بـیـگـنـــاهـــان ...

بـیـگـنـــاهـــان ...

«حسین پناهی» : و سکوت می‌کنی ، و فریاد زمانم را نمی‌شنوی. یکروز سکوت خواهم کرد. و تو آن روز برای اولـین بار مفهوم دیر شدن را خواهی فهمید!…
بـیـگـنـــاهـــان ...

بـیـگـنـــاهـــان ...

«حسین پناهی» : و سکوت می‌کنی ، و فریاد زمانم را نمی‌شنوی. یکروز سکوت خواهم کرد. و تو آن روز برای اولـین بار مفهوم دیر شدن را خواهی فهمید!…

آقای دکتر، شعار نه شرقی، نه غربی، هنوز فراموش نشده ...


 
 

 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

http://s3.picofile.com/file/8220823984/13_AAB8N_RUZE_HAMLEYE_NEZ8MYE_SH8H_BE_D8NESH8MUZ8N_1.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8220824242/13_AAB8N_RUZE_HAMLEYE_NEZ8MYE_SH8H_BE_D8NESH8MUZ8N_2.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8220824384/13_AAB8N_RUZE_D8NESH8MUZ_1.jpg

 

 آقای دکتر، شعار نه شرقی، نه غربی، هنوز فراموش نشده ...

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

 به گزارش (ایسنا)، سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف عصر امروز میزبان ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلب و از دانشجویان پیرو خط امام (ره) و صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.
این مناظره با عنوان بازخوانی اتفاقات 13 آبان و آینده روابط ایران و آمریکا برگزار شد.
 زیباکلام : آمریکا ستیزی جزئی از اهداف انقلاب اسلامی نبوده و پس از تسخیر سفارت آمریکا پیگیری شده است.

 اصغرزاده : اتفاقات 13 آبان محصول همان دوره زمانی و با در نظر گرفتن شرایط موجود روز است.
 سوالی درباره چشم انداز رابطه ایران و آمریکا با توجه به مذاکرات هسته‌ای و مذاکراتی که درباره سوریه بین ایران و آمریکا انجام شده است.

