D_JAH8NG3RY_SH8KY_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8239511026/AHMADYNEJ8D_MOSHKEL8TE_DOLATE_OOU_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8239511250/MASH8EE_MAN_AAMADEHAM_1.jpg

 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


یک دکتر صادق زیباکلام ، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران :
کسانی که می‌گویند دولت یازدهم باید شرمنده باشد، همان کسانی هستند که در هشت سال مدیریت احمدی‌نژاد که آن بلاها را سر کشور آورند، تمام قد ایستادند و از احمدی‌نژاد دفاع کردند. صادق زیباکلام با اشاره به اینکه تا قبل از خانه‌نشینی، احمدی‌نژاد الگو، اسوه و معجزه هزاره سوم آنان بود، افزود: جالب است کسانی که وضع کشور را به این صورت درآوردند و با 700 میلیارد دلار درآمد ارزی این حجم از بدهی و بیکاری را به ارمغان آوردند، جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی را بشدت تنزل دادند، این افراد احساس شرمندگی نمی‌کنند، اما می‌گویند که دولت یازدهم باید شرمنده باشد.
 بیش از دولت روحانی، مسببین وضعیت فعلی باید در پیشگاه ملت احساس شرمندگی کنند و از نقشی که در هشت سال گذشته داشتند و کشور را به این روز درآوردند، شرمنده باشند، اضافه کرد: اصولگرایان هنوز هم حاضر نیستند نسبت خود را با احمدی‌نژاد روشن کنند، برای درک این رابطه، تنها کافی است به فهرست 30 نفر اصولگرایان برای انتخابات تهران نگاه کنید و ببینید که چه تعداد از آنان وامدار احمدی‌نژاد هستند یا مدیر دولت او بوده‌اند، درحالی که بسیاری تنها به دلیل تصدی ریاست ستاد انتخاباتی روحانی یا عارف، رد صلاحیت شدند. استاد دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که پاسخگویی وجود نداشته باشد، این ادعاها و فرار به جلوها هم وجود خواهد داشت. 
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: انتخابات، شرمندگی، احمدی‌نژاد، اصولگرایان، رد صلاحیت، پاسخگویی، صادق زیباکلام،

رأی ِ نـــامَـــرئـــی ...



 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

http://s7.picofile.com/file/8239306142/MAJLES_1.jpg

http://s7.picofile.com/file/8239306276/AHMADYNEJ8D_BARANDEYE_88.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8239306434/ENTEX8B8TE_07_12_94.jpg

 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 
 
 

زمانی یکی از دوستان مدیرم درباره انجام برخی تغییرات در شرکتش به من گفت: "هنوز تصمیم نگرفته ام که تغییرات مورد بحث را انجام دهم." و وقتی به او گفتم که "در واقع تصمیم گرفته ای که به وضع موجود ادامه دهی!" به فکر فرو رفت. او به یاد آورد که تصمیم نگرفتن، وجود ندارد چون "خود تصمیم نگرفتن هم یک تصمیم است".

عصر ایران؛ جعفر محمدی : این که می گویند در فلان انتخابات، مثلاً 60 یا 80 درصد واجدین شرایط شرکت کردند، صرفاً یک مقوله اداری و آمار رسمی است و الّا در همه انتخابات ها، صد در صد افراد رأی می دهند؛ هم کسی که پای صندوق می آید، رأی می دهد و هم کسی که در روز انتخابات از خانه اش بیرون نمی آید.

زمانی یکی از دوستان مدیرم درباره انجام برخی تغییرات در شرکتش به من گفت: "هنوز تصمیم نگرفته ام که تغییرات مورد بحث را انجام دهم." و وقتی به او گفتم که "در واقع تصمیم گرفته ای که به وضع موجود ادامه دهی!" به فکر فرو رفت. او به یاد آورد که تصمیم نگرفتن، وجود ندارد چون "خود تصمیم نگرفتن هم یک تصمیم است".
 کسی که پای صندوق نمی آید، در واقع رأی داده است و گاه رأی او حتی بیش از کسانی که سر صندوق ها رفته اند، اثر گذار است.
انتخابات ریاست جمهوری در سال 1384 را به یاد آوریم. در آن سال، میلیون ها ایرانی -که منتقدان جدی احمدی نژاد بودند- در انتخابات شرکت نکردند و همان ها باعث شکل گیری نتیجه انتخابات و تغییر تاریخ ایران شدند چرا که اگر ساعتی را به خود زحمت می دادند و به نزدیک ترین شعبه رأی گیری می رفتند، احمدی نژاد، رئیس جمهور کشور ایران نمی شد و مصائب بعدی شکل نمی گرفت.
در واقع، احمدی نژاد، بیش از آن که ممنون رأی دهندگان مستقیم خود ،که نامش را نوشتند باشد، مدیون کسانی بود که با شرکت نکردن در انتخابات، عملاً به او رأی دادند.
 در  انتخابات مجلس فعلی نیز، تعداد قابل توجهی از نمایندگانی که بعدها به "دلواپس" معروف شدند و تا توانستند در مسیر بهبود روابط ایران و جهان و لغو تحریم ها سنگ اندازی کردند، با آرایی بسیار اندک شمار راهی مجلس شدند و مثلاً در تهرانی که در مجلس ششم، رأی دو میلیون نفری داشتیم، افرادی در مجلس نهم با 200 هزار رأی شدند نماینده مردم تهران در مجلس و حاکم بر مقدرات کشور!

ما، چیزی به نام رأی ندادن نداریم، حداکثر نینداختن رأی به صندوق را داریم که این هم "رأی نامرئی" است به حساب کسانی که از حضور مردم می ترسند.

 انتخاب با ماست و مسؤولیت انتخاب هم ...
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: انتخابات، رأی نامرئی، تحریم انتخابات، احمدی نژاد، مشارکت صد در صدی، تغییر تاریخ، مجلس ششم،

خودی-ها هوای همدیگه رو دارن ...

 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

http://s6.picofile.com/file/8239242450/AHMADYNEJ8D_SHOR8YE_SHAHR_1.jpg

http://s6.picofile.com/file/8239242818/AHMADYNEJ8D_SHOR8YE_SHAHR_2.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8239243226/AHMADYNEJ8D_SHOR8YE_SHAHR_3.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8239243526/AHMADYNEJ8D_DEFAA_AZ_FES8DE_K8B3NEYE_XOD_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8239243942/AHMADYNEJ8D_DEFAA_AZ_XATTE_QERMEZ_H8YE_XOD_3.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8239244568/AHMADYNEJ8D_DEFAA_AZ_XATTE_QERMEZ_H8YE_XOD_4.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8239245076/AHMADYNEJ8D_DEFAA_AZ_XATTE_QERMEZ_H8YE_XOD_2.jpg

 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

 به گزارش عصر ایران، علی مطهری که در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر سخن می‌گفت، اظهار کرد: اگر در انتخابات پیش رو مشارکت نکنید مجلسی شبیه مجلس نهم خواهیم داشت.‌ توصیه من مشارکت بالا در انتخابات آینده است، به هر حال در بین کاندیداهای موجود افراد خوشفکری وجود دارند؛ لذا در انتخابات شرکت کنید و بقیه را هم برای شرکت در انتخابات تشویق کنید.
 چون احمدی نژاد از خودشان بود، سکوت می‌کردند، برای همین راهم را از مدعیان اصولگرایی جدا کردم. احمدی نژاد حتی یک ساعت نباید سر کار خود باقی می ماند
 به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس با اشاره به سابقه نمایندگی خود در ادوار هشتم و نهم مجلس گفت:‌ مجلس هشتم مجلس قوی تر بود، در آن دوره حداقل 50، 60 نفر آدم خوشفکر حضور داشتند.
 مطهری با اشاره به برخی قانون‌شکنی‌ها در دولت قبل اظهار کرد:
آقای احمدی‌نژاد اعتقاد به قانون نداشت و می‌گفت هر قانونی را که نخواهم اجرا نمی‌کنم در حالی‌که من فکر می‌کنم چنین فردی حتی یک ساعت نباید سر کار خود باقی بماند. به همین دلیل هم بود که سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کردند؛ اگرچه برخی می‌گفتند نباید مطرح شود. متاسفانه ما گاهی کاسه‌های داغ تر از آش می‌شویم و کار را خراب می‌کنیم.
 ما نباید به بهانه حفظ نظام، تخلفات را توجیه کنیم. من فکر می‌کنم که مصلحت نظام هم در همین است.
 این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره تغییر دیدگاه سیاسی خود خاطرنشان کرد: دیدگاه من تغییری نکرده است. من از همان ابتدا در مسائل سیاسی و اجتماعی دیدگاهم نزدیک به اصلاح‌طلبان بود و در مسائل فرهنگی نزدیک به اصولگرایان بودم. من حتی در دوران اصلاحات از آزادی بیان و رعایت حقوق شهروندی و افشای قتل‌های زنجیره‌ای دفاع اما خیلی جاها هم از تساهل و تسامح‌های فرهنگی انتقاد کردم.
 تغییری در من ایجاد نشده است و من همچنان روی نظارت بر مسائل فرهنگی و پوشش اسلامی تاکید دارم و حتی وزیر را برای پاسخگویی به سوالی در همین رابطه به مجلس آوردم. این‌که همه تابلوهای فروشگاه‌ها به زبان انگلیسی است و فاکتورهای فروش هم به زبان انگلیسی صادر می‌شود مسائلی است که روی آن حساس هستم.
البته پیش از ورود به مجلس من هنوز با دولتی مثل احمدی‌نژاد مواجه نشده بودم
در آن زمان دیدم آقایانی که ادعای اصولگرایی دارند به دلیل این‌که رئیس‌جمهور از خودشان است سکوت می‌کنند؛ لذا راهم از آن‌ها جدا شد. اما همچنان مواضع فرهنگی‌ام را دارم و تناقضی در کار نیست.
 این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به سوالی درباره خطوط قرمز در آزادی بیان، لغو برخی کنسرت‌های مجوزدار و بالا رفتن از دیوار برخی سفارتخانه‌ها اظهار کرد:
متاسفانه گاهی در آزادی بیان خط قرمزهای مصنوعی ایجاد کردیم که کار درستی نیست و باید اصلاح شود. در موضوع لغو کنسرت‌ها هم اگر کنسرت یا برنامه‌ای مجوزی از وزارت ارشاد گرفته نباید بخش دیگری آن را بر هم بزند؛ زیرا این حاکی از حاکمیت دوگانه است. این غلط است. البته وزارت ارشاد باید در دادن مجوزها دقت کند اما اگر مجوزی صادر شد نباید جلوی آن را بگیرند. بالا رفتن از دیوار سفارتخانه‌ها هم از دیگر روش‌های غلطی است که متاسفانه اتفاق افتاده است؛
راه اصلاح این وضعیت این است که گام به گام جلو برویم . گام اول انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بود و گام دوم انتخابات مجلس دهم است. ان شاء الله مجلسی قوی تشکیل شود.
 مطهری اشتغال را از مشکلات عمومی کشور عنوان و اظهار کرد: ما مراجعات زیاد مردمی در همین رابطه داریم که بخشی از آن ناشی از شرایط کشور است و تحریم‌هایی که بوده و هنوز هم تا حد زیادی وجود دارد؛ البته مسأله کاهش شدید قیمت نفت را هم نباید دست کم بگیریم. این‌که کشوری که بیشترین بودجه‌اش از نفت تامین می‌شود
به یکباره شاهد کاهش قیمت نفت از هشتاد به 30 دلار شد. دولت ناچار شد طرح‌های عمرانی را تعطیل کند و فقط حقوق کارمندان را بدهد. وقتی طرح‌های عمرانی تعطیل شد مشکل اشتغال به وجود می‌آید. برخی می‌گویند فشار دولت برای پایین نگه داشتن تورم از نظر علم اقتصاد منطقی نبوده و بخشی از رکود ناشی از همین امر است. البته شرایط عمومی کشور در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است. برجام قرار بود هفت ، هشت ماه پیش اجرایی شود اما عربستان 1+5 را امیدوار کرد که با کاهش قیمت نفت ایران را به زانو درآورد. اما وقتی دیدند ایران مقاومت کرده برجام را اجرایی کردند.
 وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برجام دو نیز گفت:‌ این‌که ما از راه گفت‌وگو بسیاری از مشکلات داخلی از جمله موضوع حصر، بالارفتن از دیوار سفارتخانه ها و لغو کنسرت را حل کنیم حرف درست و ایده خوبی است. چرا بعضی‌ها با این امر مخالفت می‌کنند؟
 این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره خرید هواپیمای ایرباس از سوی دولت با وجود مشکلات اقتصادی اظهار کرد:
قرارداد خوبی برای خرید هواپیما بسته شده و پولی بابت آن پرداخت نمی‌شود بلکه به ازای کارکرد این هواپیماها پول پرداخت خواهد شد. به هر حال وضعیت ناوگان هوایی ما نامناسب است. مردم هم وضعیت ناوگان هواپیمایی ترکیه، امارات و قطر و جاهای دیگر را می‌بینند و مقایسه می‌کنند. گاهی اوقات آدم احساس می‌کند سوار گاری شده است! به هر حال مردم باید از امکانات جدید استفاده کنند به نظرم این انتقادات بیشتر جنبه سیاسی دارد.  
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: علی مطهری، احمدی نژاد، قانون‌شکنی‌ها، مصلحت نظام، اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، اشتغال،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 27 بهمن 1394 توسط عـبــد عـا صـی

 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

http://s7.picofile.com/file/8239060742/TAHR3ME_ENTEX8B8T_5.jpg

http://s7.picofile.com/file/8239061342/TAHR3ME_ENTEX8B8T_6.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8239061750/TAHR3ME_ENTEX8B8T_4.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8239062092/TAHR3ME_ENTEX8B8T_2.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8239062576/TAHR3ME_ENTEX8B8T_3.jpg

 

جلایی‌پور: تندروها از دل تحریم انتخابات بیرون میآیند ...

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

 جلایی‌پور، خبرآنلاین ،سیاست ، با بیان اینکه عده ای می خواهند انتخابات را کاملا هرس کنند تا در شرایط خطیر آینده آنطور که می خواهند محصول مورد نظرشان را برداشت کنند افزود: نیرویی که در مقابل گشایش سیاسی و فرهنگی آقای روحانی به شدت مقاومت می کند به این امید بسته است که مجلسی با اکثریت مخالفان دولت را تشکیل داده و پس از آن بار دیگر کرسی ریاست جمهوری را نیزازآن خود و حاکمیت را یکدست کند. یعنی تکرار تجربه زیانباری که در دولت قبل اتفاق افتاد.
**راه ایجاد تغییرات اصلاحی در کشور از طریق راههای بهداشتی و باریک مثل انتخابات می گذرد. لذا نباید فرصت را از دست داد چرا که آنهایی که فرصت حضور نیروهای موثر اصلاح طلب و اعتدال گرا در انتخابات را سلب کردند سعی دارند با این کار اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را گیج کرده و در این فرصت 2 هفته ای با یک مشارکت کم رونق مردم، افراد در فهرست خود را به مجلس بفرستند.
**{ درباره استدلال طرفداران تحریم انتخابات } آنها معقتدند با ساز و کار قانونی فعلی، اصلاح طلبی فرآیندی عقیم است اما نمی گویند که راه پیشنهادی شان برای اصلاح امور چیست؟ فرض که با تبلیغ تحریمی ها، بیست درصد مردم هم انتخابات را تحریم کردند و نیامدند چه مشکلی برای اقتدارگرایان پیش می آید؟15 تا 20 درصد که همیشه نمی آیند. این نیامدن بیست در صد پای صندوق های رای مشکلی برای تند روها ایجاد نمی کند فقط کار اصلاح جویان را خراب می کند. تحریم وقتی قابل توجه است که کمتر از بیست در صد از مردم در انتخابات شرکت کنند که این اتفاق در ایران نمی افتد.
**
اصلاح طلبان برخلاف تحول خواهان یک هدف حداقلی و قابل دسترس دارند. آنها می خواهند مجلسی تشکیل شود که به جای استیضاح وزیر درستکاری که برای مقابله با فساد مساله بورسیه های غیرقانونی را پیگیری می کند از این وزیر حمایت و با متخلفان برخورد کند.
**شما شاهد بودید که تند روها در مجلس تلاش داشتند برجام را برهم بزنند و اگر تاکید لاریجانی نبود شاید موفق هم می شدند.
**
اصلاحات فرایندی تدریجی ولی با هزینه های کمتر است. از این رو من به همه مردم و همه طرفداران دولت و اصلاحات توصیه می کنم نه تنها در انتخابات شرکت کنند بلکه برگه رای خود را بر اساس لیست کامل پر کنند. چرا که
هر قدر لیست اسامی نامزدهای مورد نظر ناقص تر پر شود احتمال اینکه تندروها سرکار بیایند بیشتر است.
**
تجربه 20 ساله اخیر ایران نشان داده که تحریم انتخابات معمولا به نفع تندروها تمام شده است. نمونه اش انتخابات آزاد شورای شهر دوم است که مشارکت مردم بسیار پایین بود و از دل آن شورای شهری (با صد و شصت هزار رای از یک شهر هشت میلیونی) بیرون آمد که احمدی نژاد را شهردار کرد و سکوی پرش وی به سوی ریاست جمهوری شد.
**{در مورد عهد شکنی تندروها} آنها خوب بلدند داد و فریاد راه بیندازند و از آتش زدن سفارت دفاع کنند و بعد زیرش بزنند بدون اینکه دغدغه مردم و منافع ملی را داشته باشند. دیدیم در شرایطی که برجام در حال حل شدن بود و تمام دنیا چشمشان به ایران بود با آتش کشیدن سفارتخانه یک کشور بهترین پاس گل را به عربستان و اسرائیل دادند و دولت های کشورهای اسلامی را در برابر وزارت خارجه ما قرار دادند.
**رقابت این دوره بین اصلاح طلبان و اصولگریان نیست. بلکه بین نیروهای میانه رو و تندروها است. میانه روها شامل اصلاحطلبان، طرفداران دولت و اصولگراهای معتدلی مثل مطهری و لاریجانی میشود.
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: تندروها، تحریم انتخابات، جلایی‌پور، اصلاح طلب، اعتدال گرا، احمدی نژاد، اصولگریان،


با دسـتـمـــال آلـــوده نمیشود آلودگی را پاک کرد ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

http://s7.picofile.com/file/8238905500/P8RTY_B8ZY_14.jpg

http://s7.picofile.com/file/8238906526/P8RTY_B8ZY_12.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8238906968/P8RTY_B8ZY_11.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8238907476/P8RTY_B8ZY_10.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8238907868/P8RTY_B8ZY_9.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8238908342/P8RTY_B8ZY_8.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8238909042/P8RTY_B8ZY_7.jpg

 


http://s7.picofile.com/file/8238909418/P8RTY_B8ZY_6.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8238909950/P8RTY_B8ZY_2.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8238910868/P8RTY_B8ZY_1.jpg

