بـیـگـنـــاهـــان ...

بـیـگـنـــاهـــان ...

«حسین پناهی» : و سکوت می‌کنی ، و فریاد زمانم را نمی‌شنوی. یکروز سکوت خواهم کرد. و تو آن روز برای اولـین بار مفهوم دیر شدن را خواهی فهمید!…
بـیـگـنـــاهـــان ...

بـیـگـنـــاهـــان ...

«حسین پناهی» : و سکوت می‌کنی ، و فریاد زمانم را نمی‌شنوی. یکروز سکوت خواهم کرد. و تو آن روز برای اولـین بار مفهوم دیر شدن را خواهی فهمید!…

پول ملی ما بعد از هدفمندی یارانه-ها، چقدر اُفت داشته؟ ...


 


 

http://s5.picofile.com/file/8154881034/HADAFMANDYE_Y8R8NEH_HAA_02.jpeg
 

http://s5.picofile.com/file/8154880084/HADAFMANDYE_Y8R8NEH_HAA_N8N_05.jpeg

 

http://s5.picofile.com/file/8154883076/HADAFMANDYE_Y8R8NEH_HAA_04.jpeg

 

http://s5.picofile.com/file/8154881500/HADAFMANDYE_Y8R8NEH_HAA_01.jpeg

 

http://s5.picofile.com/file/8155017226/HADAFMANDYE_Y8R8NEH_HAA_BENZ3N_2.jpeg

 

http://s5.picofile.com/file/8155017142/HADAFMANDYE_Y8R8NEH_HAA_BENZ3N_1.jpeg

 

http://s5.picofile.com/file/8155017442/HADAFMANDYE_Y8R8NEH_HAA_BENZ3N_3.jpeg

 

 

