بـیـگـنـــاهـــان ...

بـیـگـنـــاهـــان ...

«حسین پناهی» : و سکوت می‌کنی ، و فریاد زمانم را نمی‌شنوی. یکروز سکوت خواهم کرد. و تو آن روز برای اولـین بار مفهوم دیر شدن را خواهی فهمید!…
بـیـگـنـــاهـــان ...

بـیـگـنـــاهـــان ...

«حسین پناهی» : و سکوت می‌کنی ، و فریاد زمانم را نمی‌شنوی. یکروز سکوت خواهم کرد. و تو آن روز برای اولـین بار مفهوم دیر شدن را خواهی فهمید!…

به شعبون خان هم گفته بودند: «دیگی که برآ مآ نجوشه، ... »


 
 

 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

http://s3.picofile.com/file/8222055342/HEZ8RDAST8N_1.jpg

 

http://s3.picofile.com/file/8222055618/HEZ8RDAST8N_3.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8222056726/HEZ8RDAST8N_2.jpg

 

http://s3.picofile.com/file/8222057800/SHA_ABUN_OSTEXUNY_1.jpg

 به شعبون خان هم گفته بودند:

«دیگی که برآ مآ نجوشه، ... »

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

آفتاب یزد- امید کاجیان: شبنامه‌هایی که در روز پخش می‌شوند و دست به دست می‌گردند. طبق یک سنت دیرینه! خیلی وقت است که این روش برای تخریب رقیب در هر کوی و برزنی کارآیی دارد. با سطح گستردگی زیاد یا کم فرقی نمی‌کند. تا بوده همین بوده. عرصه سیاست در هر مقطعی، در هر دوره‌ای و در هر سطحی، شاهد این شبنامه هاست که اگر نباشد جای تعجب است.
به خصوص در این دو سال، این روال، عادی تر هم شده، چه آن زمان که قرار بود اعضای کابینه روحانی رای بیاورند، چه آن هنگامی که سکان وزارت خارجه کشور به دست ظریف افتاد وتصمیم بر آن شد تا او دلش را به دریا بزند و مذاکرات نفسگیر با 1+5 را از نو آغاز کند. از مجلس بگیرید تا نمازجمعه تا راهپیمایی‌ها، در هر جایی که جمعیتی بود، جماعتی هم به دنبال منفعتی از نوع جناح بازی‌های سیاسی‌شان، گام برمی داشتند و متنی بر کاغذی و پخش آن علیه دولت و وزرا به ویژه شخص ظریف. البته در این بین روزگاری هم علیه شخص حسن روحانی چنین برگه‌ها و کاغذهایی در مجلس دست به دست شد.
مقاومت ظریف!
ولی بی تردید سهم وزیر خارجه ایران که در این مدت مستقیم و غیرمستقیم زیاد از این برخوردهای تند را شاهد بوده و اهانت‌ها را شنیده بیشتر از باقی است با این حال او نشان داد، برخلاف نام ظریفش، مقاوم است! و قرار نیست با این توهین‌ها و فریادهایی که پشت سر او یا جلو رویش می‌شود خم به ابرو بیاورد و از کوره به در شود و به تلافی بخواهد، همچون مخالفان، تریبون‌ها را به باد داد بگیرد!
از حرف‌هایی که در قوه قانونگذاری، برخی خطاب به او می‌گفتند و می‌گویند بگذریم، نگاهی به برخی از چنین برگ نوشته‌های معروف به شبنامه، هم قابل توجه است. زمانی محمد جواد ظریف را در حال آتش زدن اورانیوم‌های غنی سازی شده می‌کشیدند و زمانی هم در تراکت‌هایی از قبل تهیه شده، به عواقب ناشی از برجام، می‌پرداختند.
به هر حال کسی هم مدعی این نبود که آنچه در جریان مذاکرات صورت می‌گیرد صدرصد هوادار دارد و مطمئنا گروه‌هایی هم با آن مخالفت داشتند اما روال توافق خوب یا بد، طی شد و به خط پایان رسید. تا جایی که تمامی ارکان نظام تا بالاترین مقامات آن، ماحصل برجام را پذیرفتند و بر اجرایی شدن آن مهر تایید زدند.
شیرین کاری جدید