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

 عبرت نیوز: با گسترش فساد در کشور، مبارزه با این پدیده شوم دغدغه‌ای برای تمامی مسئولان کشور شده است.
سخنان
احمد توکلی در حالی منتشر می شود که
محمود احمدی نژاد با حمایت و پشتیبانیی تعداد بیشماری از چهره های اصولگرای فعلی و حاضر در مجلس و بخشی از جریان مشهور به جبهه پایداری بدون هرگونه نظارت قاطع و دقیق موفق شد سیاستهای اشتباه اقتصادی و اجتماعی خود را تا آخر به پیش برده و موجب حیف و میل ثروت های کشور و ملت شود و بصورتی بی سابقه دو معاون رئیس جمهور « عدالت گستر » که ظهور و قدرت گرفتنش هنوز موجب تعجب اذهان عمومی است بدلیل فساد اقتصادی عازم زندان شوند و مهمترین مهره از پازل فساد اقتصادی با کیفش به آسودگی از کشور خارج و درکشورهای اروپایی پناه گیرد، به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران « خاوری » شاه کلید فساد گسترده موجود در دولت سابق و در میان برخی افراد است که در سکون و سکوت کامل پنهان شده است.
 احمد توکلی، نماینده مردم تهران، با سفر به کرمانشاه با بیان اینکه نفوذ فساد و آلودگی به مجاری تصمیم‌گیری در یک نظام بدترین نوع فساد است، گفت:
بر اساس یک آمار، فساد اقتصادی ایران در سال ٢٠٠٧ به میزان ٣٤ میلیارددلار به اقتصاد کشور ضربه وارد کرد که ٣١ میلیارددلار آن ناشی از کاهش بهره‌وری بود.
 نماینده مردم تهران در مجلس گفت:
شفاف‌سازی از سوی نمایندگان مانع بروز فساد در کشور می‌شود و باید رویه امام(ره) الگوی نمایندگان باشد. به گزارش مهر، توکلی در جمع برخی از نیروهای جریان انقلاب با اذعان به اینکه فساد در کشور در سالیان اخیر در بخش‌های مختلف و به‌ویژه بخش اقتصادی گسترش یافته، افزود: کودتا، تجاوز نظامی و انقلاب مخملی سبب ساقط‌شدن یک حکومت نخواهد شد بلکه در حقیقت آنچه سبب براندازی می‌شود عدم مبارزه با فساد است. نماینده مردم تهران در مجلس، بی‌عدالتی، پارتی‌بازی و عزیزشمردن نزدیکان و گماشتن آنان در مناصب حکومتی از طرف مقام یا حاکمی را نمونه‌ای از فساد در جامعه اسلامی دانست و بیان کرد: هیچ‌چیزی به اندازه حکومت بر مبنای ظلم سبب دشمنی خداوند نمی‌شود.
 توکلی در نشست یاران امین که در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به اینکه
عدم رعایت شایسته‌سالاری فساد را برمی‌انگیزد، گفت: رفیق‌بازی، تبارگرایی، ویژه‌خواری، حمایت ویژه و تجارت نفوذ از نتایج فساد هستند و تجارت نفوذ در ایام انتخابات بسیار فعال می‌شود، به این معنی که عده‌ای هزینه تبلیغات انتخاباتی را به امید نفوذ در مجلس پرداخت می‌کنند. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تجارت نفوذ بسیار متفاوت است و در کشور کم نیست، اظهار کرد: صاحبان قدرت در انتخابات مجلس به دلیل ابتلا به ناپاک‌دستی ردصلاحیت شدند و این افراد عامل تجارت نفوذ هستند.
 وی شفافیت را مانع از ایجاد فساد در جامعه دانست و اظهار کرد: اگر سیاست‌مداران با شفافیت رفتار کنند و محاسبه‌پذیر و قابل‌تشخیص باشند، به‌طورقطع مردم با آنها بهتر رابطه برقرار کرده و درباره رأی و گرایش آنها راحت‌تر تصمیم می‌گیرند. به گزارش تسنیم، توکلی با اشاره به اینکه در اقتصاد شیشه‌ای یا شفاف حداکثر مطلوبیت و تحکم ایجاد می‌شود، گفت: فساد زمانی رخ می‌دهد که تنها جمع اندک و برگزیده‌ای دسترسی به اطلاعات مهم دارند و شفافیت، از قیمت‌های متفاوت برای یک محصول می‌کاهد زیرا تمام عوامل بازار به همه اطلاعات به طور یکسان دسترسی دارند. توکلی گفت: در صورت عدم دسترسی مردم به اطلاعات، زمینه لابی پنهان برای تأمین منافع گروه‌های خاص تقویت و رانت اطلاعاتی برای دسته خاصی فراهم می‌شود و امکان نقد تصمیمات دولتی را سلب می‌کند که هر سه مورد سبب ناکارایی سیستم می‌شود.
 نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه فساد به دو دسته قانونی و غیرقانونی تقسیم می‌شود، گفت:
هنگامی که افراد فاسد در مجاری تصمیم‌گیری نفوذ می‌کنند، فساد قانونی یا سیستماتیک رخ می‌دهد؛ به‌طورمثال تعرفه واردات خودرو را به‌نفع عده‌ای تغییر می‌دهند. توکلی افزود: نوع دیگری از فساد سیستماتیک این است که دستگاه‌های جلوگیری‌کننده از فساد همچون دادگاه‌ها، نیروی انتظامی و مجلس خود آلوده شوند و بدترین مرحله فساد سیستماتیک این مرحله است زیرا با دستمال کثیف نمی‌توان قسمت آلوده را تمیز کرد. 
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: محمود احمدی نژاد، اصولگرایان، جبهه پایداری، فساد اقتصادی، شفاف‌سازی، عامل براندازی، رانت خواری،

رانـت یـعـنـــی ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

http://s6.picofile.com/file/8232016776/MAF8SEDE_EQTES8DY_D8NE_DOROSHTHAA_2.jpg

http://s6.picofile.com/file/8231857526/MAF8SEDE_EQTES8DY_OZ8E_1.jpeg

 

http://s6.picofile.com/file/8230233742/FES8DE_ED8RY_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8230234234/FES8DE_EQTES8DY_MOB8REZE_BAA_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8212971884/DOZDY_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8238698618/R8NT_1.jpg

 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

 عبرت نیوز، روزنامه جمهوری اسلامی در مقاله ای به اظهارات اخیر محمدرضا باهنر که تاییدصلاحیت سیدحسن خمینی را رانت خواری دانست،حمله کرد.
این روزنامه نوشت:
هنر این بود که در این پاییز اخلاق و انصاف، که برخی تمام هنر خویش را در توهین به خاندان امام نشان می‌دهند، فلان نماینده مجلس که از خانواده انقلاب است و بیست و هفت بهار از عمر خویش را بر مسندی تکیه داشته که با همت فقیه و فیلسوف و عارف بزرگ خمینی کبیر استوار گردید لااقل نه به توصیه دین در نکوداشت پدر با حفظ و اکرام فرزندانش (المرء یحفظ فی ولده)
همان گونه که آیت‌‌الله وحید به آن هشدار داد بلکه به پاس حق نمکی که بر سر این سفره گسترده خورد نمکدان را نمی‌شکست و به بیت امام(ره) و کسی که همه بانام "خمینی" او را می‌شناسند و انقلاب نیز بی‌نام او در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست توهین نمی‌کرد و آنان را اهل رانت خواری ویژه معرفی نمی‌نمود.
 بعید است این نماینده که سالها با این مقوله آشنا بوده معنی رانت را نداند، همان گونه که در لغت آمده رانت به معنی درآمدی است که از فرصت‌ها و موقعیت‌های برتر به دست آمده باشد، ثروت حاصل از کار غیرتولیدی و بادآورده رانت خوانده می‌شود (فرهنگ معین). امتیازی انحصاری که به دور از هرگونه رقابت نصیب برگزیدگانی می‌شود.
پس:
شرافت در نسب هرچند که بدون رقابت و بی‌اختیار به کسی داده می‌شود، "رانت ویژه " نیست ونباید زمینه حسادت و کینه و محرومیت او را از حقوق برابر با دیگران فراهم سازد بلکه در مقابل اگر کسی مولود پدری صاحب جود و کرم و شجاعت است. نظیر آنچه در داستان موسی و خضر درقرآن کریم آمده است که خداوند پیامبر خود را مامور تعمیر بنایی می‌کند که متعلق فرزندان یتیمی است که به تعبیر قرآن (کانَ اَبُوهُما صالِحاً") پدرشان فردی صالح بود یعنی همانگونه که علامه طباطبایی می‌گوید:سبب برانگیخته شدن رحمت خدا همان صلاح پدر آن دو بوده‏، لذا انصاف اینست که به جای تعمیر دیوار بیت امام (ره) که بی‌شک پدری صالح بود مردانگی کنند با چنین نسبتهای ناروایی دیوار اعتماد و آبروی آن را بر سر فرزندانش خراب نکنند.
رانت یعنی:
من بتوانم بدون هر گونه نگرانی از عتاب دنیوی و عقاب اخروی به هر کس که بخواهم، هرچه بخواهم و هرزمان که بخواهم با بهره گیری از انواع رسانه‌ها و تریبونها توهین و اعتراض کنم ولی شما نتوانی با کمترین امکانات از خودت دفاع کنی.
رانت یعنی:
صدا و سیما در اختیار برنامه من، سخنرانی من، افتتاح طرح توسط من، پوشش اخبار فتوحات و حماسه آفرینی من، در سازمان ملل و ونزوئلا و بورکینافاسو و جیبوتی و... اما وقتی که رسانه‌های استکبار جهانی در حال پوشش مهمترین خبر سیاسی جمهوری اسلامی ایران هستند که شما در آن حضور دارید خبر آن از ارزش سخنرانی یکی از عزیزانی که عالم بما کان و ما یکون و ماهو کائن در محکومیت نظام از هم فروپاشیده غرب است کمتر باشد.
رانت یعنی:
اگر من هرچه به امام و بیت امام و دختر امام و پسر امام و نوه امام بگویم " فحش از دهن من طیبات است" اما اگر تو وفقط تو از کنار عکس و فقط عکس امام بدون احترام عبور کنی هم منافق ضد امامی و هم وطن فروش و خائن و.....
رانت یعنی:
آنجا که یک مجلس از طرف شما با مجوز نهادهای قانونی تشکیل شد من بتوانم به بهانه مخالفت با اسلام آنرا به هم بزنم و عزای عمومی اعلام نمایم ولی اگر شما به عمل من اعتراض کردید که این کار خلاف اسلام است شما را به نپذیرفتن قانون متهم نمایم، وهمان زمان اگر رئیس‌جمهور بگوید که نیروی انتظامی موظف است به قانون عمل کند نه اجتهادات شرعی خود، ندای وا اسلاما سردهیم.
رانت یعنی:
خبر شرکت نکردن فلان آقای نماینده بعد از بیست و هفت سال شرکت در انتخابات و مجلس برای صدا وسیما به اندازه شرکت کردن تمام نامزدها و شرکت ندادن برخی از آنها مهمتر و جذاب‌تر است! و باید دفتر کار ایشان و نوع نشستن و برخاستن و آینده کاری و حقوق و درآمد ایشان و... در چند نوبت خبری پوشش داده شود.
 برادر عزیز، فرزند امام خمینی (ره) تنها خواسته‌اش این است که او نیز بتواند مانند خیل فراوانی از انسانها که سوار بر کشتی پدرش به ساحل نجات رسیدند سوار برکشتی شود و یا اگر سوار شد اورا پیاده نکنند.
با او نیز مانند دیگران رفتار شود نه بیشتر و نه کمتر. آیا این خواسته رانت ویژه است؟
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: رانت، محمدرضا باهنر، سیدحسن خمینی، موسی، خضر، دور زدن قانون، آشوبگری،

بابک زنجانی فرد نیست، شـبـکـه است ...



 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

http://s6.picofile.com/file/8238342442/B8BAKE_ZANJ8NY_1.jpg

http://s6.picofile.com/file/8238342784/B8BAKE_ZANJ8NY_5.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8238343326/B8BAKE_ZANJ8NY_6.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8238343984/B8BAKE_ZANJ8NY_7.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8238345384/B8BAKE_ZANJ8NY_8.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8238345934/B8BAKE_ZANJ8NY_3.jpg

 

 

  بابک زنجانی فرد نیست،

 شـبـکـه است ...

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ،غلامرضا تاجگردون :
درباره پرونده بابک زنجانی، به ‌جز محتوای پرونده،
موضوعی که وجود دارد، نوع روابطی است که منجر به این تخلف شده است. شکل‌گیری این روابط مالی و سوءاستفاده‌ها، فقط محصول تحریم بود یا دولت وقت هم در این موضوع دخیل بود؟
به نظر من بیشترین بحث فساد جریانی که در دوره قبل اتفاق افتاد، در زمان تحریم‌ها بوده است.
در دوره تحریم‌ها، آنها که فرصت‌شناس بودند و لابی قوی در دولت داشتند، کارهایی که می‌خواستند را انجام دادند. در گزارش‌هایی که دراین‌باره ارائه می‌شد، اوج ماجرا مربوط به پرونده بابک زنجانی بود که الان همه در جریان آن قرار دارند.
این گزارش‌ها در زمان دولت قبل در کمیسیون وجود داشت و نمایندگان از این پرونده‌ها باخبر بودند؟
خیر. عمده بحثی که دراین‌باره انجام شد، همین امسال بود.
وقتی که بحث بررسی برجام در مجلس مطرح شد، در کمیسیون برجام این موضوع طرح شد که واقعا امروز کشور به دلیل تحریم‌ها، چقدر دارد زیان می‌دهد؟ فرایندهایی مثل انتقال پول و خرید پول و مشکلاتی را که وجود داشت به ‌طور کلی بررسی کردیم که چه هزینه‌ای به کشور تحمیل می‌کند. البته در این کمیسیون هم وارد مصادیق نشدیم که مثلا بگوییم فلان فرد یا گروه، این مقدار سوءاستفاده کرده‌ است، بلکه فقط بررسی کردیم که این فرایندها در دوران تحریم چگونه و با چه هزینه‌ای امکان‌پذیر است.
آیا مؤسسات مالی زیادی هم که در دولت قبل تأسیس شدند، در این تخلفات تأثیرگذار بوده‌اند؟
ما برای ظرفیت‌سازی اقتصادیمان به این مؤسسات نیاز داشتیم، ولی اینکه نهادهای غیراقتصادی وارد این عرصه شدند، ناشی از ضعف نظارت بانک مرکزی بود.
‌ پیش از این به لابی برخی افراد با دولت قبل اشاره کردید، اما می‌گویید به صورت مصداقی، درباره آنها بررسی انجام نشده است؛
آیا مشخص نیست این افراد و گروه‌هایی که به صورت مصداقی بررسی‌شان نکردید، چگونه توانسته بودند از این فضا بهره‌برداری کنند؟
آنچه بررسی‌ها نشان می‌دهد، این است که عمده مسائل ناشی از تصمیم‌گیری‌های ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و مجوزهای خاص این ستاد در برخی از امور بوده است. این مجوزها باعث اختلاف در برخی نرخ‌ها می‌شد و متعاقب آن هم دلال‌هایی بودند که در مباحثی مانند حق بیمه و انتقال پول‌ها فعالیت می‌کردند و مواردی بوده که این دلال‌ها بین ٢٠ تا ٣٠ درصد بابت انتقال پول، می‌گرفتند و این هزینه‌ها به کشور تحمیل می‌شد.
اینکه تحت لوای این مجوزها یا در جریان شکل‌گیری مؤسسات مالی، سوءاستفاده‌هایی انجام شده که روشن است، اما در برخورد با این سوءاستفاده‌ها، ما فقط شاهد محاکمه بابک زنجانی هستیم و نامی از دیگر سوءاستفاده‌کنندگان از شرایط تحریم شنیده نمی‌شود یا اصلا آماری از اینکه چه افرادی چقدر سوءاستفاده کردند، وجود ندارد که بتوان بر مبنای آن، این افراد را تحت پیگرد قرار داد؟
فرض کنید در زمان تحریم فردی آمده و مؤسسه‌ای ایجاد کرده و از طریق آن مؤسسه، کار انتقال پول را برای ما انجام داده و ٣٠ درصد هم گرفته و رفته است. الان می‌شود او را محاکمه کرد؟ خیلی از این افراد پول‌ها را گرفتند و رفتند و حتی به کسانی که این فرصت‌ها را برایشان ایجاد کرده بودند هم خیانت کردند.
به نظر می‌رسد مسئله به همین سادگی نبوده، آیا تبدیل ارز و پول‌شویی و قاچاق ارز و مواردی مانند اینها را می‌توان پیگیری کرد؟
از نظر فنی می‌توان پیگیری کرد. بالاخره اینها برای اینکه کار انتقال را انجام دهند، اقدام به ایجاد صرافی کرده‌اند و در امور اقتصادی دخالت‌ها و سوءاستفاده‌هایی کرده‌اند؛
مثلا در بحث بابک زنجانی وقتی می‌گویند یک ‌میلیارد دلار از طریق صرافی وارد کشور شده، مبدأ و مقصد این صرافی مشخص است. اینها را می‌توان پیگیری کرد، اما به نظر من این نوع مسائل اصلا جدی گرفته نمی‌شود.
آیا این باورپذیر است که یک فرد، مثل بابک زنجانی بتواند همه این کارها را انجام دهد و در دادگاه هم با همه‌چیز شوخی کند و همچنان ما بگوییم کسی دنبال بررسی مبدأ و مقصد صرافی‌هایی که پول او را انتقال داده‌اند، نیست؟
درباره بابک زنجانی شما حتما باید در نظر داشته باشید که این موضوع بدون شک مربوط به یک شبکه است؛ چون هیچ‌وقت بابک زنجانی به ‌عنوان یک فرد نمی‌تواند به چنین قدرتی برسد. حتما در وزارت نفت، در سیستم بانک‌ها و بانک مرکزی و صرافی‌ها، آدم‌هایی بوده‌اند که با اینها همکاری و از کارشان حمایت کرده‌اند. وقتی در همین دوره یک صرافی شکل می‌گیرد که بیش از ٦٠ درصد انتقال پول‌ها را انجام داده و درصد خودش را گرفته، آیا باورپذیر است که بگوییم این صرافی بدون ارتباط شکل گرفته و فعالیت کرده است؟ البته اینها با مؤسسات مالی‌ای که در آن دوره شکل گرفت و برای چرخ تولید کشور، پول تولید کردند، فرق دارند و من تأکید دارم که این دو مسئله را از هم تفکیک کنیم؛ البته درباره بابک زنجانی همین که تا اینجا دادگاه‌ها برگزار شده و این فرد محاکمه شده، مهم و امیدوار‌کننده است.
بابک زنجانی به‌ عنوان یک فرد به همراه شرکایش محاکمه می‌شود و اثری از کشف یک شبکه نیست.
اتفاقا من مدام بیم این را دارم که در پایان این دادگاه، بابک زنجانی اعدام شود؛ چون در آن صورت دیگر شبکه اصلی قابل شناسایی نیست.
همین صرافی و شبکه حامی آن قابل پیگیری نیستند؟
اتفاقا یک نکته بسیار مهم و درخور توجه همین صرافی است. یک صرافی که بیش از ٦٠ درصد انتقال‌ها را انجام داده بود، در این پرونده محکوم نشد. باید ببینیم چرا این صرافی محکوم نشده است یا واقعا ساختارش درست بوده و کارش را درست انجام داده، یا باید معلوم شود چرا ٦٠ الی ٧٠ درصد منابع ما از طریق چند صرافی مشخص منتقل شده‌اند؟
با امضای طلایی کدام افراد، این انتقال‌ها به این چند صرافی خاص واگذار شده است؟
دراین‌باره مجلس به ‌عنوان نهادی که وظیفه نظارتی دارد، گزارشی داشته است؟

خیر، از این مسائل گزارشی وجود ندارد. اصلا در مجلس کسی به این مسائل نپرداخته است؛
البته در مواردی هم که مجلس وارد شد و مثلا از سازمان تأمین اجتماعی، تحقیق‌وتفحص کرد و پرونده را به قوه قضائیه فرستاد، بعد از گذشت دو سال هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.  
 

 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: برچسب ها: بابک زنجانی، دلال‌ها، هزینه های تحریم، پول‌شویی، پشتیبان بابک زنجانی، امضای طلایی، سازمان تأمین اجتماعی،


عطش ِ پـَرش از قاب ِ کـــویـــر به اقـیـــانـوسـی بـیـکـــران ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

http://s7.picofile.com/file/8237962076/LAHZEYE_SHAH8DAT_PARESHE_M8HY_AZ_X8K_BE_HOZE_KOSAR_AST_1.jpg

 

 

  عطش ِ پـَرش از قاب ِ کـــویـــر به اقـیـــانـوسـی بـیـکـــران ...

 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

زمینه-ی نفوذ اجانب با تندروی-های گروههای داخلی بوجود میآید ...



 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s7.picofile.com/file/8237858350/TONDRAVY_1.jpeg

http://s6.picofile.com/file/8237858918/TONDRAVY_3.jpeg

 

http://s6.picofile.com/file/8237859100/NOFUZE_ESTE_EM8RE_X8REJY_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8237859250/NOFUZE_ESTE_EM8RE_X8REJY_2.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8237859584/NOFUZE_ESTE_EM8RE_X8REJY_3.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8237859892/NOFUZE_ESTE_EM8RE_X8REJY_4.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8237860318/KUDET8YE_NOJEH_1.jpeg

عوامل کودتای نافرجام نوژه

 زمینه-ی نفوذ اجانب با تندروی-های گروههای داخلی بوجود میآید ... 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

عبرت نیوز: وقتی سخن از عناصر خودسر، نفوذ، امنیت انتخابات و کلیدواژه‌هایی از این دست به میان می‌آید، هیچکس به اندازه یک چهره امنیتی نمی‌تواند درباره ابعاد آنها بگوید.

به گزارش ایسنا، علی یونسی که بعد از غائله قتل‌های زنجیره ای و استعفای دری نجف آبادی، چهارمین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بوده است، روایت‌های دسته اولی از شکل‌گیری نیروهای خودسر و سازماندهی آنها دارد. روایت‌هایی که ترجیح می‌دهد، منتشر نشده باقی بمانند و بر همین اساس هزار و 300 کلمه از گفت‌وگوی مشروحش با خبرآنلاین را حذف می‌کند. گذشته از این بخش‌های حذف شده یونسی حرف‌های خواندنی هم درباره موضوع نفوذ، انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها دارد. او که مهمان کافه خبر بود، توضیح داد که منظور رهبری از هشدار درباره نفوذ، نفوذ اسرائیل و آمریکاست اما برخی به غلط از آن علیه جریان‌های داخلی استفاده سیاسی می‌کنند. یونسی از همین منظر تاکید می‌کند "رد صلاحیت جمعیت هزاران نفری که به جمهوری اسلامی، رهبری و قانون اساسی اعتقاد دارند، به عنوان مصادیق نفوذ و به بهانه عدم التزام به ولایت و قانون اساسی، ظلم به قانون اساسی و رهبری است."

به گفته یونسی همان گروه‌هایی که به سفارت حمله می‌کنند یا به رییس مجلس در قم سنگ پرتاب می‌کنند یا قتل‌های زنجیره‌ای را راه انداختند، همان‌ها با تزریق اطلاعات غلط موجب می‌شوند به جای آن که برخی نهادهای مسوول، از نفوذ وهابیت و اسرائیل و آمریکا نگران باشند، از فعالیت جریان‌های سیاسی داخلی نگران شوند.