  بسم الله الرحمن الرحیم  

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

1391/12/15  
 

 عبرت نیوز؛ دکتر علیرضا واعظ مهدوی، کارشناس اقتصاد سلامت، گفته: « بحث هدفمندشدن یارانه ها که با اعمال یک شوک قیمتی به وضعیت حامل های انرژی همراه بود از ابتدا پیش بینی میشد آثار تورمی شدیدی برجای بگذارد و در همان زمان توسط با بررسی هایی که توسط کارشناسان مختلف با مدل های مختلف صورت گرفته بود تورمی بین 85 تا 105 درصد با قیمت های سال 87 برآورد کرده بودند.»
تسری شوک افزایش قیمت یارانه های انرژی به سایر محصولات
« از همان ابتدا پیش بینی میشد که این افزایش قیمت به یارانه های انرژی محدود نخواهد بود بلکه با افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی، بلافاصله افزایش قیمت تمام شده گندم، صیفی جات، مواد مختلف غذایی ومحصولات باغی و دانه های روغنی را خواهیم داشت. همچنین با توجه به ساختار قدیمی و انرژی بر صنایع، قیمت تمام شده محصولات صنعتی را نیز افزایش خواهد داد که از جمله آن می توان به نقش هدفمندی یارانه ها به افزایش قیمت فولاد، سیمان و فرآورده های پتروشیمی و سایر اشاره کرد که چشمگیرتر از سایر محصولات صنعتی برآورد میشد.»
پیش بینی افزایش 40 تا 200 درصدی محصولات
« گزارش های مختلف از جمله مطالعات انجام شده توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت محصولات یاد شده را بین 40 تا 200 درصد برآورد می کرد و از همان موقع پیش بینی میشد که اثر قیمتی تغییرات یارانه ای انرژی صرفا به مصرف کنندگان مستقیم انرژی محدود نخواهد شد، بلکه با نقش و تاثیری که بر تولید محصولات کشاورزی و صنعتی دارد منجر به رشد سرسام آور تورم و افزایش هزینه زندگی خواهد شدلذا بر وضعیت حقوق و دستمزد ناگزیر اثر خواهد گذاشت و منجر به افزایش دستمزد و هزینه بخش خدمات نیز خواهد شد.»
افزایش فزاینده هزینه های بخش تولید
« در مرحله بعد افزایش فزاینده هزینه های تولید محصولات کشاورزی، محصولات صنعتی و خدمات، بار تورمی مضاعفی را در جامعه ایجاد خواهد کرد و این تورم به سایر حوزه های تعیین کننده اقتصاد نیز تسری پیدا خواهد کرد.». رییس انجمن علمی اقتصاد بهداشت ایران خاطرنشان کرد:
« وضعیتی که امروزه ما در افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ طلا، قیمت خودرو، افزایش قیمت املاک و مستقلات، ساختمان و زمین و سایر شاهدیم با کمال تاسف از ابتدا پیش بینی شده بود و توسط اغلب متخصصین اقتصادی و اجتماعی هشدارهای لازم در این زمینه به دولتمردان و نمایندگان مجلس داده شده بود.».
کاهش 300درصدی ارزش پول ملی
« امروز شاهد آن هستیم که افزایش قیمت حامل های انرژی منجر به افزایش قیمت محصولات کشاورزی شده و حتی تولید بسیاری از ارقام محصولات کشاورزی را فاقد صرفه اقتصادی کرده است. همچنین هدفمندی یارانه ها،منجر به افزایش قیمت محصولات صنعتی شده، هزینه خدمات را افزایش داده که
تمام این موارد منجر به افزایش نرخ ارز شده است به نحوی که ارزش پول ملی تنها در شش ماهه اخیر نزدیک به 300 درصد در برابر ارزهای خارجی کاهش پیدا کرده است.»
« قیمت طلا، خودرو، اتومبیل، مواد غذایی و خوراکی و هزینه های بهداشتی و درمانی، دارو و تجهیزات پزشکی و بسیاری از کالاها و خدمات مورد نیاز مردم به شدت افزایش پیدا کرده است.»
با وجودی که
به عقیده بسیاری از کارشناسان هدفمندی یارانه ها، راه علاج فقرزدایی از کشور اعلام شده و درحالی که بهبود شرایط معیشتی فقرا و کاهش نابرابری درآمدی به عنوان یکی از مهمترین اهداف هدفمندی یارانه ها مطرح شده بود شاهد افزایش فقرا در کشور هستیم و تمام ادعاها در این خصوص که با هدفمندی یارانه ها بعد از سه سال دیگر هیچ فقیری در ایران نخواهیم داشت وضعیت موجود عملا خلاف این ادعاها را ثابت می کند. دکتر واعظ مهدوی از اثرات تورمی هدفمندی یارانه ها بر وضعیت معیشتی مردم و افزایش فقرا چنین می گوید:
فقیران بزرگترین زیان کننده از شرایط تورمی
وی تاکید کرد:
« مطالعات جهانی نشان می دهد که بزرگترین زیان کننده از شرایط تورمی، فقرا و مستضعفین، گروه های دستمزد بگیر، معلمان، بازنشستگان، کارکنان دولت و کارگران هستند.»
تورم مالیات اجباری فقرا
« متخصصین، تورم را مالیات اجباری فقرا به ثروتمندان دانسته اند چرا که در شرایط تورمی قدرت خرید دستمزد اندک حقوق بگیران کاهش می یابد و قیمت اموال، کالاها و سرمایه های ثروتمندان افزایش پیدا می کند. افزایش ثروت ثروتمندان به بهای کاهش قدرت خرید دستمزد فقرا و دستمزدبگیران صورت می پذیرد.»
« در حقیقت دولت ها چنانچه به شرایط تورمی دامن زنند مالکیت گروه های کم درآمد بر حقوق دستمزد ناچیزشان را نقض کرده اند و بدین لحاظ بیشترین بی ثباتی را در عرصه اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرده اند.»
کاهش دسترسی به مواد غذایی ضروری در دهک های پایین
به گزارش سلامت نیوز، رییس انجمن علمی اقتصاد بهداشت ایران تاکید کرد: « متاسفانه مسئولین محترم دولتی تصمیم خطای هدفمندسازی یارانه ها را علیرغم همه توصیه های کارشناسی در پیش گرفتند و بدون توجه به آثار سوء این تصمیم، بر ادامه آن پای فشردند. شواهد متعددی نشان می دهد که در شرایط گرانی و افزایش تورم اخیر، بسیاری از خانواده ها و اقشار متوسط مصرف شیر و لبنیات را در سبد غذایی خود کاهش داده اند. مطالعات ما نشان می دهد مصرف گوشت قرمز به شدت کاهش یافته است و دسترسی به پروتئین مورد نیاز خانوارها بخصوص در دهک های پایین جامعه به شدت محدود شده است.»
از آنجایی که افزایش تورم به معنای افزایش مخارج خانوارها و کاهش قدرت خرید آنها است لذا خانواده ها باید علاوه بر اینکه بخشی از یارانه نقدی خود را صرف پرداخت هزینه های آب، برق، سوخت و ... (که افزایش قیمت داشته است) کنند باید بخشی از درآمد خود را به دلیل افزایش تورم صرف مخارج خود کنند لذا یارانه نقدی خانواده های کم درآمد کفاف افزایش هزینه های ناشی از تورم حاصل از هدفمندی یارانه ها را نخواهد داد لذا وضعیت معیشتی آنها حادتر خواهد شد. دکتر واعظ مهدوی چنین توضیح می دهد:
افزایش شدید قیمت مواد غذایی در یک سال اخیر
« از آنجا که افزایش شدید قیمت مواد غذایی در یک سال اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است پیش بینی می شود خانوارها از این حیث در آینده نزدیک با مشکلات جدی مواجه گردند.
افزایش قیمت لوزام خانگی باعث افزایش سرسام آور هزینه ازدواج و تشکیل خانواده های جدید شده است. امروز تهیه یک جهیزیه ساده حداقل 10 تا 50 میلیون تومان هزینه برمی دارد و این هزینه ها با ماهی 45 هزارتومان یارانه پرداختی دولت قابل تامین نیست چرا که هیچ فروشنده ای چک هزارماهه برای فروش محصولات مورد نیاز خانوار قبول نمی کند.» 

1391/12/15  
 

  تهیه وُ تدوین : عـبـــد عـا صـی 

 

     

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.