آنچه در این دو سال گذشت را می‌توان ناشی از تفکرات مختلف دو جناح مخالف یکدیگر دانست که البته هریک داعیه حفظ نظام و ارزش‌های آن را دارند. با این حال وقتی کار توافق تمام شد و در دستور کار سیستم حاکمیتی قرار گرفت و از طرفی ارگان‌های مختلف نظام، کار ظریف را قابل قبول توصیف کردند کمتر کسی توقع این را داشت تا مخالفان وزیر خارجه ایران بعد ازاین هم، هنوز بنا را بر تخریب وجهه او بگذارند. اما گذاشتند! و در جدیدترین شیرین کاریشان! یک هفته نامه دو برگی که خود را منتسب به «یک تشکل دانشجویی دانشگاه قم» می‌داند از وزیر خارجه ایران به عنوان " ظریف الممالک یاد می‌کند و او را متهم به تهاجم به ملت کرده است.
چند نکته
اما در شبنامه جدید علیه ظریف به چند نکته باید توجه کنیم؛ نخست، تداوم چنین اقداماتی پس از اجرایی شدن برجام و تصمیم حاکمیت است، گویا قرار نیست، عده‌ای که تا پیش از تایید توافق و موافقت نظام، از هیچ تلاشی برای ابراز مخالفتشان دریغ نکردند، بعد از تایید آن توسط تمامی ارگان‌های حکومت هم، دست از مواضعشان بردارند و از نگرش هایشان کوتاه بیایند.
البته جای شگفتی بسیار دارد که وزیر خارجه ایران متهم به تهاجم بر ملت هم شده! چون خیلی‌ها معتقدند که کلیدی‌ترین کاربرد برجام، این بود تا جلو تهاجم به ملت ایران گرفته شود!
مطلب بعدی در اقدامات تخریبی اخیر، لقب "ظریف‌الممالک" است که خطاب به رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای داده شده، لقبی که از درون، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. درست مثل راهپیمایی چند روز پیش، که عده‌ای درآن از وجود میرزا آقاخان‌های جدید سخن می‌گفتند! میرزا آقاخانی که به بستن قراردادهای ننگین معروف است! به نظر می‌آید که اینبارهم تاریخ و به کارگیری مقایسات اشخاص مختلف در گذر زمان و استفاده از واژه‌هایی در حال و هوای 100 سال پیش، به کمک مخالفان همیشه ناراضی آمده تا به یاری آن بتوانند خیلی راحت تر مضامین و معانی خود را القا کنند و در جهت اتهام زنی کارشان را به خوبی انجام دهند.
همه اینها در حالی است که محمد جواد ظریف اخیرا با بیان اینکه با نگاه بدبینانه می‌توان نمره 5 به برجام داد و با نگاه خوشبینانه می‌توان به آن نمره 95 داد، اظهار کرده: "اگر از شرایط پس از برجام استفاده نکنیم این نمره به صفر می‌رسد. ما اگر دچار دعوا شویم نه 5 گیرمان می‌آید نه 95." آن طورکه ایسنا می‌نویسد، وی افزوده:" در شرایط فعلی برجام هرچه بود سپری شد. من به دوستان طرفدار دولت پیشنهاد می‌کنم بحث درباره برجام را متوقف کنند."
جالب است ظریفی که از موافقین خود می‌خواهد تا درباره برجام دیگر سخن نگویند، اینگونه از سوی مخالفانش مورد هدف قرار گرفته و هنوز به بهانه توافق مورد شماتت قرار می‌گیرد.
از فضای کشور دور افتاده اند
پخش چنین شبنامه‌هایی ما را بر آن داشت تا از " امیر محبیان " یکی از چهره‌های شاخص اصولگرایان و موسس حزب نواندیشان ایران اسلامی در اینباره بپرسیم، وی به آفتاب یزد گفت:" "بعضی از افراد هستند که از فضای کل کشور تحلیل درستی ندارند. وقتی مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند که ما از فضای برجام عبور کردیم و باید پس از برجام مراقبت باشیم تا نفوذی صورت نگیرد نیروهای انقلابی باید این موضوع را به عنوان یک اصل در نظر بگیرند. اگر کسانی به هر عنوان توصیه‌های ایشان را نادیده گرفتند تفاوتی با آن کسانی که در مقابل نظام می‌ایستند، ندارند به دلیل آنکه تبعیت از رهبری برای عبور از تنگناهای کشور ضروری است."
این تئوریسین جناح راست افزود:" به گمان من این عده که شبنامه علیه ظریف چاپ و پخش می‌کنند از فضای کشور دور افتاده اند و لازم است مجددا یک بازنگری در نگرش خود انجام دهند آن چیزی که اولویت است و باید وقتشان را روی آن بگذارند، ابعاد نفوذ است. هنگامی که آقای ظریف، به طور روشن می‌گوید مطیع نظامیم و در برابر بحث نفوذ، خود را مسئول پیگیری می‌دانیم.