گفت‌و‌گوی مبسوط خبرآنلاین با حجت‌الاسلام علی یونسی را در ادامه می‌خوانید:

اخیرا پس از سخنان رهبر انقلاب، برخی شخصیت‌های دیگر درباره نفوذ هشدار دادند. برخی اعضای شورای نگهبان نیز افزایش تعداد نامزدهای انتخابات‌های آتی را با انگیزه و قصد نفوذ عنوان کردند. به عنوان شخصیتی که سوابق امنیتی در سی سال گذشته داشتید، فکر می‌کنید مدل‌های نفوذ از ابتدای انقلاب تا الان چه تغییراتی داشته؟ الان که با دو انتخابات مهم روبه‌رو هستیم، احتمال می‌دهید، نفوذ به چه شکلی باشد؟

پیش از هر توضیحی باید تاکید کنم که عملیات نفوذ همیشه به عنوان یک خطر و تهدید باید جدی گرفته شود. نفوذ ممکن است از ناحیه دشمن، رقیب یا دوست اتفاق بیفتد. معنای نفوذ این است که افراد یا جریانی را به قصد تاثیرگذاری یا با هدف کسب اطلاعات به لباس دوست دربیاورند. البته در حال حاضر نفوذ به قصد کسب اطلاعات کمرنگ شده است. در گذشته این هدف بیشتر مد نظر بود. چون روابط محدودتر بود و کشورها بسته بودند و هر جریان مخالفی تلاش می‌کرد، از رقبا و همسایگانش اطلاعات داشته باشد. در گذشته این هدف خیلی مهم بود. آن قدر که وقتی از نفوذ یا جاسوسی حرفی زده می‌شد، همه برداشت‌ها این بود که به قصد دریافت اطلاعات آمده‌اند. اما به مرور هر چه ارتباطات زیاد شد، این هدف هم کمرنگ شد. الان که در اوج توسعه ارتباطات هستیم، تقریبا اهداف نفوذ با هدف کسب اطلاعات به شدت کاهش یافته است. الان حدود 90 درصد آن اطلاعاتی که در گذشته برای به دست آوردن آنها عملیات نفوذ را ترتیب می‌دادند، به راحتی به دست می‌آید. در گذشته خیلی از اطلاعات پنهان بود اما الان اطلاعات آشکار شده است. هم اطلاعات پنهان کم شده و هم کسب اطلاعات آشکار راحت‌تر شده است. الان دولت‌ها تلاش می‌کنند، اطلاعات پنهان خود را کمتر کنند. هر چه اطلاعات سری و مخفی دولت‌ها کمتر باشد، آسیب‌پذیری آنها هم کمتر است.

در حال حاضر اغلب به دنبال بازتعریف اطلاعات پنهان هستند. البته برخی سرویس‌های اطلاعاتی و مقام‌های امنیتی هنوز عقب مانده‌اند و سعی می‌کنند، چیزی را که همه می‌دانند، پنهان کنند.

با تعریف شما فلسفه وجودی سرویس‌های اطلاعاتی از بین نمی‌رود؟

نه. اتفاقا وظیفه آنها حساس‌تر و مهم‌تر می‌شود. بازتعریف "اطلاعات" و "امنیت" لازم است. برای یک سازمان اطلاعاتی، مبارزه با تروریسم در اولویت است. حفظ امنیت همیشه یک هدف مهم برای سازمان‌های اطلاعاتی است. گروه‌های تروریستی از ابزارهای جدید استفاده می‌کنند و دستگاه اطلاعاتی ناگزیر است این شیوه‌ها را شناسایی کرده و به درون آنها نفوذ کند.

جمهوری اسلامی در اینجا تجارب بسیار غنی دارد. ایران در کشف و انهدام گروه‌های تروریستی جز موفق‌ترین کشورهای دنیاست. جمهوری اسلامی ده‌ها سازمان تروریستی را شناسایی و منهدم کرده یا آنها را بی‌خطر کرده و مدیریتشان می‌کند.

در ایران سازمان‌های تروریستی‌ای وجود داشتند که بعد از القاعده در دنیا قویترین سازمان تروریستی بودند. مثل مجاهدین خلق. مجاهدین خلق یک گروه تروریستی در مقیاس ایران و منطقه بود. این سازمان امنیت ایران را در همه نقاط داخلی به خطر می‌انداخت و هزاران نفر مردم ایران را ترور و شهید کرد و ده‌ها نفر از شخصیت‌های سیاسی را از بین برد و امنیت ایران را در بیشتر کشورها مانند عراق و ترکیه، پاکستان یا حتی در اروپا به خطر انداخت. اما جمهوری اسلامی این گروه تروریستی را شناسایی و شبکه‌شان را منهدم کرد و امروز خطر جدی از طرف آنها متوجه ایران نیست. علاوه بر آن، انواع گروه‌های تروریستی و قومی تجزیه‌طلب و افراطی یا اشرار را با همکاری خود اقوام ایرانیِ میهن‌پرست، در غرب و شرق کشور منهدم کرده و تحت کنترل درآورده است. همین الان هم داعش و گروه‌هایی مانند آن تلاش می‌کنند علیه ایران هم اقدام کنند اما شما اثر آن را در کشور نمی‌بینید یا کم می‌بینید. این فقط به این دلیل است که فعالیت‌های آنها در ایران کاملا مهار می‌شود. سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌توانند این جریان‌ها را خوب مدیریت و پیشگیری و خنثی کنند.

بازمی‌گردیم به ابتدای بحث و با این مثال که در آستانه فروپاشی شوروی علائم فروپاشی در داخل شوروی وجود داشت اما خودشان متوجه نبودند. با این حال سازمان‌های اطلاعاتی ایران، فروپاشی شوروری را پیش‌بینی کردند و خبر را به حضرت امام دادند. امام هم اعتماد کرد و فروپاشی شوروی را اعلام کرد. این چیزی بود که خود آنها پیش‌بینی نمی‌کردند. مهم‌ترین کار سفارتخانه‌ها در همه جای دنیا این است که از روزنامه‌ها، اخبار و تحولات آشکاری که در یک کشور اتفاق می‌افتد، تحلیل درستی به کشور مبتوعشان منتقل کنند.

سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی هر کشوری علاوه بر نفوذ و تاثیرگذاری و کسب خبر، مهم‌ترین کارشان فهم درست تحولات آن کشوری است که در آن حضور دارند. برای این منظور هم در هر کشور و نظام حکومتی، هم وزارت امور خارجه، هم وزارت اطلاعات، دفاع و سازمان‌های اقتصادی و فرهنگی که هر کدام نماینده‌ای در سفارتخانه‌ها دارند، باید همه دست به دست هم بدهند که فهم و درک درستی از آن کشور به مسئولانشان منتقل کنند، تا آن چیزی که در آنجا اتفاق می‌افتد را گزارش کنند و نه آن چیزی که دلشان می‌خواهد اتفاق بیفتد.

اما به نظر می‌رسد ابراز نگرانی‌های اخیر از نفوذ بیگانه نیست. آن چه الان مطرح است، این ادعاست که عده‌ای می‌خواهند به مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نفوذ کنند تا اقدامات خاصی انجام دهند. به اعتقاد شما این دغدغه چقدر می‌تواند واقعی باشد؟

وقتی چنین مباحثی به میان می‌آید، منظور، نفوذ یا نفوذ دشمنی مثل اسرائیل و آمریکا و وهابیت است یا نفوذ جریان‌های برانداز و گروه‌های ضد جمهوری اسلامی. غیر از این موارد نفوذ معنا ندارد و اصلا نفوذ جریان‌هایِ سیاسی قانونی مطرح نیست. ورود یک حزب و جریان داخلی به یک نهاد انتخابی که نفوذ نام نمی‌گیرد. اتفاقا باید اینها وارد شوند. یا روحانیونی که صلاحیتشان برای نامزدی مجلس خبرگان تایید می‌شود و تلاش آنها برای ورود به این مجلس که اسمش نفوذ نیست. اینها اتفاقا باید باشد. هیچکدام از چهر‌ه‌های داخلی نفوذی دشمن نیستند و قطعا نظر مقام معظم رهبری درباره نفوذ، دشمنانی مانند اسراییل و آمریکا و جریان‌های برانداز است. اگر احزاب داخلی چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا در میان افکار عمومی حضور نیابند و با حمایت آنان به مجلس و خبرگان وارد نشوند، چه کسی باید وارد بشود؟ خبرگان و مجلس خانه این چهره‌ها و شخصیت‌های درون نظام است. کسی به خانه خودش نفوذ نمی‌کند. شخصیت‌های نامداری مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یا شهیدان بهشتی و مطهری جزء ارکان نظام بوده و هستند.

اگر کسی این نگاه را نسبت به مردم و جریان‌های سیاسی و روحانیون و شخصیت‌های واجد صلاحیت داشته باشد این نگاه، نگاه خطرناک و بدی است. در حالی که منظور مقام معظم رهبری از نفوذ این نیست. ایشان می‌گویند مراقب باشید عوامل اسرائیل و آمریکا، وهابی‌ها، گروه‌های تروریستی نفوذ نکنند. این گوشزد مهمی است چون اگر مراقب نباشیم، آنها حتما نفوذ می‌کنند. سرویس‌های اطلاعاتی هم این وظیفه را بر عهده دارند که اجازه نفوذ بیگانه و جاسوس‌ها داده نشود. در اینجا رد صلاحیت جمعیت هزاران نفری که به جمهوری اسلامی و رهبری و قانون اساسی اعتقاد دارند، به عنوان مصادیق نفوذ و به بهانه عدم التزام به ولایت و قانون اساسی‌، ظلم به قانون اساسی و رهبری است و کسی که به ظواهر و قانون و جمهوری اسلامی حداقل التزام عملی دارد، نمی‌تواند از مصادیق ردصلاحیت‌ها باشد.

اساسا شما بستر نفوذ را در چه می‌دانید؟

مسئله تعصب، حماقت، تندروی و جهالت را که در مواردی ریشه‌های عمیق نیز دارد، می‌توان به عنوان بخشی از بستر نفوذ نام برد. اصولا این افراط و تفریط در هر اموری است که بستر نفوذ دشمن می‌شود. هر جا و در هر کشوری و هر سیستم حکومتی که جریان افراطی ایجاد شده است، سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی رقیب یا دشمن در دنیا به راحتی در آنها نفوذ کرده‌اند.

در کشور خودمان چنین چیزی داریم؟ سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی چگونه باید این جریان‌ها را شناسایی و کنترل و مدیریت کنند؟

بله همه جا هست. به عنوان مثال تندترین گروه افراطی مسلمان در دنیا گروه‌های القاعده و داعش هستند. گروه‌های تندرو نیروهای خودشان را خود، گزینش نمی‌کنند. فرد اگر شعارهای آنها را سر دهد و فعل و عملش در مسیر اهداف آنها باشد، عملا از سوی این گروه‌های تروریستی پذیرفته می‌شود. مثلا عناصر و شهروندان افراطی در اروپا که ظاهرا بسیاری از آنها مسلمان هم هستند، کافی است که شعارهای تند داعش را بدهند و چند عملیات جنایتکارانه هم انجام دهند، اینها عملا در چنین شرایطی به عضویت داعش درآمده‌اند.

البته اگر کسی وارد این گروه‌ها شد، یا منحرف است یا مامور سرویس اطلاعاتی. یک سرویس اطلاعاتی هم به راحتی می‌تواند عوامل خودش را برای شناسایی به درون این گروه‌ها نفوذ دهد و تاثیر داشته و مدیریت کند. به طور کلی گروه‌های افراطی مانند داعش و القاعده و هر گروه افراطی مانند نازی‌های آلمان و صهیونیست‌های افراطی یا گروه‌های تند شیعه (به قول مقام معظم رهبری شیعه انگلیسی) یا سنی یا وهابی، یا ناسیونالیست‌های افراطی همه اینها برای جذب نیرو ضوابط گزینشی خاصی جزء همراهی در شعار و همراهی در عملیات افراطی ندارند و اساسا ضابطه دیگری وجود ندارد. لذا سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی عوامل خود را که شعارهای به ظاهر تند و عملیات‌های ویژه مشابه گروه‌های تروریستی سر می‌دهند، به راحتی داخل این شبکه‌ها نفوذ می‌دهند و اهداف خود را دنبال می‌کنند.

فکر می‌کنید القاعده و داعش کاملا تحت نفوذ آمریکایی‌ها هستند؟

بله. در آنجا به راحتی می‌توانند نفوذ کرده و مدیریت کنند. من معتقدم سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بیشترین نفوذ را در میان داعش و گروه‌های افراطی مسلمان دارند. به این دلیل که اسرائیل این تئوری و ایده تجربه شده را دارد که هر چه در منطقه آشوب و جنگ و ناامنی بیشتر باشد، خودش در امنیت بیشتری خواهند بود و لذا به جنگ میان شیعه و سنی و تقویت گروه‌های افراطی این دو مذهب که اقلیتی بیش هم نیستند، دامن می‌زند. طبیعی است که گروه‌های تندروی مسلمان که سایر مسلمانان معتدل که اکثریت مسلمانان هستند، را می‌کشند، دیگر با اسرائیل کاری نخواهند داشت و منافع آنان را تهدید نخواهند کردند.

بنابراین از دیدگاه شما موضوع نفوذ در مجلس و خبرگان منتفی است...

من نمی‌خواهم بگویم منتفی است اما وقتی گفته می‌شود مراقب نفوذ دشمن باشی، منظور نفوذ تندروهای آمریکایی و همچنین اسرائیل است.

اما برخی مدعی‌اند که عده ای می‌خواهند با ورود به مجلس خبرگان انحراف ایجاد کنند. مثل این که می‌گویند عده‌ای می‌خواهند با ورود به مجلس خبرگان، بحث رهبری فردی را به رهبری شورایی تبدیل کنند یا می‌خواهند با ورود به مجلس راه ورود آمریکایی‌ها را در کشور تسهیل کنند...

به نظر من این یک سوء استفاده از مسئله نفوذ است. برخی دست‌اندرکاران در انتخابات با کمال تاسف به جای این که اظهار شادمانی کنند، از این بابت که ثبت‌نام‌ها بیشتر شده است، نگران می‌شوند که چرا این همه ثبت‌نام کرده‌اند و غیرمسوولانه از آن با عنوان توطئه یاد کرده و اطلاع‌رسانی غلط می‌کنند و این اشتباه است. این نگرانی از توطئه و نفوذ، ناشی از ذهنیت‌سازی غلط بعضی از جریان‌های تندروی داخلی در کشور است. مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که همان گروه‌هایی که به سفارت حمله می‌کنند و آنجا را آتش می‌زنند، همان گروه‌هایی که مجالس را بر هم می‌زنند، همان گروه‌هایی که به رییس مجلس در قم سنگ پرتاب می‌کنند، همان گروه‌هایی که قتل‌های زنجیره‌ای را راه انداختند، همان گروه‌هایی که بحران‌نمایی می‌کنند، اینها گروه‌هایی هستند که با کمال تاسف اطلاعات غلط را به اذهان تزریق و ایجاد نگرانی می‌کنند و در نتیجه به جای آن که مسئولان امر و برخی نهادهای مسوول از نفوذ وهابیت و اسرائیل و امریکا نگران باشند، از جریان‌های سیاسی داخلی نگران می‌شوند.

وقتی رهبری همه را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند و حتی از کسانی که نظام و رهبری را قبول ندارند هم می‌خواهند پای صندوق های رای بیایند، معنایش این است که حق نداریم با اقداماتی نسنجیده مشارکت مردم را در انتخابات کاهش داده و محدود کنیم. هم حضرت امام و هم مقام معظم رهبری مردم را همیشه به مشارکت حداکثری دعوت کرده‌اند. همه مردم ایران اعم از اقوام، مذاهب، اقلیت‌ها و جریان‌های سیاسی را دعوت کرده‌اند تا در انتخابات شرکت گسترده و پرشکوه داشته باشند. لذا نباید به گونه‌ای عمل شود که مجلس در اختیار یک سلیقه سیاسی خاص و جناح خاص قرار گیرد و مردم را از داشتن مجلسی متنوع با سلیقه‌ها و نگاه‌ها و دیدگاه‌ها و نظرات مختلف محروم کنیم. متاسفانه هیات‌های نظارت در استان‌ها مشاهده می‌شود که این گونه برخورد می‌کنند و متاسفانه ترکیب این هیات‌ها و منابع اطلاعاتی آنها یک‌سویه و یک جهت و سختگیرانه است. لذا انتظار می‌رود شورای محترم نگهبان آن را تعدیل و اصلاح کند. البته باید از حضور و نفوذ براندازان و دشمنان جمهوری اسلامی به مجلس جلوگیری کرد و به تعبیر مقام معظم رهبری کسانی که اساس نظام را قبول ندارند.

انتخابات اسفند ماه باید مانند انتخابات خرداد 92 باشد. ما در انتخابات ریاست جمهوری تنوع چهره‌ها را داشتیم. از آقای جلیلی تا عارف در این انتخابات حاضر بودند. انواع کاندیداها حضور داشتند و مردم می‌توانستند کاندیدای خودشان را انتخاب کنند. حالا مردم به آقا روحانی رای دادند و به جلیلی رای ندادند. اما حضور آقای جلیلی هم در انتخابات لازم بود. چون او هم دارای سلیقه سیاسی مشخصی است و در این کشور طرفدارانی دارد.

ما نمی‌توانیم مردم بلوچ، کرد، اهل سنت و ... را به شرکت در انتخابات دعوت کنیم اما بگوییم بیایید به ما رای دهید نه به یک بلوچ، کرد یا اهل سنت. البته از طرفی هم قطعا ‌نمی‌گوییم به هر بلوچ، کرد یا اهل سنتی رای بدهند و حتما باید صلاحیت آنها تایید شده باشد اما باید یک سنخیت و مشابهتی بین مجلس و مردم باشد. مجلس هم باید همان تنوعی را که در جامعه می‌بینیم، نمایندگی کند. مجلس شورای اسلامی با شورای عالی امنیت ملی تفاوت دارد و باید به نیابت از عموم مردم نماینده داشته و تصمیمات قانونی بگیرد. مجلس طوری طراحی نشده که در آن مسائل سری همانند شورای امنیت مطرح شود. طراحی مجلس برای مسائل علنی است. علنی انتقاد کنند، سوال کنند و تصویب کنند. آنها نمایندگان همه مردم هستند نه نمایندگان یک جناح خاص.

ما دست‌اندرکاران باید انتخابات را برای مردم برگزار کنیم؛ حتی آنهایی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند. مگر کلیمی‌ها و مسیحیان ایران اسلام را قبول دارند؟ مگر دینی جدا ندارند؟ یا میلیون‌ها جمعیت اهل سنت هم به همین نحو. مگر آنها همه به نظریه ولایت فقیه اعتقاد دارند؟ اما همه آنها ضوابط جمهوری اسلامی را پذیرفته‌اند و التزام به قوانین جمهوری اسلامی دارند. همین که کسی ضوابط جمهوری اسلامی و مقررات جمهوری اسلامی را پذیرفت، یعنی التزام عملی به قوانین جمهوری اسلامی دارد و همین کافی است اما برخی بر داشتن التزام باطنی هم تاکید می‌کنند. در حالی که التزام باطنی را هیچکس نمی‌تواند بفهمد. چون باطن است و هیچ کس از باطن دیگری خبر ندارد اما التزام ظاهری و عملی به قوانین جمهوری اسلامی لازم است و در عین حال یک قانون‌شکن نمی‌تواند نماینده مردم باشد. مردم ما قانو‌ن‌شکن انتخاب نمی‌کنند.

به هر حال انتخاب یک نماینده نباید از انتخاب یک امام جمعه سخت‌تر باشد. برای انتخاب یک امام جمعه همین که ظاهرش خوب باشد، می‌گویند عادل است اما چطور برای احراز صلاحیت یک نماینده شروع به باطن خوانی او می‌کنیم. متاسفانه به این شکل با هر انتخاباتی که برگزار می‌کنیم، بخش قابل توجهی از هموطنان را دلسرد و مایوس می‌کنیم. وقتی ما هزاران نفر را رد صلاحیت می‌کنیم و بعد آنها را متهم می‌کنیم به این که آنها التزام عملی به اسلام ندارند، اختلافات را دو چندان می‌کنیم.

یکی از مراجع چهارگانه سنجش احراز صلاحیت‌ها وزارت اطلاعات است. با توجه به تجربه‌ای که شما در این وزارتخانه داشتید پروتکل مشخصی در این زمینه وجود دارد؟ چون بعضا دیدیم که با تغییر دولت‌ها رویکردهای حاکم بر این وزارتخانه تغییر کرده و این تغییر رویکرد در بررسی صلاحیت‌ها تاثیر می‌گذارد.

نظر حرفه‌ای وزارت اطلاعات همیشه این بوده است که وزارت اطلاعات صلاحیت امنیتی فرد را اعلام می‌کند. این وزارتخانه ماموریتش مشخص است و به حوزه‌های دیگر هم وارد نمی‌شود. مثلا وارد مسائل اخلاقی یا وارد مسائل سیاسی اشخاص نمی‌شود که مثلا فرد عضو کدام حزب است. صرفا درباره صلاحیت امنیتی او نظر می‌دهد. به هر حال کسی که با گروه‌های تروریستی ارتباط دارد، جایگاه او مجلس نیست.