 اصغرزاده : جریان اصلاح طلب با وجود اینکه بعد از سال 88 به شدت دچار محرومیت شد اما همچنان اصلاح طلبانه ایستاده و در سال 92 نیز پای ورقه آقای روحانی را امضا کرده است. اصلاح طلبان از حرکت روحانی در سیاست خارجی دفاع می‌کنند و الان هم پشت سر برجام ایستاده‌اند اما معتقدند نباید درباره رابطه با آمریکا استفاده ابزاری صورت گیرد. از طرفی نباید فکر کنیم که به صرف رابطه با آمریکا همه چیز گلستان می‌شود. کشورهایی مثل پاکستان و عربستان هم با آمریکا روابط خوبی دارند اما شرایط آنچنان مطلوبی ندارند. از سوی دیگر نگاه مطلق به سمت روسیه نیز اشتباه است بلکه باید با هر دو طرف رابطه برقرار کرد.
 ما به این دلیل به همکاری و تعامل با دنیا و حمایت از دولت و برجام معتقدیم چون اگر برجام متوقف شود و تندروها به قدرت برسند کشور دچار جنگ می شوند. زیرساخت آشتی با دنیا، آشتی ملی در داخل است و البته قرار نیست وقتی می‌گوییم نباید در زمینه رابطه با آمریکا ایدئولوژیک برخورد شود این منظور را در نظر داشته باشیم که همه چیز را در رابطه با آمریکا رها کنیم.
دولت آقای روحانی را در تعامل با دنیا باید حمایت کرد اما این به معنی فروختن منافع ملی‌مان نیست.
 صادق زیباکلام :برجام آغاز پایان مرگ بر آمریکا است، معتقدیم یک تغییر عمده نسلی اتفاق افتاده است. نسل دوره ما زمانی که بهمن آمریکا ستیزی به راه افتاد همه آمریکا ستیز شدند و به جز مهندس بازرگان که کنار ایستاد، بقیه همه آمریکاستیز بودند. فضای مجازی و اینترنت خیلی به آگاهی نسل جدید کمک کرده است. نسل ما ساده انگارانه می‌اندیشید.
((( ما متأسفانه ابزار وَ امکانات رسانه-ای محدودی داشته وَ داریم وَ نمی-توانستیم به افکار عمومی کشور آمریکا وَ سایر ملل دنیا تفهیم کنیم که حاکمیت ایالات متحده ، بریتانیا ، شوروی وَ متحدین نزدیکشان ، در طی ِ چندین دهه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، با حمایت همه جانبه از حکام ظلم وُ ستم در ایران چه بلاهایی بر سَر این ملت مظلوم آورده-اند ؛ در پاسخ آقای زیبا کلام وَ امثالهم باید گفت که آمریکا-ستیزی نسلهای آن دوره ، «ساده-اندیشی» نبوده وَ ریشه-های عمیقی داشته. آمریکا وَ متحدینش از حضور جمهوری اسلامی در منطقه وحشت داشته وَ دارند وَ برای سرنگونی آن هر چه که سیاست-شان اقتضا میکرده ، کوتاهی نکرده-اند. از همان روزهای اول انقلاب با حمایت از مزدورانشان جنگهای داخلی تجزیه-طلبانه-ی کردستان ، آذربایجان ، وَ خوزستان را بر پا کردند وَ «یکسال وُ هفت ماه وُ نُه روز» بعد از 22 بهمن 1357 ، وقتی از عملکرد مزدوران داخلی-شان وَ تجزیه ایران طـَرفی نبستند ، سگ هار وَ دیوانه-شان صدام حسین را واداشتند تا قرارداد 1975 الجزایر را لگد-مال کرده وَ هشت سال جنگ تحمیلی را برای سقوط انقلاب اسلامی ، به این ملت مظلوم تحمیل کنند ؛ راه نادرستی که بزرگترین سیاستمدران آن دوره ، همچون «کسینجر» ، «برژنسکی» ، وَ امثالهم به اشتباه بودنش اقرار کردند. الان هم اگر منافع-شان در ایران ، منطقه ، وَ جهان اسلام دچار خطرات جبران-ناپذیری نمی-شد ، حتما با سلاحهای اتمی-شان پاسخ مقاومت این ملت شریف را میدادند ... اگر ما آنقدر قدرت تبلیغاتی داشتیم که به افکار عمومی آمریکا وَ جهان بفهمانیم که «منظور ملت ایران از "شعار مرگ بر آمریکا" وَ سوزاندن پرچم آنها ، فقط ساده-ترین وسیله-ی ابراز تنفر مردم ایران به حاکمیت ظلم ِ ایالات متحده بوده وَ هست وَ هیچ خصومتی با ملت آمریکا منظور نیست» ، مُسلماّ شخص خودم جزو اولین نفرات ِ موافق سوزاندن پرچم آنها وَ ادامه-ی شعار مرگ بر آمریکا بودم ؛ چند دهه قبل ، من چندین سال بین آن مردم زندگی کرده-ام وَ از تعصبات وَ متأسفانه «اطلاعات بسیار ضعیف سیاسی»-شان خبر دارم وَ گسترش «آی.تی» هنوز نتوانسته ذهنیت آنها را نسبت به جهان واقعیتها ، چندان باز کرده وَ رشد دهد ، هنوز هم اربابان رسانه-ای وابسته به سرمایه-داران وَ حاکمیت آمریکا ، بجای مردم فکر میکند وَ تصمیم میگیرد! ... _ عـبـــد عـا صـی )))
این استاد دانشگاه تاکید کرد:
این تهمت است که به ما می‌گویند شما معتقدید اگر توافق در رابطه با آمریکا به وجود بیاید همه چیز گلستان می‌شود، ما کی چنین حرفی زدیم؟ خیلی از کشورها با آمریکا رابطه دارند و مشکل توطئه سیاسی و اقتصادی هم دارند، مثل خیلی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین.
زیبا کلام با بیان اینکه از نظر اقتصادی برجام هیچ چیز را حل نخواهد کرد و قرار هم نبود حل کند، اضافه کرد:‌ برجام فقط می‌تواند مقداری شرایط را بهتر کند و برخی سنگ‌هایی که به پای‌مان بسته شده بود باز خواهد شد. ما یک اقتصاد فاسد و ناکارامد دولتی داریم که تا زمانی که این اقتصاد هست چیزی زیادی عوض نخواهد شد. باید ببینیم کشورهای موفقی مثل ترکیه و برزیل چه کردند و گرنه قرار نیست برجام معجزه‌ای کند.
در ادامه اصغرزاده در تائید صحبت‌های زیباکلام گفت:‌
من حرف آقای زیباکلام را در این زمینه قبول دارم اما فساد را فقط اقتصاد دولتی نمی دانم. یک سوم اقتصاد ایران زیر زمین است و اگر برجام منابع مالی ما را بازگرداند بخش زیادی از منابع به همان جا خواهد رفت. بنابراین تا آقای روحانی برای شفاف سازی اقتصادی کاری نکند اتفاق خاصی هم نخواهد افتاد. 

 

 

 عکس وَ تدوین :  عـبـــد عـا صـی 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.