پس آقای ظریف باید تشویق شود نه اینکه با اهانت با ایشان برخورد کنیم."
محبیان درباره هدف اصلی این عده در پخش چنین شبنامه‌هایی به ما پاسخ داد:"هر حرکت خلاف قانونی در کشور، از نظر متدینین خلاف شرع محسوب می‌شود. بنابراین این افراد باید در نظر بگیرند که در ساختار حکومتی، اقدام آنها دینی نیست.البته آن‌ها می‌توانند از دفاتر مراجع استعلام کنند که آیا می‌شود برخلاف قانون اقدام کنند؟"
وی درباره میزان کارآمدی حرکت‌های تخریبی در چنین برهه زمانی، پاسخ داد: "این حرکات ایذایی است و افراد پیرو این منش به دنبال آشوب هستند و وقتی فضا به هم بریزد نفوذگران هم از چنین فضایی در جهت ایجاد اختلاف استفاده می‌کنند، به نظر من تنها راهی که بشود به کمک آن جلو اختلاف را گرفت این است که همه نیروها چه در دولت و چه در قوای دیگر و چه توده‌های مردم در چارچوب استراتژیک مشخص شده نظام حرکت کنند."
از محبیان درباره شعارها و مقایسه‌های تاریخی از میرزاآقاخان نوری تا لفظ ظریف الممالک پرسیدیم و دلیل اینکه این روزها استفاده از چنین الفاظی از سوی تندروها زیاد شده است، وی پاسخ داد:"به نظر من استفاده از چنین الفاظی اخلاقا غلط است و یک فرد مدعی تدین نباید از طریق القاب و الفاظ به دیگران توهین کند."
تاثیر عکس دارد
به سراغ صفر نعیمی رز، عضو کمیسیون امنیت ملی هم رفتیم و نظرش را درباره پخش شبنامه‌ها جویا شدیم، وی پاسخ داد: "مسلما این شبنامه‌ها در جهت تخریب و تحقیر آقای ظریف بوده و توهین و اهانت به ایشان هم از سوی برخی مرسوم شده! آنانی که به دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه و رئیس تیم هسته ای افترا می‌زنند اقلیت تندرویی هستند که به منافع فردی خودشان می‌اندیشند، منافعی که به آن نرسیده اند، بنابراین نظر به اینکه آنها در سیاست امروز شکست خورده‌اند به نوعی درصددند تا ناکامی‌های پی‌درپی خودشان را پوشش دهند و پخش چنین اعلامیه‌هایی هم در جهت جبران شکست هاست.»
این نماینده مجلس ادامه داد:" ملت ایران و فراکسیون اکثریت مجلس حامی ظریف و دولت است، اکثریت قریب‌ به اتفاق مردم ایران پایبند به منویات نظام هستند و بارها هم بدنه نظام حمایت خودش را از تیم هسته‌ای اعلام داشته و امسال هم به نام همدلی دولت و مردم نامگذاری شد، ما نیز مطمئنا در جهت منافع عمومی گام برمی‌داریم و سعی مان این است که عزت و اقتدار مملکت باقی بماند."
صفر نعیمی در پاسخ به اینکه پخش این شبنامه‌ها تا چه میزان موثر است؟ به ما گفت:"این شبنامه‌ها جز اینکه خود افراطیون و شخصیت آنها را زیر سوال ببرد کارآیی دیگری ندارد. مردم ایران با چنین شبنامه هایی نه تنها تغییر موضع نمی‌دهند بلکه انگیزه آنها در راستای حمایت از ظریف بیشتر و محکم‌تر می‌شود."
روی سیاه !
اینکه انتساب القاب تمسخر آمیز به وزیر خارجه ایران در شبه نشریه‌ها و کاغذهای چاپی تداوم می‌یابد یا خیر و اینکه هنوز حمله و ناسزاگویی به ظریف ورد زبان اقلیت شاکی امروز هست یانه در آینده مشخص خواهد شد.
هرچند در خوشبینانه‌ترین حالت هم بعید است پایانی برای این توهین‌ها متصور بود.
زیرا اکنون استفاده از چنین شبنامه‌ها و تجمعات تنها ترفند باقیمانده مخالفان به شمار می‌آید، تا بلکه با همین اقدامات بتوانند موجبات فروکش کردن آتش برجان فتاده ناشی از شکست خود را فراهم کنند.
این رفتارها، بیش از آنکه ظریف را مورد حمله قراردهد، نشان از رسوایی جماعتی است که اکنون سر ناسازگاری با خواست مردم برداشته‌اند و به مثابه روسیاهی به زغال ماندن هستند. 

 

 

 عکس وَ تدوین :  عـبـــد عـا صـی 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.