به گفته شما وزارت اطلاعات درباره صلاحیت امنیتی اظهارنظر می‌کند. قوه قضاییه هم درباره سابقه کیفری افراد، نیروی انتظامی و ثبت احوال هم به همین ترتیبب نظرشان را درباره سوابق فرد می‌دهند. کدامیک از این مراجع درباره التزام عملی به اسلام نظر می‌دهد؟

این موضوعی است که هیات‌های نظارت دنبال می‌کنند. هیات‌های نظارت معتقدند باید صلاحیت اخلاقی و دینی و اسلامی افراد را احراز کنند. این همان چیزی است که همیشه ایجاد مشکل می‌کند. در حالی که احراز صلاحیت باید عرفی باشد و نه تخصصی. عرفی به این صورت است که از مردم درباره فرد می‌پرسند و آنها هم می‌گویند فرد خوبی است یا فرد خوبی نیست اما این که با مصاحبه و تحقیق بخواهیم درونیات فرد را کشف کنیم، درست نیست.

جالب است بدانید معمولا علیه همه افراد مخصوصا کسانی که شناخته شده‌اند و مسئولیتی دارند، به مراجع اطلاعاتی و غیره گزارش‌های خلاف زیادی می‌فرستند که این گزارش‌ها جمع‌آوری و حفظ می‌شود. اگر قرار باشد این گزارش‌ها را مبنای قضاوت قرار دهیم، دیگر هیچکس صلاحیت نخواهد داشت. وزارت اطلاعات موظف است که اطلاعات بدهد و نه تحلیل و خبر. خبرها ممکن است درست یا نادرست باشند. تحلیل هم برای یک مرجع نظارتی مناسب نیست.

یکی از تحلیل‌هایی که برخی در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور مطرح می‌کنند، این است که در جریان انتخابات مجلس و خبرگان قرار است توطئه‌هایی صورت بگیرد و یک جریان سیاسی می‌خواهد آشوب به پا کرده و منافع کشور را به خطر بیندازد. به نظر می‌رسد با این تحلیل‌ها به نوعی تلاش می‌کنند فضا را امنیتی کنند. آیا اطلاعاتی در این باره وجود دارد که بر مبنای آن بگویند جریانی در تلاش است 88 دیگری راه بیندازد؟

خیر. اطلاعاتی در این باره وجود ندارد. بسیاری از این پیش‌بینی‌ها در حقیقت پیشگویی است که بر اساس نگاه‌های بدبینانه شکل گرفته و واقعیت بیرونی ندارد.

معیارهای علمی برای این که پیش‌بینی کنیم قرار است در کشور آشوب و بی‌نظمی ایجاد شود، وجود دارد؟ بن‌مایه و منشا این تحلیل‌ها کجاست؟

ببینید این تحلیل‌ها هیچکدام درست نیستند. بر مبنای تجربه بیش از سی سال که در زمینه فعالیت‌های اطلاعاتی دارم می‌گویم آنچه در این مواقع گفته می‌شود، ناشی از بدبینی است. متاسفانه برخی از جریان‌های تند در بعضی مناصب هستند و این بدبینی‌شان را به تحلیل تبدیل کرده و به خورد دست‌اندرکاران می‌دهند.

حادثه حمله به سفارت مشخص شد که کار چه کسانی بوده اما برخی آمدند و گفتند کار سلطنت‌طلب‌ها بوده است. متاسفانه افرادی وجود دارند که تلاششان را می‌کنند تا جریان‌ها را به سمت تندروی هدایت کنند. اگر هم توفیقی نداشتند، خودشان وارد میدان می‌شوند تا با ایجاد حوادثی فضا را تند و هیجانی کنند؛ چرا که معدودی افراد معتقدند بدون ایجاد دشمن فرضی نمی‌شود، کشور را اداره کرد.

طی دو سال گذشته از عمر دولت تدبیر و امید بارها شاهد به هم خوردن برنامه‌های مجوزدار و حمله نیروهای موسوم به خودسر به تجمعات قانونی بوده‌ایم. به عنوان کسی که تجربه حضور در امور امنیتی و اطلاعاتی را دارید واقعا منشا این گونه اقدامات را در کجا می‌بینید؟ آیا واقعا نیروی خودسر وجود دارد؟

ببینید تنها راه مقابله با این نیروهای خودسر التزام عملی همگان به قانون است. اگر همه جا قانون ملاک باشد، اعتدال و عقلانیت حاکم می‌شود. وقتی دستگاه قضایی قانون را در مورد همه یکسان اجرا می‌کند همه خودشان را ملزم می‌کنند در چهارچوب قانون رفتار کنند. البته دست‌کم یک سال اول آن سخت است اما کم‌کم عادی می‌شود.

آن چه متاسفانه سال‌هاست که با آن رو به رو هستیم و در دوران هشت ساله دولت پیشین هم تقویت شد، پدیده قانون‌گریزی است. باید قوه قضاییه و نهادهای مسوول و حتی دستگاه اجرایی قاطعانه برخورد کنند. اگر چه ابتدا سخت است اما استمرار و پافشاری بر آن، به نهادینه شدن حاکمیت قانون در جامعه کمک کرده و منتهی خواهد شد.

شما در ماجرای قتل‌های زنجیره ای مدیر کمیته تحقیق درباره این قتل‌ها بودید. ممکن است بخشی از تجارب خودتان در بررسی آن قتل‌ها که امروز می‌تواند به کمک وزارت اطلاعات بیاید را بفرمایید؟

الان وزارت اطلاعات مشکلی ندارد. وزارت اطلاعات از آن ماجرا به قدر کافی عبرت گرفته است. کار در آنجا به خوبی پیش می‌رود. دیگران هم باید از آن ماجرا عبرت بگیرند.

یک نگرانی دیگری که این روزها مطرح می‌شود نگرانی از تشکیل مجلسی مشابه مجلس ششم است. به اعتقاد شما این نگرانی جدی است؟

این نگرانی تا حدودی به جاست اما نباید از آن سوی بام بیفتیم. بالاخره مجلس حتما باید شبیه‌ترین حالت ممکن به جامعه باشد. همه سلایق و احزاب باید وجود داشته باشند. خود من بهترین مجلس را مجلس اول می‌دانم. مجلس سوم هم مجلس خوبی بود. مجلس ششم هم منهای آن تندروی‌ها و ساختارشکنی‌هایش مصوبات خیلی خوبی داشته است. این مجلس در مواقعی که باید ملی تصمیم می‌گرفت به خوبی عمل کرد اما در مواقعی که وارد مسائل سیاسی شد، به شدت هم به خود مجلس و هم به دولت ضربه زد.

اما در عین حال معتقدم برای مهار همان مجلس هم نباید هزینه‌های سنگین‌تری می‌دادیم. لازم نبود که حتما مجالس دوره‌های بعدی را محدود کنیم. ما می‌توانستیم با هزینه کم همان مجلس را هم مدیریت کنیم. همان نماینده‌های ساختارشکن را هم می‌توانیم با ساز و کارهایی مدیریت کنیم. هنر سازمان‌های جمهوری اسلامی باید این باشد که چطور این‌ها را مدیریت کند نه اینکه بیاید و دایره انتخاب مردم را در انتخابات محدود کند. ما نباید انتخابات و اراده مردم را مدیریت کنیم ولی باید مجلس را خوب اداره کنیم. همان مجلس ششم را هم آقای کروبی به خوبی مدیریت می‌کرد. ما می‌توانیم با هزینه کم همه این شرایط را کنترل و مدیریت کنیم.

بنابراین اگر درهای محلس را باز کردیم و احیانا افراد تندی هم وارد مجلس شدند باید بدانیم که اداره افراد تندرو خیلی راحت‌تر از مواجهه با آثار دلسردی مردم از شرکت در انتخابات به خاطر محدود کردن دایره انتخابشان است. هزینه دلسرد و بی‌تفاوت شدن مردم در سرنوشت خودشان خیلی خیلی بیشتر از هزینه اداره چند نفر نماینده تند و ناهماهنگ در مجلس است.

یادمان هست که تندروی برخی از عناصر اکثریت مجلس توسط آقای کروبی و علیخانی و دیگرانی مدیریت و کنترل می‌شد. البته من هم تذکرات مکرری به آنها می‌دادم. تحصن مجلس و برخی تندروی‌ها هزینه سنگینی بر دوش دولت وقت گذاشت.»

 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: برچسب ها: نفوذ اجانب، تندروی، نیروهای خودسر، رد صلاحیت، گروه‌های تروریستی، فروپاشی شوروی، مجلس،

با دوستان مروٌت با دشمنان مدارا؟! ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s7.picofile.com/file/8237527292/ENTEX8B8T_CHOM8QD8R8NE_JEN8HY_1.jpg

http://s6.picofile.com/file/8237527900/ENTEX8B8T_TATH3RE_K8ND3D8YE_XODY_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8237528450/ENTEX8B8T_TAHM3LE_K8ND3DAA_1.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8237528826/ENTEX8B8T_J8NEBD8RYE_S3MAA_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8237529818/ENTEX8B8T_RUYE_KULE_D3GAR8N_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8237530518/ENTEX8B8T_SABTE_N8ME_HAR_KY_HAR_KY_1.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8237531150/ENTEX8BT_TAQY3RE_CHEHRE_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8237532126/SEDAA_SYMAA_POSHT_KARDANE_MARDOM_1.jpg

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

 وبلاگ دکتر غلامعلی رجایی : صبح جمعه است .مشغول صبحانه هستم .با بی میلی شبکه یک سیما را می بینم.آقای صدیقی خطیب موقت نمازجمعه تهران درمراسم هفتگی دعای ندبه هیات رزمندگان اسلام دررباط کریم سخنرانی می کند. بنای نقد سابقه ایشان در دوره انقلاب ودوران سخت شکنجه وغربت ورنج وزندان وتبعید را ندارم. با دوستان همدوره ایشان در دهه 50 درمدرسه حجتیه قم می شود صحبت کرد که درایام غربت امام ویاران امام، جناب ایشان تصویر چه مرجعی را که درتقابل با امام بود برروی شیشه حجره-ی خود زده بود و اینک ازانقلابیون طلبکاراست وبرای یاران امام وانقلاب خط ونشان می کشد.
آقای صدیقی درفرازی ازصحبتهایش ضمن اینکه می گفت دولت قبل ازانقلاب با مردم نبود ،درفرازی نه چندان شگفت گفت این دولت هم الان پابه پای مردم نیست! چند باری هم بدون اینکه جرات کندنامی از اصلاح طلبان بیاورد ازمردم خواست به امثال کسانی که سابقا درمجلس ششم راه یافتند رای ندهند. وی تلویحا گسترش ارتباط دولت تدبیروامید را با دولتهای اروپایی که از نتایج خوب برجام وبرداشتن تحریمهای ظالمانه است را هم به زیر سوال برد وناشیانه گفت امام امریکا را شیطان بزرگ می دانست .توگویی این قاضی خطبه خوان از موضع امام دربرابر شوروی که شوروی را هم بهمان میزان بدتر وپلیدتر می داند، بیخبراست یا خود را به تغافل می زند و بنظرمن خود را به تغافل می زند! وبیچاره مخاطب!
اما ریشه درکجاست؟ صدا و سیمای صدردرصد جناحی که هنوزبه دلیل تنفری که مردم از او دارند و بناچارغالبا به ماهواره روی آورده اند، از آمار روبه رشد ماهواره درمیان مردم درس نگرفته است نزدیک به دو دهه است این تریبون را دراختیار یک تشکل اصولگرای متعصب بنام هیات رزمندگان اسلام قرار داده است تا دراختیار کسانی امثال صدیقی قراردهد تا درجهت تضعیف وحذف رقیب بکوشد.به نمونه ای اشاره کنم.
آخرین باری که با یکی از مداحان خوشنام اصفهانی- حاج مهدی منصوری عزیز- برای شرکت درمراسم دعای ندبه به مهدیه تهران رفتم قبل از انتخابات سال 76 بود .به محض ورود به مهدیه دیدم اینجا محل ستاد دعای ندبه تهران نیست ستاد انتخاباتی آقای .. رقیب جناب خاتمی است!
چه کسی باید پاسخ بدهد این تریبون ها چرا یک طرفه وبدون حساب وکتاب دراختیار امثال هیات رزمندگان اسلام که نماینده یک سلیقه سیاسی خاص است قرار می گیرد؟ شورا ی نظارت برصداوسیما برای این گونه اختیارات بی حد و انتها باید چاره ای بیندیشد.
هیات رزمندگان سالهاست وتا آنجا که به یاد دارم ازآغاز تاسیس توسط یک نهاد مسلح درتقابل با گرایش تفکر اصلاح طلبی عمل کرده و می کند واینک هرهفته تریبون تمام عیارتبلیغ زنده با امکان پخش های مستقیم تلویزیونی با برحورداری ازمیلیونها مخاطب هرهفته درصدد تضعیف رقیب سیاسی خود اززبان کسانی همچون صدیقی است ومن دلم برای امام زمانی می سوزد که به اسم مبارک او مردم را جمع می کنند اما برخلاف سیره او به شیعیانش که سلیقه ای متفاوت با دست اندرکاران این هیات دارند غیرمنصفانه می تازند.
شورای نظارت برسیمایی وجود دارد؟ اگردارد چه می کند؟
درمورد محتوای سخنان خطیب موقت نمازجمعه تهران سخن زیاد است اهل فن می دانند سطح علمی ودینی این سخنان درچه مرتبه و رتبتی است و بگمان من اصلا مرتبت پخش زنده را ندارد. اگر نقل قولهای با یا بی واسطه ی او را ازامثال مرحوم آقای بهجت ومرحوم سیدعلی اقای قاضی و مرحوم نخودکی و...بگیرند مطلب چندانی برای گوینده ومخاطب باقی نمی ماند.
 و این از مظلومیتهای ملت فهیم ایران و ازمظلومیتهای امام زمان ماست که اینگونه تریبونهای حساس وحیاتی به مدد سیمای جناحی دراختیارچنین سلایقی با چنان سابقه هایی! قرار گرفته ومی گیرد وطرف مقابل هم ازهیچ امکانی درجهت طرح ایده های خود یا لااقل پاسخگویی و دفاع ازخود دربرابراین حملات وتهمتهای یکطرفه رقیب نیزه دار! برخوردارنیست.
 از جناحی بودن تریبون دعای ندبه که بگذرم مردم بحق سوال بی جوابی می پرسند که چرا درمیان خطبای جمعه تهران- وغالب شهرستانها ومراکزاستانها- حتی یک امام جمعه اصلاح طلب که هیچ! ، حتی یک نفرازعلمای مستقل و معتدل نیست. نمی دانم! لابد به گمان آقایان یا همه مردم اصولگراهستند ویا همه کسانی که به نماز جمعه تهران ویا دعای ندبه تهران وشهرستانها و..می آیند اصولگرا هستند!
 چرا صداوسیما که متعلق به همه مردم است و با بودجه همه مردم اداره می شود و همه سلایق حق دارند از آن بهره مند بشوند مراسم دعای ندبه ومجالس ایثارگران اصلاح طلب را پخش زنده نمی کند؟
 پخش زنده، پیشکش! حتی درحد چند ثانیه خبراین مجالس درمحرم وغیر محرم به مردم داده نمی شود.
 آقایان،جنابان!
 امام معتقد بود هردو جناح دلسوز کشور و انقلاب واسلام هستند. شما بگونه ای دیگر رفتارنکنید.
 کشور با یک سلیقه وجناح به سامان نمی رسد.
 وقتی به روی روسیه با آن همه هشدارهای امام و سوابق جنایتکارانه آن درحق ملت ایران از دولت قاجار گرفته تا دوران جنگ تحمیلی وپس از آن ، لابد بنا بمصالحی آغوش پرمهر گشوده می شود وتوسط رسانه ها و تریبونهای اصولگرا درجهت تقابل با سیاستهای ضدایران هراسی دولت فقط و فقط به جنبه ضد امریکایی خط امام اشاره می شود، جای آن ندارد بجای طرد وحذف وتخریب رقیب، بفکراستفاده ازتوانمندیهای وی دراداره کشورباشید؟
 اگراین تفکر رقیب ،حذف شدنی بود ، با این همه حملات که" آن به آن "به وی درصدا و سیما وتریبونهای ندبه وجمعه و کمیل و .. شده و می شود ،از صحنه سیاسی کشورحذف شده بود. اما اینگونه نشد و بعضی نظرسنجی ها اکنون از پیروزی اصلاح طلبان و معتدلین درمجلس آینده خبر می دهند.
 گذر این سه دهه بخوبی این را برای ما وشما آشکارساخته است که با رویه حذف رقیب، به مقصد نرسیده ونمی رسید .
 کافی است اطرافتان را نگاه کنید تا ببینید زیر پوست شهرخبرهای دیگری است!
 خبر آمد ، خبری در راه است! 
 

 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: مجلس ششم، دولت تدبیروامید، شیطان بزرگ، رسانه جناحی، اصولگرای متعصب، صدیقی، نماز جمعه،


دیوار گرم مهربانی ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s7.picofile.com/file/8237358400/D3V8RE_MEHRAB8NY_1.jpg

http://s6.picofile.com/file/8237359092/D3V8RE_MEHRAB8NY_2.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8237359334/D3V8RE_MEHRAB8NY_3.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8237359934/D3V8RE_MEHRAB8NY_5.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8237360284/D3V8RE_MEHRAB8NY_6.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8237360492/MEHRAB8NY_1.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8237361250/MEHRAB8NY_6.jpg

 

 

 

  دیوار گرم مهربانی ... 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

 در این سرمای زمستان، لباس گرمی را برای کارتن‌خوابی روی دیوار مهربانی آویزان کنیم تا فعلا از سرمای کشنده جان سالم به در برد. اما نباید این فعالیت‌ها باعث غفلت از این پرسش شود که چرا سیاست‌های بازتوزیع ثروت که می‌تواند بر روی کاهش نابرابری‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد، در ایران امروز ناکارآمد شده است؟ چرا به‌رغم افزایش روزانه‌ی فعالیت‌های خیرخواهانه در ابعاد وسیع هر روز به شکاف طبقاتی افزوده و نیاز برای انجام این امور بیشتر احساس می‌شود‌؟

 مبارزه(
رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-جامعه:
 از آغاز فصل سرما حرکتی به نام «دیوار مهربانی» در شهرهای مختلف ایران شروع شده است؛ افراد لباس‌هایی را که لازم ندارند در یک مکان عمومی قرار می‌دهند تا «نیازمندان» بتوانند در سرمای زمستان از آن استفاده کنند. در حال حاضر شوراهای شهر و سرای محلات در برخی از شهرهای ایران نیز با در نظر گرفتن یک مکان و نصب بنری با شعار «نیاز نداری بذار، نیاز داری بردار» خود را درگیر این برنامه کرده‌اند. در این میان برخی معتقدند نیاز به «دیوار مهربانی»، ریشه در مشکلات ساختاری‌تری دارد که در این میان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛
مشکلاتی که به بازتولید و افزایش هر روزه‌ی فقر و نابرابری‌های اجتماعی منجر می‌شوند.
 خبرهای متعددی به گوش می‌رسد که دیوارهای مهربانی در نقاط مختلف کشور سر بلند می‌کنند. دیوارهای رها شده در سطح شهر، رنگی به خود می‌گیرند و چند چوب لباسی بر آنها نصب می‌شود. هر کسی که لباسی را نیاز ندارد بر دیوار مهربانی آویزان می‌کند تا فرد نیازمندی بتواند آن را بردارد و استفاده کند.
یک نیمه شب سرد زمستانی را تصور کنید که نیازمندی لباس گرمی را از روی دیوار مهربانی بر می‌دارد و به تن می‌کند و از سوز سرمای زمستان نجات پیدا می‌کند. شهر زیباتر می‌شود. لبخندی بر لبان نیازمندی می‌نشیند و دردهایش اندکی التیام پیدا می‌کند. سوپرمن‌های شهری شادمان از کنش قهرمانانه‌ی خود در آویزان کردن لباسی بر دیوار مهربانی و انجام وظیفه خطیر انسانی، رضایت‌مندانه سر بر بالش می‌گذراند و بدون عذاب وجدان، شب تاریک و ظلمانی را به یک صبح آفتابی و زیبا می‌رسانند.
 دیوار مهربانی لباس گرمی را به تن نیازمندی می‌رساند. آیا رسالت دیوار مهربانی تنها همین است؟ چه چیزی را می‌توان پشت دیوار کوتاه مهربانی پنهان کرد؟
 دیوار مهربانی، یک حرکت نمادین و نمایشی است. همه ما می‌دانیم در مقابل جمعیت نیازمندان شهری و وسعت نابرابری‌های اجتماعی موجود، صحبت کردن از اثربخشی دیوار مهربانی تنها یک شوخی است. پس ما با یک کنش جمعی خیرخواهانه و نمایشی مواجه هستیم. ممکن است کسی این استدلال را مطرح کند که رسالت دیوار مهربانی این نیست که یک تنه تمام مشکلات جامعه را حل کند، همین که لباس گرمی به تن سرمازده‌ی نیازمندی برسد برای توجیه این فعالیت کافی است . این کارکرد آشکار و زیبای دیوار مهربانی است. اما به‌رغم یک‌سویِ رنگارنگ‌شده، دیوار مهربانی سوی دیگری نیز دارد. دیوار مهربانی، مانند امور خیریه دیگر، علاوه بر نمایش زیبایی‌ها ، زشتی‌هایی را نیز در آن سوی ناپیدای خود، پنهان می‌کند.
 وقتی از یک کنش جمعی نمایشی و نمادین سخن می‌گوییم به جای گفتن از اثربخشی، بیشتر بر زیبایی آن تاکید می‌کنیم. کارکرد پنهان کنش جمعی نمایشی خیرخواهانه که فاقد اثربخشی خاصی است، ارضای حس انجام دادن کنش اجتماعی است.
این کنش معطوف به ابراز وجود و احساس مفید بودن یک طبقه‌ی اجتماعی است. طبقه متوسط؛ طبقه‌ای که نمی‌تواند اثربخشی خاصی در بر طرف کردن مشکلات جامعه داشته باشد و از سوی دیگر فضای غم‌انگیز شهر نیز وجدان جمعی او را آزرده می‌کند، دست به اقدامات ناخودآگاه نمایشی می‌زند. جامعه‌ای که نمی‌تواند برای بر طرف کردن مشکلات خود، کنشی اثربخش داشته باشد، به اقدامات جمعی نمایشی متوسل می‌شود. نمایشی که جلوه‌ای زیبا به شهر می‌دهد، اما پشت‌صحنه‌ی غم‌انگیز این نمایش، هیچ زمانی برای تماشگران افشا نمی‌شود.
شهروندان که خود هم بازیگر این نمایش و هم تماشاگر آن هستند، از این زیبایی جمعی احساس خرسندی می‌کنند.
 چرا در جامعه‌ی امروز ایران امور خیرخواهانه در این ابعاد وسیع انجام می‌شود؟ چرا تا این میزان از کنش‌های جمعی با اثربخشی محدود و مقطعی استقبال می‌شود؟
آیا مردم ما مهربان‌تر از مردم کشورهای دیگر هستند یا این مسئله از جای دیگری ناشی می‌شود؟
 کافی‌ست یک روز در هر شهری که زندگی می‌کنید کمی با دقت به اطراف خود نگاه کنید. پوسترهای بزرگ برای جشنواره‌های خیریه، تبلیغاتی روزانه برای بازارچه‌های مختلف خیریه، موسسات خیریه دولتی و خصوصی عریض و طویل و این روزها دیوارهای خوش و آب رنگ مهربانی. گروه‌های متعددی نیز در فضای مجازی تلاش می‌کنند به امور خیریه بپردازند. این امر در نگاه اول می‌تواند نشانه‌ی خوبی باشد.
اما در واقعیت چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟
 بخشش و انجام امور خیرخواهانه جمعی، از زیباترین صفات انسانی است. اموری که فواید آن‌را نمی‌توان تنها به فواید مادی برای نیازمندان محدود کرد. فراگیری حس نوع‌دوستی، محبت و همدلی و افزایش امید اجتماعی نیز از اثرات دیگر این امور جمعی است. به‌طور کلی انجام هر فعالیت جمعی، تنش را در سطح شهر کاهش می‌دهد و باعث می‌شود شهروندان از زندگی در شهر خود احساس رضایت بیشتری داشته باشند. اما به‌رغم این که افزایش کنش‌های جمعی خیرخواهانه می‌تواند از این منظر نشانه‌ی خوبی برای هر جامعه باشد، از منظری دیگر می‌تواند مسائل دیگری را نیز نشان دهد.
 در جامعه‌ای که سیاست‌های بازتوزیع ثروت به خوبی انجام نگیرد، شکاف‌های طبقاتی و نابرابری‌های اجتماعی روز به روز افزایش می‌یابد. این امر تا جایی ادامه پیدا می‌کند که کم‌کم این نابرابری‌ها از زیر پوسته‌ی شهر بیرون می‌زند و در سطح شهر دیده می‌شود. کودکان کار، دستفروشان، بی‌خانمان‌ها و متکدیان و انواع مشاغل کاذب دیگر در سطح شهر رخ‌نمایی می‌کنند. در این وضعیت جامعه‌ای که نمی‌تواند برای برطرف کردن اساسی مشکل، یعنی همان انباشت ثروت در دست عده‌ای محدود و عدم بازتوزیع ثروت در میان جمعیت، دست به یک کنش اثربخش بزند، تلاش می‌کند جلوه‌های نابرابری را از سطح شهر بزداید. در پیمانی نانوشته دولت و طبقه متوسط این رسالت را بر دوش می‌گیرند تا با هر ابزاری، منظرهای ناخوشایند نابرابری را پاک کنند.
 سیاست‌های مختلف دولتی، معمولا با محوریت شهرداری آغاز می‌شود .
اولین اقدام جمع‌آوری ضربتی تمام جلوه‌های نابرابری از جلوی چشمان شهروندان است. کودکان کار از چهارراه‌ها جمع‌آوری می‌شوند، اگر به‌طور کلی با دستفروشان برخورد نشود، مکان خاصی را در یک نقطه از شهر در اختیار آنها قرار می‌دهند تا روزانه در سطح شهر دیده نشوند. کارتن‌خواب‌ها به مراکز موقتی مددکاری انتقال داده می‌شوند و با متکدیان برخورد می‌شود. پیام‌های آموزشی مختلفی در نقاط شهر نصب می‌شود که در مورد عواقب خرید از دستفروشان و کمک به متکدیان به شهروندان هشدار می‌دهند و از تلویزیون برنامه‌های مختلفی برای نشان دادن آسیب‌های مشاغل کاذب برای اقتصاد کشور پخش می‌شود.
 اما داستان تنها به این فعالیت‌های از بالا و نظام‌مند محدود نمی‌شود. طبقه‌ی متوسط باید رسالت تاریخی خود را به انجام برساند. طبقه متوسط وظیفه‌ی رهایی از عذاب وجدان جمعی و مسئولیت‌زدایی از خود و دولت را بر عهده می‌گیرد. انجام امور خیرخواهانه جمعی با تبلیغات وسیع در دستور کار قرار می‌گیرد. حرکتی که هماهنگ با سیاست‌های ضربتی دولتی، تلاش می‌کند فضای زیبا را به شهر بازگرداند. بنرهای رنگارنگ و زیبای جشنواره‌های غذا، بازارچه‌های زیبای خیریه، جمع‌آوری پول برای کودکان بی‌سرپرست، پرداخت دیه‌ی زندانیان نیازمند و دیوارهای مهربانی که در شهر بر پا می‌شود.
هر روز ابتکاری نو برای کمک به فرودستان. به جای این که غذای خود را در یک رستوران مجلل فست فود در سطح شهر میل کنیم به یکی از جشنواره‌های غذا می‌رویم و با خرید یک کاسه آش، هم شکم خود را سیر می‌کنیم و هم شکم یک نیازمند را. چه چیزی از این زیباتر؟ لباسی که دیگر میلی به پوشیدنش را نداریم روی دیوار مهربانی آویزان می‌کنیم تا هم خودمان لباسی نو بخریم و هم لباسی را بر تن کارتن‌خوابی کنیم. این گونه است که هم حس نوع‌دوستی و نیاز طبقه متوسط برای ابراز وجود و فرار از عدم اثربخشی برطرف می‌شود، هم نیاز فرودستان برطرف می‌شود و هم همان سیستم معیوب بازتوزیع ثروت به کار خود ادامه می‌دهد. طبقه متوسط شادمان از به انجام رسانیدن وظیفه انسانی خود به امور روزمره خود ادامه می‌دهد و فرد نیازمند نیز فردا منتظر می‌ماند تا لباسی روی دیوار مهربانی آویزان شود و یک وعده غذایی دیگر سر برسد. وضعیت به‌گونه‌ای نظم می‌گیرد که نیاز فرودستان در امتداد منافع طبقه متوسط و ثروتمندان قرار بگیرد. فرودستی که برای بر طرف کردن نیاز خود اجازه ندارد دستفروشی کند باید منتظر بماند تا یک نفر وجدانش ناراحت شود و به این نیاز پیدا کند که حس نوع‌دوستی خود را ارضا کند. روی دیوار مهربانی لباسی آویزان کند و از جشنواره خیریه غذایی بخرد. انجام امور خیریه نمایشی در ابعاد وسیع، بیشتر از این که نیاز فرودستی را بر طرف کند، در خدمت منافع طبقه متوسط و ثروتمندان و نفع برندگان از تداوم وضع موجود است.
 با همه‌ی این اوصاف، شاید این مسئله مطرح شود که وقتی فعلا فرد نیازمندی به یک وعده غذایی روزانه احتیاج دارد تا زنده بماند، تلاش کنیم فعلا او زنده بماند. در این سرمای زمستان، لباس گرمی را برای کارتن‌خوابی روی دیوار مهربانی آویزان کنیم تا فعلا از سرمای کشنده جان سالم به در برد. اما نباید این فعالیت‌ها باعث غفلت از این پرسش شود که چرا سیاست‌های بازتوزیع ثروت که می‌تواند بر روی کاهش نابرابری‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد، در ایران امروز ناکارآمد شده است؟ چرا به‌رغم افزایش روزانه‌ی فعالیت‌های خیرخواهانه در ابعاد وسیع هر روز به شکاف طبقاتی افزوده و نیاز برای انجام این امور بیشتر احساس می‌شود‌؟ انجام مداوم امور خیرخواهانه مقطعی و نمایشی بدون چشم‌اندازی برای تغییرات بلندمدت، نه تنها در راستای کمک به فرودستان نخواهد بود، بلکه با کمک به استمرار وضعیت معیوب اقتصادی، منجر به افزایش جمعیت فرودستان و بیشتر شدن میزان نابرابری خواهد شد.

منبع: شهاب سامانی/ میدان 
 


 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: مهربانی، کارتن‌خواب، نابرابری‌های اجتماعی، شکاف طبقاتی، دیوار مهربانی، اقدامات جمعی نمایشی، امور خیرخواهانه،

فاصله-ی شعار تا عمل ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s7.picofile.com/file/8237187618/MOHAMMAD_REZAA_PAHLAVY_HAJ_1.jpeg

http://s7.picofile.com/file/8237189118/MOHAMMAD_REZAA_PAHLAVY_HAJ_2.jpeg

 

http://s6.picofile.com/file/8237189818/MOHAMMAD_REZAA_PAHLAVY_MASH_HAD_1.jpeg

محمد رضا پهلوی در حال زیارت خانه خدا وَ مشهد مقدس

 

http://s6.picofile.com/file/8237190634/ESR8EEL_JANGAFRUZY_NEGAR8NYE_JAH8NY_1.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8237191350/P8KEST8N_ZARBO_SHATME_TAZ8HORKONANDEG8N_1.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8237191842/D8ESH_ESL8ME_AAMR3K8EE_1.jpeg

 

http://s6.picofile.com/file/8237192634/ENGELEST8N_ZARBO_SHATME_TAZ8HORKONANDEG8N_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8237196042/AHMADYNEJ8D_S8DEH_Z3STY_1.jpeg

 

http://s6.picofile.com/file/8237196700/EM8M_15_XORD8DE_1342_1.jpg

 

 

  فاصله-ی شعار تا عمل ...  

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


 بانوی باحجابی داشت در یکی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در فرانسه خرید می‌کرد؛ خریدش که تمام شد برای پرداخت رفت پشت صندوق. صندوق‌دار زنی بی‌حجاب و اصالتاً عرب بود. صندوق‌دار نگاهی از روی تمسخر به او انداخت و همینطور که داشت بارکد اجناس را می‌گرفت اجناس او را با حالتی متکبرانه به گوشه میز می‌انداخت. اما خانم باحجاب ما که روبنده بر چهره داشت خونسرد بود و چیزی نمی‌گفت و این باعث می‌شد صندوقدار بیشتر عصبانی شود!
 بالاخره صندوق‌دار طاقت نیاورد و گفت: «ما اینجا توی فرانسه خودمون هزار تا مشکل و بحران داریم و این نقابی که تو روی صورتت داری یکی از همین مشکلاته که عاملش تو و امثال تو هستید! ما اینجا اومدیم برای زندگی و کار نه برای به نمایش گذاشتن دین و تاریخ! اگه می‌خوای دینت رو نمایش بدی یا روبنده به صورت بزنی برو به کشور خودت و هر جور می‌خوای زندگی کن!»
 خانم محجبه اجناسی رو که خریده بود توی نایلون گذاشت، نگاهی به صندق‌دار کرد
روبنده را از چهره برداشت و در پاسخ خانم صندوق‌دار که از دیدن چهرهٔ اروپایی و چشمان رنگین او جا خورده بود گفت:
 «من جد اندر جد فرانسوی هستم…این دین من است و اینجا وطنم…شما دینتان را فروختید و ما خریدیم.
 



برچسب ها: شعار، عملگرایی، حجاب، بی حجاب، فرانسه، تمسخر، دین فروشی،

به دیدارم بیا هر شب ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s6.picofile.com/file/8237059600/MAHDY_BYAA_2.jpeg

http://s7.picofile.com/file/8237060434/MAHDY_BYAA_4.jpeg

 

http://s6.picofile.com/file/8237061484/MAHDY_BYAA_6.jpeg

 

http://s7.picofile.com/file/8237062384/MAHDY_BYAA_3.jpeg

 

http://s6.picofile.com/file/8237062992/MAHDY_BYAA_5.jpeg

 

 

 

 به دیدارم بیا هر شب ...
 



به دیدارم بیا هر شب، در این تنهایی ِ تنها و تاریک ِ خدا مانند
دلم تنگ است
بیا ای روشن، ای روشن‌تر از لبخند
شبم را روز کن در زیر سرپوش سیاهی‌ها
دلم تنگ است
بیا بنگر، چه غمگین و غریبانه
در این ایوان سرپوشیده، وین تالاب مالامال
دلی خوش کرده‌ام با این پرستوها و ماهی‌ها
و این نیلوفر آبی و این تالاب مهتابی
بیا ای همگناه ِ من درین برزخ
بهشتم نیز و هم دوزخ
به دیدارم بیا، ای همگناه، ای مهربان با من
که اینان زود می‌پوشند رو در خواب‌های بی گناهی‌ها
و من می‌مانم و بیداد بی خوابی
در این ایوان سرپوشیدهٔ متروک
شب افتاده ست و در تالاب ِ من دیری ست
که در خوابند آن نیلوفر آبی و ماهی‌ها، پرستوها
بیا امشب که بس تاریک و تن‌هایم
بیا ای روشنی، اما بپوشان روی
که می‌ترسم ترا خورشید پندارند
و می‌ترسم همه از خواب برخیزند
و می‌ترسم همه از خواب برخیزند
و می‌ترسم که چشم از خواب بردارند
نمی‌خواهم ببیند هیچ کس ما را
نمی‌خواهم بداند هیچ کس ما را
و نیلوفر که سر بر می‌کشد از آب
پرستوها که با پرواز و با آواز
و ماهی‌ها که با آن رقص غوغایی
نمی‌خواهم بفهمانند بیدارند
شب افتاده ست و من تنها و تاریکم
و در ایوان و در تالاب من دیری ست در خوابند
پرستوها و ماهی‌ها و آن نیلوفر آبی
بیا ای مهربان با من!
بیا ای یاد مهتابی!

 

 «مهدی اخوان ثالث»

 


 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: دیدار، تنهایی، دلتنگ، بی خوابی، خورشید، مهدی اخوان ثالث،

توکلی: دستگاه‌های مسئول شریک خلافکاری موسسات مالی غیرمجاز هستند ...



 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s6.picofile.com/file/8236857184/MIR_ALI_ABOLFAZL_MOD3R_AAMELE_S8MENALHOJAJ_1.jpg

http://s7.picofile.com/file/8236858192/PAD3DEH_SH8ND3Z_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8236859126/PAD3DEH_SH8ND3Z_MOD3R_AAMEL_MOHSEN_PAHLEV8N_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8236859776/PAD3DEH_SH8ND3Z_2.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8236863292/PAD3DEH_SH8ND3Z_MOD3R_AAMEL_MOHSEN_PAHLEV8N_2.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8236864068/M3Z8N_SHEREKATE_2.jpeg

 

توکلی: دستگاه‌های مسئول شریک خلافکاری موسسات مالی غیرمجاز هستند ... دستگاه‌های مسئول شریک خلافکاری موسسات مالی غیرمجاز هستند ...

 توکلی: دستگاه‌های مسئول شریک


خلافکاری موسسات مالی غیرمجاز هستند ...  


  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

   توکلی ، «رئیس هیئت مدیره دیدبان شفافیت و عدالت» با اشاره به اینکه نباید مردم را در جریان اعتماد به مؤسسات مالی غیرمجاز ملامت کرد، گفت: مردم در این زمینه به حکومت اعتماد کردند و دستگاه‌های مسئول باید خود را شریک خلافکاری‌های این مؤسسات بدانند که به موقع از گسترش آنها جلوگیری نکردند.
 به گزارش الف به نقل از خبرگزاری ها، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه ۲۲ دی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به حوادث بازار مالی ایران در چند سال اخیر که آثار کوتاه مدت و بلندمدت دارد وجه مشترک آنها را ناتوانی در ایفای تعهدات از سوی برخی شرکت‌های تبلیغ شده و مؤسسات غیرمجاز خواند و گفت:
نکته مهم این است که عمده این شرکت‌ها از تائید رسمی برای تبلیغ خودشان استفاده کردند. بنده به عنوان رئیس هیئت مدیره دیده بان و شفافیت عدالت و همچنین نماینده مردم در مجلس این مسائل را بررسی کرده‌ام و اکنون اعلام می‌کنم مال باختگان حق دارند گله‌مند باشند که با عنوان اعتباربخشی فریب خورده‌اند.
 وی با طرح این سؤال که چرا باید مردم را درباره اطمینان به این شرکت‌ها ملامت کنیم، اظهار داشت:
‌ مردم در این زمینه به حکومتی اعتماد کردند و حتی اگر طمع را در فریب خوردن از این شرکت‌ها مؤثر بدانیم اما رفتارهای دستگاه های مسئول در این فریب مؤثر بوده است.
 توکلی با تاکید بر اینکه
اگر مدیرعامل شرکت ثامن‌الحجج بازداشت نشود فرایند رسیدگی مختل شده و ممکن است با جابجایی حساب‌ها و اعمال نفوذ دیگر امکان بازگرداندن سرمایه مردم نباشد، گفت:
دستگاه‌های حکومتی باید خود را شریک خلافکاری‌های مؤسسات غیرمجاز بدانند چرا که به موقع از توسعه آنها جلوگیری نکردند.
 وی با اشاره به استفاده
شرکت پدیده از صدا و سیما برای تبلیغ خود آن را نشان‌دهنده تائید این مؤسسه از سوی اجزایی از حاکمیت دانست و بیان داشت: به عنوان مثال شرکت «میزان» و «ثامن‌الحجج» از نشان قوه قضائیه برای سردر دفتر خود استفاده می‌کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس
اینگونه اقدامات را هزینه کردن از آبروی حاصل شده از خون شهدای این کشور برای مقاصد مالی برشمرد و گفت:
آن روز که شرکت ثامن‌الحجج با سرمایه‌ای اندک به عنوان مؤسسه‌ای تعاونی افتتاح شد و بلافاصله پی در پی شعبه افتتاح کرد، مسئولان کجا بودند؟  
وی تصریح کرد:
اگر فردی عادی بخشی از منزل خود را تبدیل به زیرپله کرده تا فرزندش در آن به کسب و کار بپردازد یا کلیسایی در بخش کوچکی از ساختمان خود کلیدسازی راه‌اندازی کند از سوی دستگاه‌های قضایی برایشان مزاحمت ایجاد می‌شود اما چگونه است که مؤسسه‌ای با ۶ میلیون تومان آغاز به کار می‌کند و پس از آن ۵۰۰ شعبه افتتاح می‌کند ولی کسی متعرض آن نمی‌شود؟  
 رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه اقدامات در رابطه با مؤسسه میزان نسبتا خوب انجام شد، اظهار کرد: مشکلات مردم در رابطه با میزان به خوبی برطرف خواهد شد و در مورد شرکت پدیده نیز کارهای سنگینی انجام شده است و نمایندگانی همچون بحرینی نماینده مشهد اقدامات و پیشنهادات خوبی داشته که امیدواریم رئیس بانک مرکزی همت بیشتری را تا عملیات ‌سازی آنها انجام دهد.
 وی بیان داشت: محض اطمینان سهامداران شرکت پدیده اعلام می‌کنم که راه حل مورد توافق افراد مسئول عملیاتی به نظر رسیده و آنها به حقوق از دست رفته خود خواهند رسید.
 وی به سپرده‌گذاران توصیه کرد آرامش خود را حفظ کنند و ابزار دست مدیرعامل شرکت قرار نگیرند.
 وی با تاکید بر اینکه اتلاف وقت در قبال تخلفات مؤسسات مالی غیرمجاز چاره کار نیست، خاطرنشان کرد:
چند ماه پیش با آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد گفتم نگذارید مردم به این نتیجه برسند که حتی اگر شرکتی مجاز هم از مردم درخواست سرمایه‌گذاری کرد مردم به آن اعتماد نکنند.
 توکلی با اشاره به اینکه
"ابوالفضل میرعلی" مؤسس ثامن‌الحجج فردی مسئله‌دار است گفت: این شخص ۱۱۹ فقره چک برگشتی رفع سوء اثر شده دارد و مشخص نیست چه کسانی از وی حمایت می‌کنند که هرچه می‌گذرد این فرد باز با کمال وقاحت تخلفات خود را ادامه می‌دهد.
 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد:
سال ۹۳ که بنده عضو شورای پول و اعتبار بودم پرونده مؤسسه ثامن‌الحجج مطرح شد و با توضیحات بانک مرکزی و پشتیبانی امثال بنده تعطیلی این مؤسسه تصویب شد هرچند که قبل از آن نیز این مؤسسه مجوزات لازم را نداشت.
 رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت تصریح کرد:
اما از ۱۰ تیر ۹۳ تاکنون بسته شدن این مؤسسه میان زمین و هوا باقی مانده البته بانک مرکزی اقدامات لازم و نامه نگاری‌های ضروری را انجام می‌دهد اما اگر بنده جای رئیس بانک مرکزی بودم خودم شخصا به دنبال نامه‌هایم می‌رفتم تا جواب بگیرم.
 وی
آزاد بودن مالک مؤسسه ثامن‌الحجج را موجب تداوم تخلفاتش برشمرد و با اشاره به افتتاح شعبه جدید مؤسسه در همین ماه، افزود: ما همانطور که درباره بابک زنجانی تقاضای بازداشت کردیم درباره مالک مؤسسه ثامن نیز همین درخواست را نیز داریم چون هم‌اکنون احتمال زیادی وجود دارد که بتوان حقوق سهامداران را استیفا کرد اما بیم آن می‌رود که با جابجایی حساب‌ها و اعمال نفوذ و اعطای رشوه، برخی امکانات و راه‌حل‌ها برای بازگرداندن سرمایه مردم از دست برود.
 رئیس هیئت مدیره دیدبان شفافیت و عدالت
با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ها و ولخرجی‌های گسترده مؤسسه ثامن‌الحجج نیز اظهار کرد: از پیراهن بازیکنان مشهور تا بیلبوردهای شهرداری و چهارچوب تلویزیون تبلیغات و ولخرجی‌های این مؤسسه کاملا نمایان است.
وی افزود:
این مؤسسه از نام امام رضا (ع) ناجوانمردانه سوءاستفاده کرده است.
توکلی با اشاره به اینکه برای حل مشکل ثامن‌الحجج به دنبال راه حل‌هایی مانند مشکل مؤسسه میزان هستیم، گفت: تجربه من می گوید
اگر مالک مؤسسه ثامن‌الحجج به همین صورت رها شود و بازداشت نشود مطمئنا به تخلفات خود ادامه خواهد داد، زیرا در همین چند ماهه اخیر نیز با وقاحت شعبه‌های دیگری را افتتاح کرده‌اند.
 وی در پاسخ به سؤالی درباره سوءاستفاده مالک این مؤسسه از نسبت خود با برخی مسئولان منطقه ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود:
تصور این است که اگر مالک مؤسسه ثامن‌الحجج بازداشت نشود ممکن است با تفاهمات بتوان میزان دقیق دارایی‌های آن را شناخت و حقوق مردم را بازگرداند اما تجربه به ما نشان می‌دهد اگر وی بازداشت نشود فرایند رسیدگی به پرونده این مؤسسه مختل خواهد شد و تا مسئولان بخواهند به این موضوع پرداخته و مدارک را ارائه کند مبلغ هنگفتی پول توسط وی جابجا می‌شود.
 توکلی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه شرکت پردیس‌بان یک مصیبت دیگر برای مردم است گفت: اطلاعات استان قزوین و ضابطان قضایی هنگام آغاز به کار این پروژه کجا بودند؟
توکلی اظهار داشت:
زمانی که کاسپین ۶۶ طبقه طراحی شده با کامپیوتر برای مردم تبلیغ می‌شود آنها نیز برای خرید این ساختمان اقدام می‌کنند.
 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به سخنان برخی مال‌ باختگان پردیس‌بان که تأییدیه نمایندگان خود را در مورد این شرکت داشتند نیز گفت:
متأسفانه برخی از نمایندگان به دلیل اشتیاق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انتخابیه‌شان کلاه بر سرشان رفته است.
 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه
پروژه پردیس‌بان حتی به اندازه شرکت «پدیده» ساخت و ساز نکرده بلکه صرفا بیابان را به مردم فروخته و تنها به صورت کاغذی بوده است گفت: نهادهای مسئول باید جبران کوتاهی‌های خود را در قبال سوءاستفاده مؤسسات مالی از اعتماد مردم بکنند.
 


 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


برچسب ها: مؤسسات مالی غیرمجاز، شرکت ثامن‌الحجج، شریک خلافکاری‌های مؤسسات، صدا و سیما، شرکت «میزان، ابوالفضل میرعلی، پـــدیـــده شـانـــدیـــز،


من از اعمال زشت خلق نادرویش می ترسم


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s3.picofile.com/file/8213281468/GORG_DAR_LEB8SE_M3SH_2.jpg

http://s2.picofile.com/file/8171504392/GORG_DAR_LEB8SE_MYSH_2.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8205276926/MON8FEQ_3.jpeg

 

http://s5.picofile.com/file/8114760234/DO_ROO_R3YAAK8R_MON8FEQ_1.jpg

 

http://s2.picofile.com/file/7714413331/DORUQGOO_KAMH8FEZE_.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8225064192/DORUQGU3YE_RES8NEHAA_1.jpeg

 

http://s3.picofile.com/file/8225066034/DORUQGU3YE_RES8NEHAA_3.jpg

 

http://s3.picofile.com/file/7957139886/DORUQGUYE_HERFE_EE_2.jpeg

 

 

http://s1.picofile.com/file/7786670535/TAXRYB_CHOM8Q_2.jpg

 

 

  من از اعمال زشت خلق نادرویش می ترسم
 

 

 

 من از عقرب نمی ترسم ولی از نیش می ترسم / ندارم شکوه از بیگانگان از خویش می ترسم

 ندارم وحشتی از شیر وببر و حمله گرگان / از آن گرگی که می پوشد لباس میش می ترسم

 مرا با جوفروشان سربازار کاری نیست / من از گندم نمایان ارادت کیش می ترسم

 ندارم وحشت از جنگ ونفاق وقتل وخونریزی / من از این آتش افروزان صلح اندیش می ترسم

 به شیخی گفت کسی, از چه می تر سی زمی ؟ گفتا / ز می خوردن ندارم بیم از مستیش می ترسم

 مرا باخانقاه وخرقه وکشکول کاری نیست / من از اعمال زشت خلق نادرویش می ترسم

 چه خوش گفت این سخن مردسخن سنجی که می گوید / مرا ازمرگ باکی نیست ازسختیش می ترسم

 من ژولیده را نبود هراسی از سخن گفتن / ولیکن از زبان خویش بیش از پیش می ترسم


 «ژولیده-ی نیشابوری»
 



برچسب ها: شکوه از خویش، گرگ در لباس میش، گندم نما، نادرویش، ترس از زبان، ژولیده-ی نیشابوری،


مَردم مُفت-حرفزن ِ سیاهکار ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s7.picofile.com/file/8236552742/SHEYXE_BAH8EE_1.jpg

http://s6.picofile.com/file/8236553468/Q8ZYOL_QOZ8T_1.jpg

 

 

http://s6.picofile.com/file/8236553876/SH8H_ABB8S_1.jpg

 

 

  مَردم مُفت-حرفزن ِ سیاهکار ...

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


 شاه عباس صفوی به شیخ بهایى گفت: دلم می ‏خواهد ترا قاضى القضات کشور نمایم تا همانطور که معارف را نظم دادى، دادگسترى را هم سر و سامانى بدهی، بلکه حق مردم رعایت شود.
شیخ بهایى گفت: من یک هفته مهلت می ‏خواهم تا پس از گذشت آن و اتفاقاتى که پیش خواهد آمد، چنانچه باز هم اراده‌ی ملوکانه بر این نظر باقى بود دست به کار شوم و الا به همان کار فرهنگ بپردازم ... شاه قبول کرد. فردا شیخ سوار بر الاغش شده و به مصلای خارج از شهر رفت افسار الاغش را به تنه درختى بست و وضو گرفت، عصای خود را کنارى گذاشت و براى نماز ایستاد، در این حال رهگذرى که از آنجا می ‏گذشت، شیخ را شناخت، پیش آمد و سلام کرد. شیخ قبل از نماز خواندن جواب سلام را داد و گفت: اى بنده خدا من می‏دانم که ساعت مرگ من فرار رسیده و در حال نماز زمین مرا مى بلعد!!! تو اینجا بنشین و بعد از مرگ من الاغ و عصاى مرا بردار، برو به شهر به منزل من خبر بده و بگو شیخ به زمین فرو رفت و لیکن چون قدرت و جرات دیدن عزرائیل را ندارى چشمانت را بر هم بگذار و پس از خواندن هفتاد مرتبه قل هو الله احد مجددا چشم هایت را باز کن و آن وقت همان کاری که گفتم بکن!!!!
 مرد با شنیدن این حرف با ترس و لرز به روى زمین نشست و چشمان خود را بر هم نهاد و شیخ هم عمامه خود را در محل نماز به جاى گذاشته، فوراً به پشت دیوارى رفت از آنجا به کوچه ‏اى گریخت و مخفیانه خود را به خانه خویش رسانیده و به افراد خانواده خود گفت: امروز هر کس سراغ مرا گرفت بگوئید به مصلا رفته و برنگشته، فردا صبح زود هم من مخفیانه میروم پیش شاه و قصدى دارم که بعداً معلوم می شود...
 شیخ بهایى فردا صبح قبل از طلوع آفتاب به دربار رفت و چون از نزدیکان شاه بود، هنگام بیدار شدن شاه اجازه حضور خواست و چون به خدمت پادشاه رسید عرض کرد: « اعلیحضرت، میخواهم کوتاهى عقل بعضى از مردم و شهادت آنها را فقط به سبب دیدن یک موضوع، به شاه نشان دهم پس ببینید مردم چگونه عقل خود را از دست می دهند و مطلب را به خودشان اشتباه می فهمانند »؟!! شاه عباس با تعجب پرسید: ماجرا چیست؟ شیخ بهایى گفت: «من دیروز به رهگذرى گفتم که چشمت را هم بگذار که زمین مرا خواهد بلعید و چون چشم بر هم نهاد من خود را مخفى ساخته و به خانه رفتم و از آن ساعت تا به حال غیر از افراد خانواده ام، کسى مرا ندیده و فقط عمامه خود را با عصا و الاغ در محل مصلى گذاشتم، ولى از دیروز بعدازظهر تا به حال در شهر شایع شده که من به زمین فرو رفتم و این قدر این حرف تکرار شده که هر کس می گوید من خودم دیدم که شیخ بهایى به زمین فرو رفت!!! حالا اجازه فرمایید شهود حاضر شوند»!
 به دستور شاه مردم در میدان شاه و مسجد شاه و عمارت‏هاى عالى قاپو و تالارها و عمارت مطبخ و عمارت گنبد و غیره جمع شدند، جمعیت به قدرى بود که راه عبور بسته شد، لذا از طرف رئیس تشریفات امر شد که از هر محلى یک نفر شخص متدین و فاضل و مسن و عادل براى شهادت تعیین کنند تا به نمایندگى مردم آن محل به حضور شاه بیاید و درباره فقدان شیخ بهایى شهادت بدهند...
 بدین ترتیب 17 نفر شخص معتمد و واجد شرایط از 17 محله ی آن زمان اصفهان تعیین شدند و چون به حضور شاه رسیدند ، هر کدام به ترتیب گفتند: به چشم خود دیدم که چگونه زمین شیخ را بلعید!
 دیگرى گفت: «خیلى وحشتناک بود ناگهان زمین دهان باز کرد و شیخ را مثل یک لقمه غذا در خود فرو برد».
سومى گفت: به تاج شاه قسم که دیدم چگونه شیخ التماس می کرد و به درگاه خدا گریه و زاری می نمود.
چهارمى ‏گفت: خدا را شاهد می گیرم که دیدم شیخ تا کمر در خاک فرو رفته بود و چشمانش از شدت فشارى که بر سینه ‏اش وارد می آمد از کاسه سر بیرون زده بود!!!
 به همین ترتیب هر یک از آن هفده نفر شهادت دادند.
 شاه با حیرت و تعجب به سخنان آنها گوش می کرد و عاقبت شاه آنها را مرخص کرد و خطاب به آنها گفت: بروید و مجلس عزا و ترحیم هم لازم نیست زیرا معلوم می شود شیخ بهایى گناهکار بوده است!
 وقتى مردم و شاهدان عینى رفتند، شیخ مجدداً به حضور شاه رسید و گفت: قبله‌ی عالم! عقل و شعور مردم را دیدید؟ شاه گفت: آرى، ولى مقصودت از این بازى چه بود؟ شیخ عرض کرد: به من فرمودید، قاضى القضات شوم. شاه گفت: بله ولى این موضوع چه ارتباطی به آن دارد؟ شیخ گفت: من چگونه می توانم قاضى القضات شوم با اینکه می دانم مردم هر شهادتى بدهند معلوم نیست که درست باشد، آن وقت حق گناهکاران یا بى گناهان را به گردن بگیرم. اما اگر امر می فرمایید ناچار به اطاعتم!
 شاه عباس گفت: چون مقام علمى تو را به دیده ی احترام نگاه کرده و میکنم لازم نیست به قضاوت بپردازى، همان بهتر که به کار فرهنگ مشغول باشى !!!

 



برچسب ها: مُفت-حرفزن، سیاهکار، شیخ بهایى، قاضى القضات، به زمین فرو رفتن، گواهی دروغ، شعور مردم،


حضرات صدا وُ سیما خوب نیس مَردمو انقدر بد-عادت کنین! ...



 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s6.picofile.com/file/8236394042/S8NSOR_D3KT8TORY_1.jpg

http://s6.picofile.com/file/8236394118/S8NSOR_D3KT8TORY_2.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8236394200/S8NSOR_D3KT8TORY_3.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8236394242/SAH8BY_YADOLL8H_JAN_NATY_MAJLESE_AW_WAL.jpg

 

 

 

 حضرات صدا وُ سیما خوب نیس

 مَردمو انقدر بد-عادت کنین! ...

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


آفتاب : در آستانه انتخابات مجلس دهم، صداوسیما دست به ابتکار جالبی زده است و زوایای روشن و تاریک 9 دوره گذشته مجلس شورای اسلامی را در مستندی به نام «پارلمان» به تصویر می‌کشد. یکی از برجسته ترین ویژگی‌های این برنامه سانسور نکردن افراد به ویژه تصویر آنها است. در مستند پارلمان برای اولین بار تصاویر دسته اولی از نطق‌ها و جنجال‌های مجالس مختلف پیش روی مخاطب است و از این جهت این برنامه نسبت به دیگر مستندهای صداوسیما دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.
به گزارش عصر ایران، سانسور نشدن افراد در این برنامه اما جنجال‌های فراوانی را به وجود آورد. نشان دادن تصویر رئیس دولت اصلاحات، مهدی کروبی، مهندس مهدی بازرگان، یدالله سحابی و .... باعث شد تا مردم از خود بپرسند که آیا این تصاویر واقعا از صداوسیما در حال پخش است؟
 در کنار این علامت سوال برخی دیگر نیز صدای اعتراض بلند کردند که چرا تصاویر این افراد باید از صداوسیما پخش شود؟ مدیر کل روابط عمومی صداوسیما در پاسخ به این اعتراض‌ها گفته است:« واقعیت این است که این برنامه به عنوان یک مستند گزارشی تلاش می کند زوایای مختلف وقایع و رویدادهای انقلاب را به شکل واقع گرایانه بازگو کند؛ بنابراین اقتضای این رویکرد ایجاب می کند که تصاویری از آن رویدادها در گزارش های مستند به نمایش درآید.»
 سوالی که در این میان مطرح می‌شود این معناست که چرا پخش تصاویر کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در ادوار مختلف این همه در جامعه حساسیت ایجاد کرده است؟
 برای پاسخ به این سوال باید به عملکرد صداوسیما رجوع کنیم. صداوسیمای جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته به دلیل داشتن نگاه سیاسی و جناحی به مسائل کشور نتوانست آنگونه که باید وظیفه ملی خود را انجام دهد. نزدیکی روسای صداوسیما به یک جناح خاص آنها را بر آن می‌داشت که بیشترین زمان برنامه‌های صداوسیما را در اختیار جناح متبوع خود قرار دهند. همین رفتار باعث شد که کم کم رقیب از حضور در صداوسیما محروم شود. این معنا به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 پررنگ تر نیز شد. صداوسیما به دلیل آنچه خود واقعیت می‌پنداشت، دست به سانسور جریان اصلاحات زد و در یک دستورالعمل نانوشته تمام سران این جریان را از رسانه ملی حذف کرد.
 این رسانه حتی در بسیاری از مواقع هاشمی رفسنجانی رئیس سابق قوای مقننه و مجریه و همچنین رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را از تیغ سانسور خود عبور می‌داد. به طور مثال سایت اینترنتی هاشمی رفسنجانی با اشاره به یکی از این سانسورها نوشت:« در حالیکه ایشان براساس مستندات و تصاویر موجود در سایت‌های دفتر مقام معظم رهبری و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت حجاج جان‌باخته، در حسینیه امام خمینی و با حضور آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شده بود، شرکت کرده بود، اما رسانه ملی در تمام بخش‌های خبری 24 ساعت گذشته چنان ماهرانه با تیغ سانسور فیلم‌ها را برش داد و پخش کرد تا هیچ بیننده‌ای متوجه نشود که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم حضور داشته است! جای شگفتی است که رسانه ملی برای اجرای سیاست‌های خود از کجا خط می‌گیرد که حتی جسورانه چنین اقدامی می‌نماید، که امیدواریم مسؤولان مربوطه، به وجدان خویش به مردم ایران و به تاریخ انقلاب اسلامی پاسخ دهند.»
 همین سانسورهای عجیب و غریب از سوی رسانه ملی باعث شده است تا مردم امروز از خود بپرسند تا آیا واقعا صداوسیما تصویر رئیس دولت اصلاحات را نشان داده است؟ امروز باید از یک اتفاق عادی که نشان دادن رئیس جمهور سابق ایران، رئیس مجلس و یا کارگزاران نظام تعجب کنیم و این در حالی است که بسیاری از معاندین با نظام جمهوری اسلامی بارها و بارها تصاویرشان از سوی صداوسیما پخش شده است.
 به نظر می‌رسد پخش مستند پارلمان می‌تواند تابوی ایجاد شده در صداوسیما را بشکند و تاریخ جمهوری اسلامی را بدون سانسور پخش کند.در جهان امروز روشنگری جای سانسور را گرفته است. سانسور باعث می‌شود مردم به جای صداوسیما به سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای بروند و تاریخ جمهوری اسلامی را آنجا جستجو کنند.
 امیدواریم مستنداتی همچون پارلمان با تمام خوبی و بدی‌هایش بازهم در صداوسیما تکرار شود. 

 



برچسب ها: صدا وُ سیما، سانسور، رئیس دولت اصلاحات، مهدی کروبی، مهدی بازرگان، یدالله سحابی، جانبداری جناخی،


تصمیم گیری برای همه...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

 

http://s6.picofile.com/file/8236184968/MOSTABED_XODRA_AY_4.jpeg

http://s7.picofile.com/file/8236171784/MOSTABED_XODRA_AY_2.jpeg

 

 

http://s7.picofile.com/file/8236170276/MOSTABED_XODRA_AY_1.jpeg

 

 

 تصمیم گیری برای همه...

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


 تنها و بی محافظ با ماشین در خیابانهای شهر گردش میکرد.اگر آشنایی می دید از ماشین پیاده میشد،خوش و بشی میکرد و به ابراز احساسات عابران پاسخ میداد. از دید بسیاری سرانجام آمده بود پادشاهی که همگان آرزویش را داشتند.تشریفاتی در کار نبود.به شیرخوارگاه کودکان یتیم سر میزد و سخاوتمندانه کمک مالی به آنها را فراموش نمیکرد. فحش های چاروادری پدرش کمتر از زبان او شنیده شد و آموزه های مودب الدوله نفیسی مباشر خاصه و مقتدرش در دوران ولیعهدی را کم و بیش حفظ کرده بود.جوان خوش سیمای خجالتی و کم حرفی که بارها از ابراز احساسات پاک و صادقانه مردم به گریه افتاد و میخواست نگرش بد مردم از روزگار ارعاب و اختناق پدرش بهبود یابد.یکبار که مسیر کوتاه میدان بیست و چهار اسفند(انقلاب)تاچهار راه پهلوی( ولی عصر)را به دلیل انبوهی جمعیت و ابراز احساسات مردم سه ساعته طی کرد به گریه افتاد اما نفهمید که برای تداوم این محبوبیت نیازی به کسب قدرت مطلقه و تهدید و ساواک نیست،همینکه مردم حاکمشان راباور کنند کافی است.

کار به جایی رسید که کسی جرات نداشت به سگ محبوب شاهنشاه چیزی بگوید مبادا صاحبش دلخور شود.سگ بزرگی که هنگام صرف غذا عادت داشت دور میز بچرخد و سر در بشقاب همه فرو کند.یکبار فرح دیبا ملکه ایران به طعنه گفت که همه به خاطر صاحبش تملق این سگ را هم میگویند.اما گوش پادشاه بدهکار این حرف ها نبود.او نتوانست بین شاهی دموکرات و محبوب که سلطنت میکند تا دیکتاتوری که به فکر حکومت است،اولی را انتخاب کند.

اصرارهای فرح دیبا مبنی بر دور کردن افراد چاپلوس و متملق از اطراف او فایده ای نداشت وگاه به مشاجرات جدی بین آن دو منجر میشد.بر اساس اسناد موجود تنها کسی از خانواده سلطنتی که بین مردم عادی و حتی نخبگان به دلیل فعالیت هایش مقداری محبوبیت داشت،شخص ملکه بود که البته اقدامات او حتی با مخالفت و کارشکنی ساواک مواجه میشد.آنقدر که بر اساس خاطرات امیر اسدا...علم،مرد پر نفوذ دوران پهلوی و رفیق صمیمی شاه،بسیاری اوقات ملکه از او میخواست خطرات حتمی که کشور را تهدید میکند به عرض برساند اما او هم حرفش توسط آخرین پادشاه شنیده نمیشد.

شبها هنگامی که در حال قدم زدن در تراس کاخ نیاوران صدای ا...اکبر مردم را از مسجد محله نیاوران میشنید،به تلخی به اطرافیانش گفت دیگر من را مسلمان هم نمیدانند.مسجدی که خود دستور تعمیر و بازسازیش را داده بود. خبر خروج او که منتشر شد روزنامه های عصر تیتر یکشان همین خبر بود.روزنامه اطلاعات با بزرگترین فونت نوشت شاه رفت در حالیکه ان یکی روزنامه عصر نوشته بود شاه رفتند.وقتی در پاویون فرودگاه، روزنامه ها را مشاهده کرد از تیتر روزنامه اطلاعات دلخور شد و خطاب به بختیار گفت قرار بود تا زمانیکه ایران هستم حرمتم حفظ شود.سه روز پس از ترک ایران وقتی تصاویر هوایی راهپیمایی روز اربعین مردم در تلویزیون منتشر شد عده ای از چاپلوسان همراه از او خواستند همانند شارل دو گل رییس جمهور سابق فرانسه که هنگام خطر خیابان شانزه لیزه را مملو از هوادارانش کرد،او هم چنین فراخوانی بدهد.در حالیکه رویش را از پیشنهاد دهنده باز گردانده بود گقت هوادران من هم اکنون در شانزه لیزه هستند نه تهران!این پاسخی ناقص به سوالی بود که یک بار از خودش پرسیده بود.وقتی تظاهرات گسترده روز تاسوعای پنجاه و هفت را از آسمان مشاهده کرد هنگام پیاده شدن با مشت بر بدنه هلیکوپتر کوبید که چرا؟من که در تلاش برای عمران و آبادی ایران کوتاهی نکردم.کوتاهترین پاسخ این بود که بستن دهان همه و تصمیم گیری برای و به جای همه ...

 

 

شوخی «جمهوری اسلامی» با ردصلاحیت ها


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s6.picofile.com/file/8235841818/REZQE_HAL8L_1.jpg

http://s7.picofile.com/file/8235843476/TARBYAT_2.jpeg

http://s6.picofile.com/file/8235844384/TARBYAT_4.jpeg

 

http://s7.picofile.com/file/8235845018/TARBYAT_5.jpeg

http://s7.picofile.com/file/8235846218/TARBYAT_1.jpeg

 

http://s6.picofile.com/file/8235847026/TARBYAT_3.jpeg

 

 شوخی «جمهوری اسلامی» با ردصلاحیت ها

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


   به گزارش ایسنا، روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشت: این روزها متنی در همین زمینه در فضای مجازی دست به دست می‌شود که با توصیه ضرورت کوشا بودن در تربیت فرزندان، در واقع مسئولان را به روش اعتدال در برخورد با موضوع صلاحیت‌ها توصیه می‌کند.
به نوشته این روزنامه، متن طنز چنین است: «دختر مرحوم طالقانی، پسر شهید مطهری، پسر شهید اشرفی اصفهانی، نوه امام خمینی، فرزندان هاشمی رفسنجانی، پسر دکتر عارف و ... همگی رد صلاحیت شدند.
لطفاً در تربیت فرزندان کوشا باشید!»

 



برچسب ها: شوخی، ردصلاحیت ها، تربیت فرزندان،

شوخی آقای وزیر ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s6.picofile.com/file/8235644100/H8JBAABAAEE_H_R_WAZ3RE_AAMUZESHO_PARVARESHE_AHMADYNEJ8D_1.jpeg

http://s6.picofile.com/file/8235645592/MADRESEH_SH3NAAB8DE_P3R8NSHAHR_1.jpeg

http://s6.picofile.com/file/8235648126/MADRESEH_SH3NAAB8DE_P3R8NSHAHR_2.jpeg

 

http://s7.picofile.com/file/8235651000/MADRESEH_SH3NAAB8DE_P3R8NSHAHR_4.jpeg

http://s7.picofile.com/file/8235652250/MADRESEH_SH3NAAB8DE_P3R8NSHAHR_5.jpeg

 

http://s7.picofile.com/file/8235654126/MADRESEH_SH3NAAB8DE_P3R8NSHAHR_6.jpeg

 

 

 شوخی آقای وزیر ...  

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


 ((( یادش بخیر ... انگار همین دیروز بود که رادیوی سراسری ایران ، برنامه-ی مختصر وَ مفیدی را پخش میکرد بنام «تقویم تاریخ» ... برنامه راجع به اتفاقاتی بود که سالگردش رسیده بود ، وقایع مهمی که یکسال پیش روی-داده بود تا مثلا صدها سال قبل! ... هدفشان اطلاع-رسانی وَ نکته-سنجی بود. امیدوارم که هنوز هم برنامه-ای از این قماش باشد. به هر حال تعجب نکنید ، من نه مورّخ-ام نه آنقدر مطلع وُ نکته-سنج که بخواهم در این عرصه «عرض-اندام»-ی بکنم! ... فقط به صرف یادآوری ، یادگیری ، وَ غیره ، گاهی به تقویم تاریخ سایتهای خبری ، مثل همین «آفتاب-نیوز» ، بدنبال مطلبی قابل ذکر میگردم. امروز هم از هفتم بهمن 91 به قبل ، عناوین این سایت خبری را مرور میکردم که مطلب ذیل را مناسب ِ درج در این وبلاگ یافتم ؛ باری به هر جهت ، اگر به ذائقه-ی فکری یا جناحی شما خوش نیامد ، با حُسن ِ ظن ِ خود مرا از برچسبهای ناچسب وَ ناشایست یک «بـــنـــده-ی خداوند» ِ صـدّیـق ِ یـکـتـــا ، مبرّا بفرمایید چون «تا جاییکه عقلم قـَــد میداده» ، «شرم از خدا» را سعی کرده-ام در اولویت اول زندگیم قرار دهم. _ عـبـــد عـا صـی )))

 آفتاب، 18 آذر 1391، جعفر محمدی :  واقعاً چگونه می توان این موضوع را هضم کرد که دختر بچه های دانش آموز با سر و صورت های سوخته در بیمارستان های پیرانشهر ، ارومیه و تبریز بستری اند وناله شان به آسمان است و آن وقت وزیر آموزش و پرورش ، علیرغم دیدن این صحنه ها ، در پاسخ به خبرنگاران ، شوخ طبعی اش گل می کند و خنده کنان به آنها می گوید که چرا قبلاً نگفتید مواظب مدرسه باشیم که آتش نگیرد!
 وقتی اتوبوس حامل دانش آموزان "راهیان نور" ، واژگون شد و ۲۶ دختر دانش آموز بروجنی، مظلومانه کشته شدند ، اولین واکنش وزیر آموزش و پرورش سلب مسوولیت از خود بود ؛ آنجا که حمید رضا حاجی بابایی در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره این فاجعه غم انگیز گفت: بروید از مسؤولش بپرسید!
تو گویی که وزارت آموزش و پرورش و وزیرش ، در قبال دانش آموزان مسؤولیتی ندارند!
هنوز جامعه ایران داغدار دانش آموزان بروجنی بود که خبر رسید
دختر بچه های روستای شین آباد پیرانشهر گرفتار شعله های آتش شده و در کلاس درس ، سوخته اند.
 این بار نیز خبرنگاران به نمایندگی از افکار عمومی ، سراغ وزیر رفتند و از او پرسیدند که آیا هنوز تصمیمی برای استعفا ندارد؟
 پاسخ او ، بیش از هر چیزی ، یادآور پاسخ قبلی اش در قبال مرگ دانش آموزان بروجنی بود و نشان می داد که پاسخ قبلی آقای وزیر ، نه یک سهو کلام ، که بخشی از ادبیات غیر مسؤولانه شخص حمید رضا حاجی بابایی است.
 خبر خبرگزاری مهر در این باره را بخوانید: «وزیر آموزش و پرورش در واکنش به سوالی در خصوص درخواست استعفایش توسط برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل حادثه آتش سوزی دبستان دخترانه با خنده گفت: خبرنگاران چی؟ خبرنگاران را برکنار کنیم یا نه؟ اگر به موقع خبر می دادید مواظب مدرسه شین آباد پیرانشهر باشید این اتفاق روی نمی داد!»
شاید بتوان گفت که آنچه بر سر دانش آموزان معصوم بروجنی آمد ، صرفاً یک حادثه بوده است یا آنچه در مدرسه روستایی پیرانشهر به وقع پیوست ، در هر جایی امکان حدوث دارد ولی ادبیات وزیر آموزش و پرورش لااقل درقبال این دو حادثه فجیع که طی آنها ، ده ها دانش آموز دختر کشته ، مجروح و مصدوم شده اند ، روایت دیگری از حکایت امروزین آموزش و پرورش ایران دارد.
 واقعاً چگونه می توان این موضوع را هضم کرد که دختر بچه های دانش آموز با سر و صورت های سوخته در بیمارستان های پیرانشهر ، ارومیه و تبریز بستری اند وناله شان به آسمان است و آن وقت وزیر آموزش و پرورش ، علیرغم دیدن این صحنه ها ، در پاسخ به خبرنگاران ، شوخ طبعی اش گل می کند و خنده کنان به آنها می گوید که چرا قبلاً نگفتید مواظب مدرسه باشیم که آتش نگیرد!
 آیا با این روحیه و نوع نگاه ، نباید منتظر فجایعی به مراتب بدتر از رویدادهای تلخ اخیر و البته گل کردن بیشتر شوخ طبعی های آقای وزیر باشیم؟
حتی اگر بتوان ، در حوادث پیش آمده ، گریبان وزیر را رها و او را تبرئه کرد ، نمی توان از کنار نوع گفتار و کردار او با بی اعتنایی گذشت و به بهبود وضعیت آموزش و پرورش ، با چنین نگرشی در صدر آن امید بست هر چند که این نوع "سرسری انگاری مسائل" ، نه فقط در آموزش و پرورش که در جای جای نظام مدیریت اجرایی کشور ، نهادینه شده است کما این که یکی بعد از مسؤولان محلی پیرانشهر ، بعد از این حادثه رقت بار ، در گفت و گو با تلویزیون ، کوشید اوضاع دانش آموزان را عادی جلوه دهد و مدعی شد که فقط چند نفر دچار سوختگی "سطحی شده اند و صد البته خبرنگار صدا و سیما هم که گویا نقش پایه میکروفن را ایفا می کرد نپرسید که اگر موضوع فقط یک سوختگی سطحی است ، چرا مراکز درمانی پیرانشهر نتوانسته اند از عهده درمان یک سوختگی سطحی برآیند و ناگزیر شده اند بچه ها را به بیمارستان های ارومیه و حتی تبریز در استان مجاور ببرند و بستری کنند؟!
 به گزارش عصرایران،مخلص کلام آن که تا زمانی که مسؤولیت پذیری مسوولان در ایران ، در قالب شوخی و گل و بلبل جلوه دادن اوضاع جلوه گر شود ، پاشنه در بر همین منوالی که هست خواهد چرخید ، چه حاجی بابایی در اتقا وزیر آموزش و پرورش بنشیند و به تداوم وزارتش بیندیشد و چه هرکس دیگری با همین دیدگاه!

 



برچسب ها: حمید رضا حاجی بابایی، مدرسه شین آباد، راهیان نور بروجنی، وزارت آموزش و پرورش، ادبیات غیر مسؤولانه، آتش سوزی دبستان شین آباد، مسؤولیت پذیری،

این کارها برای خداست یا خُرما!؟ ...



 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

 

http://s6.picofile.com/file/8235459634/MAN8FE_E_MELLY_YAA_JEN8HY_2.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8235458950/MAN8FE_E_MELLY_YAA_JEN8HY_1.jpg

 این کارها برای خداست یا خُرما!؟ ...

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


 علی مطهری در سایت شخصی خود جوابیه ای به روزنامه کیهان منتشر کرد:

جناب آقای شریعتمداری
مدیرمسئول روزنامه کیهان
با سلام، در شماره یکشنبه ۴/۱۱/۹۴ آن روزنامه، صفحه ۲، بخش خبر ویژه، این جمله از قول من نقل شده بود که «نباید از این ترسید که مجلسی بر ضد نظام تشکیل شود» و چنین القاء شده بود که مقصود من این است که تشکیل مجلسی بر ضد نظام امری مستحسن و نیکوست و نباید از آن ترسید، در حالی که اگر نویسنده "خبر ویژه” به خود زحمت می داد و جملات قبل از این جمله را می خواند و از هول حمله به اینجانب در دیگ بی انصافی و توهین نمی افتاد، مقصود را که بسیار روشن است در می یافت.
جملات قبل از این جمله چنین است: «ریشه این گونه بررسی صلاحیت ها ترس بی جایی است که از فریب خوردن مردم وجود دارد. برخی تصور می کنند که مردم آن رشد لازم را ندارند و فریب می خورند و شاید افرادی را انتخاب کنند که در مقابل نظام و ولی فقیه بایستند. این ترس، بیهوده بوده و موجب ضربه خوردن نظام می شود.»
هرکس ذره ای انصاف و به قول خود نویسنده «خبر ویژه» ذره ای شعور داشته باشد می فهمد که مقصود این است که مردم هرگز به چنین مجلسی رأی نخواهند داد، بنابراین ترس از تشکیل چنین مجلسی و به دنبال آن سخت گیری در بررسی صلاحیت ها ضرورتی ندارد.
متأسفانه در شماره پنجشنبه اول بهمن آن روزنامه نیز در همین ستون مطلب ناقصی از اینجانب نقل شده بود که «التزام به اسلام قابل تشخیص نیست» و بعد نویسنده این ستون آسمان ریسمان کرده و خود را به تکلف انداخته بود برای پاسخ دادن به آن، در حالی که اصل سخن من این بود که مسلمانی هر شخص به گفتن شهادتین است و اعتقاد و ایمان فرد به اسلام نیز امری قلبی است و قابل تشخیص نیست و عدم التزام عملی شخص به اسلام نیز به این معنی است که مثلا او بر یک گناه کبیره مثلا شرب خمر اصرار دارد. آیا کسانی که به استناد این امور رد صلاحیت شده اند این گونه اند و آیا این استنادها درست است؟
از نویسنده این ستون می خواهم زمانی که دست به قلم می برد ببیند برای خدا می خواهد بنویسد یا برای هواهای نفسانی خود، اگر اولی است بنویسد و الا دست نگه دارد که به قول معصوم حرمت آبروی مومن از حرمت کعبه بالاتر است.
مستدعی است این مطلب مطابق قانون مطبوعات در اولین شماره آن روزنامه در همان محل و به طور کامل درج گردد. قبلا سپاسگزارم.
علی مطهری
۴/۱۱/۹۴



برچسب ها: حسین شریعتمداری، علی مطهری، ضد نظام، بررسی صلاحیت ها، ولی فقیه، التزام به اسلام، کاندیداتوری مجلس دهم،

در پاسخ به رد صلاحیتها چه باید کرد؟


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s6.picofile.com/file/8235330726/SHEREKATE_GOSTARDEH_DAR_ENTEX8B8T_1.jpeg

http://s6.picofile.com/file/8235331268/SHEREKATE_GOSTARDEH_DAR_ENTEX8B8T_8.jpeg

http://s7.picofile.com/file/8235331718/SHEREKATE_GOSTARDEH_DAR_ENTEX8B8T_5.jpeg

 

http://s7.picofile.com/file/8235332484/SHEREKATE_GOSTARDEH_DAR_ENTEX8B8T_7.jpeg

http://s6.picofile.com/file/8235333192/SHEREKATE_GOSTARDEH_DAR_ENTEX8B8T_6.jpeg

 

http://s6.picofile.com/file/8235333976/SHEREKATE_GOSTARDEH_DAR_ENTEX8B8T_3.jpeg

http://s7.picofile.com/file/8235334734/SHEREKATE_GOSTARDEH_DAR_ENTEX8B8T_2.jpeg

 

 

 در پاسخ به رد صلاحیتها چه باید کرد؟

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


 روزنامه قانون ، دکتر صادق زیبا کلام :

 می‌دانم که صِرف طرح چنین عنوانی چقدر با مخالفت و اعتراض مواجهه خواهد شد. رد صلاحیت‌ها آن‌قدر گسترده بودند که حتی صدای شماری از اصولگرایان را هم درآورده. کم نیستند استان‌هایی که حتی یک داوطلب اصلاح‌طلب یا طرفدار دولت هم تائید صلاحیت نشدند. بنده قبلاً گفته بودم که شورای نگهبان «مثل برگ خزان رد صلاحیت خواهد نمود.» اما آنچه در عمل اتفاق افتاد از آنچه بنده یا بدبین‌ترین اصلاح‌طلبان هم تصور می‌کردیم بدتر بود. بسیاری سرخورده و ناامیدانه می‌گویند که «چرا بایستی در انتخابات شرکت کنیم؟» «وقتی حتی یک نفر را هم شورای نگهبان در فهرست نامزدهای حوزه انتخابیه‌مان باقی نگذاشته، در انتخابات شرکت کنیم که به کدام نامزدمان رأی بدهیم؟» بیشترین مطالبی که در فضای مجازی بعد از اعلام رد صلاحیت‌ها به راه افتاده مسئله «بایکوت» می‌باشد. بسیاری با غرور و افتخارمی نویسند که در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده‌اند.
به نظر می‌رسد یک موجی در حال به راه افتادن است که عدم شرکت در انتخابات را یک‌جور اعتراض مدنی به رد صلاحیت‌ها می‌داند. برخی دیگر استدلال می‌کنند که شرکت در انتخابات هفتم اسفند با توجه به این‌همه رد صلاحیت، مشروعیت بخشی به یک انتخابات غیر دمکراتیک می‌باشد. با توجه به این واکنش‌ها، «چه باید کردِ» اصلاح‌طلبان و در یک سطح گسترده‌تر مردم عادی در این انتخابات چه می‌بایستی باشد؟ ضمن آنکه یقیناً چند چهره شناخته‌شده رد صلاحیت شده (دکتر علی مطهری و...) تائید صلاحیت خواهند شد. آیا بایکوت و شرکت نکردن در انتخابات واکنش درستی است؟ آیا رأی دادن در این شرایط، زدن مهر تائید بر یک روند غیر دمکراتیک و مشروعیت بخشی به رد صلاحیت‌ها و درنتیجه همراهی با پایمال نمودن حقوق شهروندی نخواهد بود؟
دوستان عزیز، ما تحت هر شرایطی می‌بایستی با تمام توان در انتخابات پیش رو شرکت نماییم. من دو دسته دلیل برای این دیدگاه دارم. نخست تجربیات انتخابات گذشته است؛ و درست‌تر گفته باشم بی‌حاصل و حتی مخرب بودنِ نتایجِ بایکوتِ انتخابات بوده است.
تجربه گذشته نشان می‌دهد که هرگاه ما در انتخابات شرکت نکرده‌ایم نه‌تنها شرایط بهتر نشده و پیشرفتی نکرده‌ایم(در امر توسعه کشور اعم از توسعه سیاسی و اقتصادی)، بلکه یک گام هم به عقب‌رفته‌ایم. فی‌الواقع در سه انتخابات گذشته (مجالس هفتم، هشتم و بالأخص نهم) رأی ندادن یا عدم شرکت در انتخابات کاملاً به نفع جریانات رادیکال و تندرو تمام شد.
 البته مسئولین از پایین بودن میزان مشارکت خیلی خوشحال نمی‌شوند. صدالبته که برای بهره‌برداری هم در داخل کشور و هم در عرصه بین‌المللی مسئولین ترجیح می‌دهند که میزان مشارکت خیلی بالا باشد؛ اما نه به هر بهایی. نه به بهای تشکیل یک مجلس نافرمان و مستقل. فی‌الواقع میان دو گزینه مشارکت بالا اما تشکیل یک مجلس مستقل در یکسو و مشارکت پایین اما رسیدن به مجلسی مطیع، مسئولین یقیناً دومی را انتخاب خواهند نمود. مرادم آن است که رویکرد بایکوت و رأی ندادن چندان حربه نیرومندی نیست که طرف مقابل را نگران کرده و وادار به تجدیدنظر در موضع‌گیری و رفتارهای سیاسی‌اش نماید. تجربه انتخابات مجلس نهم در اسفند۹۰ بهترین گواه بی‌حاصل بودن این تاکتیک است. در آن انتخابات اصلاح‌طلبان مشارکت فعالی نداشتند و بسیاری از مردم رأی ندادند. آن رویکرد دقیقاً به نفع تندروها و اعضاء جبهه پایداری (جناب روح‌الله حسینیان، جناب حمید رسایی، آقای دکتر مهدی کوچک زاده، آقای دکتر اصغر زارعی، سرکار خانم فاطمه آلیا و...) تمام شد و بسیاری از آنان از تهران که نزدیک به ۶ میلیون رأی‌دهنده داشت، با ۵ درصد آراء یعنی با حول‌وحوش ۳۰۰ هزار رأی به مجلس راه یافتند.
اما دلایل بعدیم برای لزوم شرکت در انتخابات. نخست آنکه
ما می‌توانیم به اصولگرایانی که در نقطه مقابل تندروها قرار دارند رأی بدهیم. تقویت اعتدال و میانه‌روی در بلندمدت گامی در جهت اصلاحات است؛ اما دلیل بعدیم برای لزوم شرکت در انتخابات بسیار بنیادی‌تر است و دربرگیرنده تقویت و پیشبرد اصلاحات است.
 همه کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند چهره‌ها و فعالین سیاسی نیستند. ممکن است برخی از آن‌ها اشخاص تحصیل‌کرده، با تجربیات اجرایی و متخصص باشند. این داوطلبین چون فعالیت سیاسی نداشته‌اند بنابراین شورای نگهبان هم حساسیتی بر روی آن‌ها نداشته و تائید صلاحیت شده‌اند. اصلاح‌طلبان می‌توانند بر روی این دست داوطلبین بررسی به عمل بیاورند و ای‌بسا در میان آنان اشخاصی را بیایند که اگرچه تاکنون صبغه اصلاح‌طلبی نداشته‌اند اما می‌توانند نیروهای بالقوه مناسبی برای اصلاحات در آینده بشوند و درنتیجه اصلاح‌طلبان می‌توانند بر روی چنین افرادی سرمایه گزاری نموده و آنان را در لیست نامزدهایشان قرار بدهند. شاید برخی از آن‌ها بعداً معلوم شود که انتخاب مناسبی نبوده‌اند و پس از راه‌یابی به مجلس به سمت قدرت رفته و به جرگه اصولگرایان بپیوندند؛ اما یقیناً برخی از آن‌ها هم ممکن است به‌تدریج بدل به نیروهای ارزشمندی برای جریان اصلاحت بشوند. دوستان،
اصلاحات یعنی دمکراسی خواهی، آزادی‌خواهی، مطالبه حاکمیت قانون و توسعه سیاسی. ممکن است امروز نماینده‌ای چندان دل درگرو این ارزش‌ها نگذارده باشد؛ اما آیا احتمال وجود ندارد که به‌تدریج تمایل به این مطالبات پیدا کند؟ هیچ‌کس اصلاح‌طلب متولد نمی‌شود بلکه ممکن است بعضی‌ها در مسیر تحول اجتماعی‌شان اصلاح‌طلب بشوند. ازجمله برخی از داوطلبینی که امروز ثبت‌نام کرده‌اند و امیدواریم با حمایت رهبری اصلاح‌طلبان به مجلس راه یابند. دوستان عزیزی که رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان افسرده و نامیدتان ساخته، فراموش نکنیم که مهم‌تر از چهره‌های اصلاح‌طلبی که امروز رد صلاحیت شده‌اند، اندیشه اصلاح‌طلبی است که در دوم خرداد ۷۶ متولد شد و علیرغم همه قلع‌وقمع‌ها زنده مانده و بقول قدیمی‌ها قد کشیده و بزرگ شده است. حتماً و حکما ضرورت ندارد که یک چهره اصلاح‌طلب در مجلس دهم حضور پیدا کند تا اصلاحات به جلو برود. هر فرد گمنام و ناشناسی که علاقه‌مند به نظام و کشور، تحصیل‌کرده، معتدل و میانه‌رو با یک درجه‌ای از آزادیخواهی و بالاخره دلش درگرو پیشرفت و ترقی کشور باشد، می‌تواند روزی یک اصلاح‌طلب تمام‌قد شده و اصلاحات را به‌پیش ببرد. همه ۸۰میلیون را که نمی‌شود رد صلاحیت نمود.
 اصراری نداشته باشیم که اصلاح‌طلبان فعلی حکما به مجلس راه یابند و تصور نکنیم که اگر آن‌ها به مجلس دهم راه نیابند متوقف‌شده‌ایم. اصلاحات از میان خیل عظیم جوانان دهه۶۰ و حتی دهه۷۰ رهبران فردایش را تأمین خواهد نمود. این یک پروسه تاریخی است که نه با رد صلاحیت می‌توان جلوی آن را گرفت و نه با غل و زنجیر «فتنه» می‌شود آن را به زنجیر کشید.
بیاییم کاری را که در انتخابات ۹۲ بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی نمودیم و با بهمنی که با ۱۹ میلیون رأی به آقای روحانی به راه انداختیم و اصولگرایان را کیش‌ومات کردیم، بار دیگر در ۷ اسفند تکرار نماییم و با رأی دادن به هر نامزدی که رهبری اصلاحات در سراسر کشور تعیین می‌کند نشان دهیم که پایمال نمودن حقوق ابتدایی و اولیه شهروندی در قالب رد صلاحیت‌ها چقدر بر عزم ما در پیشبرد اصلاحات افزوده است.

 در عشق توأم نصیحت و پند چه سود / زهراب چشیده‌ام مرا قند چه سود

 گویند مرا که بند بر پاش نهید / دیوانه دل است پای دربند چه سود

 



برچسب ها: انتخابات مجلس دهم، رد صلاحیتها، اصلاحطلبان، اصولگرایان، تندروها، زیبا کلام، مشارکت فعال،

کرباسچی: هاشمی هم زمانی دلواپس بود! ...



 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

http://s7.picofile.com/file/8235130326/KARB8SCHY_1.jpg

http://s7.picofile.com/file/8235130900/RAFSANJ8NY_A_NEGAR8N_1.jpg

http://s7.picofile.com/file/8235131350/DELV8PASY_2.jpeg

 

 

 

کرباسچی: هاشمی هم زمانی دلواپس بود! ...  

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


 دبیرکل حزب کارگزاران که مدتی است در فضای رسانه‌ای حضور کمرنگی داشته، در گفت‌وگویی مشروح درباره همه موضوعات روز کشور سخن گفت.
شهردار سابق تهران در این گفت‌وگو پاسخگوی پرسش‌های خبرآنلاین درباره برجام، ردصلاحیت برخی اصلاح‌طلبان از سوی هیات نظارت، حضور آیت‌الله هاشمی در لیست جامعتین، ورود جریان احمدی‌نژاد به انتخابات و عدم حضور ناطق نوری و لاریجانی در شورای ائتلاف اصولگرایان بود.
بخش‌هایی از این گفته‌های غلامحسین کرباسچی در زیر می‌آید:
* روشن است که دیپلماسی دولت یازدهم اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها را عاید کشور کرد. دیپلماسی دولت‌های نهم و دهم که این مشکلات را به وجود آورده بود... سعی نکنیم این دستاوردهای ملی را تحقیر کنیم یا نادیده بگیریم.
* بزرگ‌ترین هنر دیپلماسی آقای روحانی در کنار مذاکره با خارجی‌ها این بود که توانست یک حمایت ملی و پشتوانه ملی را پشت برجام قرار دهد به نحوی که شخصیت‌های مختلف داخل نظام و مراکز مختلف قدرت را در حمایت از مذاکرات و برجام جذب کند. این که نظرات مجلس و قوه قضاییه با دولت همسو شوند، اتفاق بسیار مهمی است. خصوصا رهنمودهای رهبری در این خصوص که نقش اساسی داشت.
* خیلی پیچیده نیست که بفهمیم تمام این دلواپسی‌ها جناحی است نه مبتنی بر منافع ملی. آن زمان که این تحریم‌ها در حال شکل گرفتن بودند و این هزینه‌ها برای کشور به وجود می‌آمد زمان دلواپسی بود نه الان.
* آن زمانی که آیت‌الله هاشمی بارها گفتند که این تحریم‌ها خصوصا تحریم‌های شورای امنیت ممکن است، راحت گذاشته شود ولی برداشتن و رفع آن به این سادگی‌ها نیست؛ توجه نکردند. جای دلواپسی آن زمان بود نه الان. آن زمان که آقای هاشمی دلواپس این بودند که گذاشتن این تحریم‌ها چه بلایی سر کشور می‌آورد و چقدر رفع آنها برای کشور هزینه برمی‌دارد؛ چرا این افراد دلواپس نشدند؟
* من بارها گفته‌ام دولت آقای روحانی دولت خیلی مظلومی است... پایان دولت احمدی‌نژاد واقعا آغاز یک دوره بحران برای هر دولتی که روی کار می‌آمد، بود.
* اگر امنیت اقتصادی ایجاد شود، اگر مجلسی روی کار بیاید که به جای کارشکنی با دولت همراه دولت باشد البته نه همراهی برای اهداف سیاسی بلکه همراهی برای منافع ملی شاید بتوان امیدوار بود از این بحران عبور کنیم.
* معتقدم نباید نگران این باشیم که اگر در آمریکا افراطی‌ها روی کار بیایند سرنوشت برجام چه می‌شود. سیاست کشور و رفتار سیاستمداران کشورمان براساس خویشاوندی با نیروهای معتدل آن کشور بنا نشده است... نباید نگران افراطی‌های آمریکا باشیم باید نگران افراط‌گری‌های درون کشور باشیم.
* هیچ اصلاح طلبی امروز نیست که مخالف این باشد که مثلا آقای مطهری یا چهره‌هایی مثل ایشان وارد مجلس شوند. افرادی که در دلسوزی‌شان برای منافع ملی و شجاعت‌شان در ابراز آنچه برای منافع ملی و مصالح کشور صحیح می‌دانند شک و شبهه‌ای نیست.
* این که از طرفی رهبری همه ارکان نظام و مردم را حتی مخالفین را دعوت به حضور در انتخابات کنند و از طرفی دستگاه نظارتی چنین نگاه حذفی گسترده‌ای داشته باشد با هم جور درنمی‌آید. اگر دستگاه نظارتی بخواهد انتخابات را بین افراد یک جناح برگزار کند این ظلم به انقلاب و لوث کردن دستور رهبری و ضایع کردن حقوق مردم است. بهانه عدم احراز صلاحیت که در اصل مفهوم خود می‌تواند قابل قبول باشد را نباید به جوک تبدیل کرد. شخصیت‌هایی مثل دکتر معین که برای ریاست جمهوری صالح تشخیص داده شده‌اند یا دکتر امراللهی که دانشمند اتمی و پایه‌گذار این سازمان بعد از انقلاب است برای چه نباید احراز صلاحیت شوند؟
* به مجریان انتخابات خصوصا دولت این را می‌گوییم که دولتی که توانسته در مقابل یک مساله مهمی مثل برجام با دشمن‌ترین قدرت‌های خارجی بنشیند و مساله مهمی مثل مساله اتمی را حل و فصل کند توقع عمومی و مردم این است که در داخل هم یک سطحی از رایزنی و لابی برای حل این اختلاف سلیقه‌ها ایجاد کند و با همان دیپلماسی خارجی در سیاست داخلی هم روش مذاکره و حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو را دنبال کند.
* نمی‌دانم اصل حضور آقای محسن هاشمی در انتخابات چقدر ادامه پیدا کند. با توجه به حساسیتی که بخشی از گروه‌های افراطی به مجموعه خانواده آقای هاشمی و فرزندان ایشان دارند، شاید خود ایشان به این نتیجه برسد که با حفظ روحیه اعتدال و میانه‌روی در فضای انتخابات معقول باشد که انصراف بدهند.
* بحثی که درباره علت ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد بحث توان جسمی و سن ایشان بود. ولی در انتخابات خبرگان این موضوع جای طرح ندارد، معتقدم احتمال ردصلاحیت ایشان خیلی بعید است خیلی از اعضای خبرگان هستند که از آقای هاشمی سن شان بالاتر است و شرایط جسمی خوبی ندارند.
* معتقدم احتمال ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی برای مجلس خبرگان خیلی بعید است.
* اظهارات رهبری نشان دهنده اعتمادشان به آقای هاشمی است. ببینید رهبری در شرایط و موقعیتی نیستند که مجبور باشند کسی که اختلاف نظر اساسی با ایشان دارند را کنار خود نگه دارند. البته این اختلاف نظرهای جزئی بین همه افراد طبیعی است ولی چطور ممکن است رهبری کسی را که اختلاف نظر درباره اصل مسائل انقلاب داشته باشد برای پست مهمی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب کنند یا او را تحمل کنند که دو دوره ریاست جمهور باشد؟ یا تعبیرهایی که رهبری راجع به آقای هاشمی داشتند نشان می‌دهد به ایشان اعتماد دارند.
رهبری که با آقای هاشمی رودربایستی ندارند. ما معتقد نیستیم که رهبری تحت فشار حرفی را بزنند یا با رودربایستی با کسی داشته باشند. اینها تلاش‌های سیاسی است که عده‌ای در این نزاع‌های سیاسی به آن دامن می زنند و قابل اعتنا نیست.
* اگر آقای ناطق نوری امروز در بین دوستان قدیم خود و جریانات موسوم به اصولگرا حضور ندارند چرایی آن را باید این دوستان جستجو کنند. جدایی و اعلام استقلال آقای لاریجانی هم به نظرم به همین علت است.
* من جریان احمدی‌نژاد را چندان ریشه‌دار و توانمند نمی‌بینم که در یک رقابت سالم بتواند رای جدی در مجلس داشته باشد. کارنامه این مجموعه در دولت نهم و دهم و افرادی که از این جریان در مجلس بوده‌اند برای مردم و نظام روشن است و فکر نمی‌کنم خطری وجود داشته باشد.



برچسب ها: کرباسچی، آیت‌الله هاشمی، جریان احمدی‌نژاد، هنر دیپلماسی، دلواپسی‌ها، تحریم‌ها، کارشکنی،

علی مطهری: نباید از این ترسید که ...



 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

 

 

علی مطهری: نباید از این ترسید که ...

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 


 به گزارش خبرآنلاین، مراسم رونمایی از کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس، علی مطهری به بحث سیر بررسی صلاحیت‌ها در اداور مختلف مجلس اشاره کرد و گفت: روشن است که به مرور یک مقدار دمکراسی مورد قبول قانون اساسی ما در طول زمان با این نوع بررسی صلاحیت‌ها محدود شده و بخشی از انتخاب مردم به عهده آن مرجع قانون گذاشته شده است.

وی بر لزوم اصلاح این امر تاکید کرد و گفت: ریشه اینگونه بررسی صلاحیت‌ها ترس بی جایی است که از فریب خوردن مردم وجود دارد. برخی تصور می‌کنند که مردم آن رشد لازم را ندارند و فریب می ‌خورند و شاید افرادی را انتخاب کنند که در مقابل نظام و ولی فقیه بایستند. این ترس بیهوده بوده و موجب ضربه خوردن نظام می شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این محدودیت در بررسی صلاحیت‌ها باید محدود و مربوط به فساد اخلاقی و فساد سیاسی مثل جاسوسی است، ادامه داد: اینکه برخی مجلس ششم را مجلس نامطلوب معرفی می‌کنند شاید به خاطر تبلیغاتی است که علیه آن انجام شده است. مجلس ششم غیر از مسئله تحصن، مجلس ناموفقی نبوده و در اجرای فصل سوم قانون اساسی گام های مهمی برداشته و در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی تلاش کرده است. نباید از این ترسید که مجلسی بر ضد نظام تشکیل شود. اینکه گفته می‌شود تعدادی از نمایندگان مجلس ششم به رهبر نوشتند، متن نامه هم بد نبود و امروز برخی از آن پیش‌بینی ها به وقوع پیوسته است.

مطهری ریزبینی در صلاحیت ها برای جلوگیری از تشکیل مجلس ناخوشایندرا نامطلوب دانست و گفت: اینگونه برخوردها موجب می‌شود که مردم رشد اجتماعی پیدا نکنند شهید مطهری در سال 1348 جملاتی دارند که مضمون آن این است که تحمیل وکیل ولو صالح موجب می‌شود که مردم آن رشد لازم را پیدا نکنند. باید این اجازه و اختیار را مردم داشته باشند تا اگر صدبار هم اشتباه کنند، در نهایت به رشد اجتماعی برسند.

وی به حضور خود در مجالس هشتم و نهم اشاره کرد و افزود: نقطه آغاز حیات سیاسی من همان مجلس هشتم است که از آن به عنوان مجلس اصولگرا یاد می‌شود. تصور من از اصولگرایی یک چیز دیگری بود. من انتظار دیگری از آن مجلس و نمایندگان داشتم و در عمل دیدم که اصولگرایی واقعی وجود ندارد. در همان دوران با ماجرای وزارت کشور آقای کردان مواجه شدیم. ایشان در جلسه رای اعتماد مدرک دکترای خود از دانشگاه آکسفورد نشان داد و وزیر شد.همان موقع که بحث‌هایی مطرح شد من گفتم که حالا که ایشان وزیر شده دیگر بی خیال پیگیری موضوع شوید اما وقتی جواب استعلام آمد گفتیم درست نیست که وقتی مردم متوجه دروغ شدند ما در مقابل این امر سکوت کنیم. حتی خواستار این شدیم که خود دولت ایشان را برکنار و یا حتی معاون وزیر کند. اما آنها نپذیرفتند و ما هم حاضر نبودیم که در مقابل این مسئله سکوت کنیم.

مطهری به دیدار خود با احمدی‌نژاد در این ارتباط اشاره کرد و گفت:‌ در‌آن جلسه سه ساعته آقای احمدی‌نژاد از من خواست که بی خیال موضوع شویم و این همه مدرک قلابی وجود دارد من هم گفتم که بحث شخصی وجود ندارد شما هم کار ی کنید تا این مسئله به مجلس کشیده نشود. خود کردان حاضر به استعفا شد اما احمدی‌نژاد اجازه نداد و در جلسه استیضاح هم حاضر نشد و آن مرحوم هم هرچه در جلسه استیضاح گفت به ضررش به پایان رسید و در نهایت با رای بالایی عزل شد.

نماینده مردم تهران به موضوع سوال از رییس جمهور در مجلس هشتم نیز اشاره کردو گفت:‌ این مسئله هم نماینگر یکی دیگر از نواقص اصولگرایان بود. وقتی رییس جمهور می گفت من قانون را اجرا نمی کنم نباید حتی یک ساعت هم رییس جمهور این مملکت می‌ماند. اما دوستان می‌گفتند این دولت مورد حمایت رهبری است و ما ورود نمی کنیم. حدود یک سال طول کشید تا بحث سوال مطرح شود. ایشان حتی گفتند من قانونی که مطابق با قانون اساسی باشد را اجرا می کنم و با سایر قوانین نیز مخالف نظر من است کاری ندارم. نپذیرفتن سوال موجب شد که من از نمایندگی استعفا دهم که در نهایت هیات رئیسه آن را پذیرفت و رییس جمهور برای پاسخگویی به مجلس آمد. هرچند که آیین‌نامه در این ارتباط دارای نواقصی بود و بعدها آن نقیسه رفع شد.

وی یکی از مشکلات اصلی کشور و اصولگرایان را برداشت غلط از موضوع ولایت فقیه دانست و گفت: ولایت فقیه هیچ تکلیفی را از گردن ما ساقط نمی کند. اینکه من نماینده به وظایف خود عمل نکنم به این دلیل که از نظر رهبری خبر ندارم، صحیح نیست.

مطهری به انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم اشاره کرد و گفت: در زمان ما ادامه حضور احمدی‌نژاد را به صلاح کشور نمی دانسنیم از این رو با دوستان همفکری کرده و گفتیم از آقای ولایتی در انتخابات حمایت کنیم. در این خصوص دیدارهایی هم با اقاای هاشمی و خاتمی داشتیم و آنها هم استقبال کردند اما در نهایت دوستان ما گفتند چون نظر آقا را نمی دانیم وارد نمی شویم. انتخابات که ربطی به رهبری ندارد اگر رهبری می خواست که خود رییس جمهور را انتخاب کند که دیگر انتخابات معنایی نداشت. در سال 88 هم که فتنه‌ای راه افتاد، ابتدا عده‌ای راه افتادند و گفتند که نظر آقا به احمدی نژاد است.

نماینده مردم تهران قانون هدفمند کردن یارانه ها را نیز از دیگر مصوبات خوب مجلس هشتم عنوان کرد و گفت: این قانون خوب بود اما اجرای بدی داشت. با وجود اینکه سهم هر فردا 15 هزار بود دولت برای هر نفر مبلغ 45 هزار در نظر گرفت که موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای کشور شد و دوستان باز هم سکوت کردند.
منبع: خبر آنلاین

 



برچسب ها: علی مطهری، فساد اخلاقی و سیاسی، مجلس ششم، ضد نظام، تحمیل وکیل، اصولگرایی، کردان،